MiG-21F v.č. 660508
"0508"
2. letka, 4. slp Pardubice
kpt. Jaroslav Toman +
Medlešice okr. Chrudim 30.11.1966
Ilustrační snímek MiGu-21F
Kpt. Jaroslav Toman, zkušený pilot 4. slp, prováděl 30. listopadu 1966 nácvik v určené zóně nácvik ztečí na druhý letoun se záznamem na fotokulomet. Vše probíhalo jak na drátkách, ale v samotném závěru se rutinní let zvrhnul do mimořádné situace, která vyústila v katastrofu. Po skončení úkolu pokračovala dvojice "jednadvacítek"rychlostí 850km/hod kurzem 270° nad pardubickou základnu a zařazovala se do okruhu. V tu chvíli kpt. Toman ohlásil "Jde mi dým do kabiny, půjdu okamžitě na přistání!". Následovala rychlá a strohá komunikace s řídícím létání, pilot pokračoval zatáčkou do leva a plánoval zařazení rovnou do třetí okruhové zatáčky. Během toho se zhoršila ovladatelnost letounu, začaly klesat otáčky a do kabiny stále více vnikal dým. Pilot vypnul přívod vzduchu do kabiny, přitáhl kyslíkovou masku a na pokyn řídícího se pokusil o spouštění motoru ve vzduchu. Kpt. Zámecký, který letěl za ním spatřil, jak s letounu kpt. Tomana vychází jasný, oranžový plamen. Vyzval ho "Letoun hoří, vystřel se!". Kpt. Toman hlásil "Otáčky stále klesají, rychlost 340 km- budu skákat" To byla poslední komunikace, kpt. Toman ale už promeškal dobu, kdy se mohl zachránit. Katapultáž proběhla pozdě, ve výšce asi 150 metrů. Katapultážní sekvence trvá sedm vteřin, kpt. Toman měl k dispozici jen čtyři. V poslední chvíli se vytrénovaný pilot pokusil ještě o ruční otevření padáku, vzápětí ale přišel náraz na zem, který pilot nepřežil. Překryt kabiny, sedačka a pilot dopadli těsně za okrajem obce Dřenice, letoun asi o 200 m dál, na pole mezi Dřenice a Medlešice.
Trajektorie letu a zákres dopadu
Místo dopadu v r. 2023
Sedačka systému SK-1 pracovala správně, pro nedostatek času ale nedošlo k otevření padáku
Příčinou katastrofy byl únavový lom lopatky rotoru 2. stupně. Uvolněná lopatka způsobila nestabilní činnost motoru, pokles otáček, pumpáž a následné vysazení pohonné jednotky. Pilot se pokusil situaci řešit řešit nahozením ve vzduchu, tím ale ztratil potřebný čas a ke katapultáži se rozhodl pozdě. Příčinou ulomení lopatky se zabývali sověti, jelikož motor byl v záruce. Vadu uznali a čs. straně byla vyplacena kompenzace za ztrátu letounu. Život pilota ovšem žádná kompenzace neřešila, ani nemohla.
Prameny:
- vyšetřovací spis - VUA Praha
Pavel Krejčí 1.2024