Orličan L-40 Meta Sokol v.č. 150801
OK-NPH
Bohumil Lanta +
Oldřich Paprskář +
Ivanka Paprskářová +
Zdena Paprskářová
? Paprskářová
Červenohorské sedlo okr. Šumperk 18.9.1967
Fotografii OK-NPH se mi sehnat zatím nepodařilo, zde jiný "Meťák"- OK-MRK před hangárem v Šumperku. Typ L-40 na tomto letišti nikdy trvale nepůsobil, jednalo se vždy o zápůjčky či návštěvy odjinud, tak jako v tomto případě.
OK-NPH byl zapsán do leteckého rejstříku 27.12.1961, výmaz byl proveden 6.3.1969
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 7.2.2024:
Krátce po uveřejnění článku jsem přece jen získal několik fotografií havarovaného stroje a rovněž tak další dva snímky jeho trosek. Za poskytnutí patří velký dík Muzeu letiště Olomouc!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ještě jedna fotografie OK-NPH - tentokrát přímo v Šumperku. Zaslal p. Viliam Švacho.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zákres nehody a pravděpodobné trajektorie letu.
Své vzpomínky na havárii OK-NPH poskytl dlouholetý člen AK Šumperk , p. Antonín Sohr:
"Havárie byla souhrnem náhod. Jak se říká účastníci byli na nesprávném místě a v nesprávný čas.
Podnět k původně vyhlídkovému letu dal Olda Paprskář. Jeho manželka Zdena mu připoměla, že sliboval je nechá svézt v letadle a že se tak dosud nestalo. Snad to byla reakce na jeho častější přítomnost na letišti.Aby splnil slib manželce, domluvil se s Bohušem Lantou na vyyhlídkovém letu dne 18.9. Jako vhodné letadlo vzhledem k 4 členné rodině Paprskářově byl zvolena L 40 OK-NPH z Olomouce. Tato totiž byla v Šumperku od 16.9.1967, kdy na něm byly prováděny výcvikové lety a 18.9 /pondělí/ měl být vrácen zpět do Olomouce.Proto bylo před startem doplněno palivo, aby po uskutečnění vyhlídkové letu mohla být L40 přeletěna do Olomouce.
Podle domluvy se dostavila rodina Paprskářova na letiště k uskutečnění vyhlídkového letu. Po startu kdy L 40 nalétla nad severní část města požádal Paprskář o let nad Červenohorské sedlo. Pilot Lanta jen pokývl hlavou na souhlas a otočil na požadovaný směr. /z výslechu p. Paprkářové/.Podle svědků na Čerenohorském sedle L-40 přilétla asi 50 m nad budovami a zatáčela doleva ,kde se na svah nasouvala oblačnost zmenožňující vizuální kontrolu vzdálenosti L 40 od svahu . Podle výpovědi paní Paprskářové na dotaz jaký měla pocit před pádem na zem odpověděla, že letadlo se nahlo doleva a prudce stoupalo a pak následoval pád./ Komise došla k názoru, že došlo k pádu na rychlosti/.Letadlo narazilo nábojem vrtule do vzrostlého smrku ve výši asi 10 m, který v 1 m od země tloušťku asi 30cm a další náraz byl o druhý smrk křídlem./ Oba smrky stály víceméně osamoceny na pasece./
Podle svědků, kteří přiběhli ze Sedla k místu havarie byl Paprskář před troskami a mrtvý, prý měl zlomený vaz. Lanta seděl na sedadle / snad měl podle informace na rozboru prasklou aortu/. Paní Paprskářová utrpěla těžký úraz s trvalými následky, dcera Ivanka byla zraněna a na následky později v nemocnici zemřela, druhá dcera přežila.
Trosky letadla byly demontovány následující den členy aeroklubu, při čemž bylo odčerpáno palivo z nádrží.
V knize rozkazů k letu je záznam zastupce náčelníka MOAK Lindovského kde hodnotil administrativní nedostatky přípravy j letu.
Rozbor této vážné nehody provedl náčelník Moravského oblastního aeroklubu pplk Kalod. V závěru se vyjádřil, že v dané situci, i když l má velké zkušenosti mohl by se dopustit stejného omylu."
Prostor nehody na leteckém snímku z r. 1965 /MO ČR/
Trosky L-40 OK-NPH na západním svahu Červenohorského sedla.
Pilot stroje, mistr sportu Bohumil Lanta + (33 let)
mistr sportu v parašutismu Oldřich Paprskář +(32 let)
Ivanka Paprskářová, zahynula tragicky ve věku tří let.
Pohled od místa nehody do směru, kde se pilot B. Lanta pokusil provést osudnou zatáčku.
Nedaleko turistické stezky na Vřesovou studánku se nachází skromný pomník připomínající leteckou nehodu od níž uplynulo již více než 55 let.
Za pomoc při vytvoření tohoto článku chci poděkovat členům Aeroklubu Šumperk, jmenovitě panu Antonínu Sohrovi st. a p. Vláďovi Hurdálkovi.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Některé další nehody motorových letounů v Šumperku které by nevydaly na samostatný článek.
C-104 OK -BFS, plocha letiště (konec dráhy 36) , pilot ?, datum ?
Z-226 OK-KNC, vzlet z dráhy 36, vysazení motoru. Pilot Miroslav Valenta, 25.5.1959.
L-200 OK-SFI, plocha letiště, pilot Trebatický, 1.3.1965
Z-126 OK-JGA, pilot Mudr. Švestka, protáčení vrtule na letištní ploše při zapnutém zapalování, motor naskočil, letoun se rozjel a zamířil do hangáru kde poškodil několik větroňů. 12.6.1965
Z-126 OK-IGY Vysazení motoru, katastr Vikýřovic u přehrady Krásné, piloti Antonín Miler a Jaroslav Potměšil.
Křižanovská vlečná, start z dráhy 36 s dvojvlekem nebyl dobrý nápad. Pilot Kutílek, 1972?
Téměř stejné místo jako předchozí nehoda. Z-226 OK-KMC (původně jednomístný Z-226A Akrobat) pilot Jiří Boška. Vzlet z dráhy 36 (tedy do kopce), vysoká tráva, vlek L-13 Blaník ve dvojím, zachycení o dráty. Datum nehody 8.6.1978.
Tohle se snad ani nepočítá. Vzlet z dráhy 36 co se opravdu nepovedl a dřevák si přičichnul k tvrdé šumperské půdě . OK-CUQ-16, ULL BX-2 Cherry, 17.8. 1998
Rockwell Commander 112 OK-VYS, nezvládnutí startu z dráhy 36, 24.8.2013. Letoun skončil snad na metr přesně na stejném místě jako OK-KNC při nehodě v r. 1959. Zároveň je to místo, kde při nouzovém přistání cca v r. 1987 skončil se zlomenou podvozkovou nohou armádní vrtulník MI-8.(Bude mít někdo fotku?) Pozorný čtenář se už jistě klade otázku, jestli v Šumperku existuje i jiná dráha, než stále zmiňovaná 36. Odpověď zní - ano, samozřejmě!
Prameny:
- Facebookové stránky AK Šumperk za které patří hlavní dík Jardovi Člupnému: https://www.facebook.com/aeroklubsumperk
-Nár. Archiv Praha fond SLI
Pavel Krejčí 2.2024