Focke-Wulf Fw 190A-6  W. Nr. 470598

 

"bílá 10"

 

I./SG 152

 

Fhj. Fw. Werner Voland

 

Senorady okr. Brno-venkov  25.8.1944

 

 Ilustrační snímek Fw 190A-6 

 

Dne 25.8.1944 zaútočil mohutný svaz amerických bombardérů na průmyslové a vojenské  cíle na Moravě.  Akce se zůčastnilo 314 bombardérů B-17 a B-24 5. a 304. Bomber Wingu. Stíhací doprovod činilo 110 letounů P-51 a P-38. Svaz bombardoval cíle v Brně a okolí. Další svaz čítající 71 strojů B-24 napadl letiště v Prostějově. Luftwaffe vyčerpaná souboji z předchozího dne se nezmohla k vážnější protiakci. Přímo nad Moravou se Američanům pokusily pouze postavit Focke-Wulfy  od jednotky SG 152, která v té době sídlila v Prostějově. Letouny pilotované převážně instruktory od této operačně výcvikové bitevní jednotky byly Američany doslova smeteny z oblohy. Boje probíhaly hlavně v okolí Prostějova, dopady německých letadel byly ale zaznamenány na daleko větším území. Celkem toho dne jednotka SG 152 ztratila jedenáct letadel /podle jiných zdrojů třináct/, o daší dvě přišla IV. (Sturm) /JG 3. Velké množství letadel bylo zničeno přímo na zemi na zasažených letištích v Brně a Prostějově. O události vyčerpávajícím způsobem pojednává diplomová práce p. Martina Vlčka z FF Masarykovy Univerzity Brno- odkaz ZDE

 

Letouny ztracené 25.8.1944 ve vzdušných soubojích:

Fw 190F-8   Obědné   /článek ZDE/

Fw 190F-8   Bílovice

Fw 190F-8   Kovalovice  /článek ZDE/

Fw 190F-8   Slatinice  /článek ZDE/

Fw 190F-8  Výšovice

Fw 190A-5 Mor. Prusy

Fw 190A-6  Bedihošť   /článek ZDE/

Fw 190A-6  Senorady  /článek dole/

 

Posledně uvedený stroj sestřelený americkými stíhači  dopadl na pole západně od obce Senorady. Pilot, Fhj. Fw. Werner Voland sice vyskočil na padáku, ten se mu ale pro malou výšku nestačil otevřít. Jeho tělo bylo nalezeno jeden kilometr jihozápadně od obce na poli bez známek života.

Stroj se dle hlášení četnické stanice v Třebíči sepsaného 25.8.1944 ve 23:50 zřítil po vzdušném souboji se čtyřmi stíhacími letouny mezi 11:30 a 12:00. Letoun se zcela rozbil a shořel.

O souboji a následném sestřelu se krátce zmiňuje i obecní kronika Senorad.

Očitý svědek sestřelu p. Pivoňka před lety popisoval, co viděl: " ...padá to směrem na naše pole Kozenka. Na tu dálku jsem přesně neviděl , že je to pilot, co vyskočil z německého letadla...Německý letoun letěl nějakou dobu přímo rovně  a pak znenadání spadl kolmo k zemi na pole. Hned jsme tam s kamarádem běželi a uviděli velký kráter. Plameny nebyly vidět , ale hodně to kouřilo a vybuchovaly zbytky munice. " /zaznamenal Jan Liška/

 

Prostor, kde mělo dojít k dopadu Fw 190A-6 Wernera Volanda. Zatím zde byl nalezen pouze jediný  fragment stroje /drobný štítek který nalezl J. Liška/. Vzhledem k popisované destrukci letadla je to pro mě tak trochu záhadou. Vysvětlením by mohlo být, že fragment se sem  dostal až později, např. nalepený na kole nějakého zemědělského stroje. Místo nehody je zřejmě třeba hledat na některém z okolních polí.

 

Prameny:

 

J. Šašek " Zapomenuté letecké bitvy" Svět Křídel 2016

J. Liška

 

Pavel Krejčí 12.2023