Iljušin Il-2 "Šturmovik"
střelec,radista: staršina Ivan Těrěntěvič Zubarev (nar. 1921)
Osoblažsko se stalo první oblastí dnešní České republiky, do které při osvobozování pronikla vojska Rudé armády. Tzv. Hornoslezská operace byla zahájena 15. března 1945. Cílem bylo obklíčit německé jednotky jižně od polského města Opole. Dva dny od zahájení operace začala velká evakuace německého obyvatelstva z celého Osoblažska. Ve městě zůstaly pouze německé vojenské jednotky. Dne 18. března 1945 zahájily sovětské letouny nálety na město. Boj začal 19. března, o dva dny později se ruským vojákům podařilo proniknout do osoblažských ulic, ale byli zatlačeni. Němci se zde urputně bránili. Definitivně Rudá armáda obec obsadila až po útoku 22. března.
Den před osvobozením Osoblahy, 21. března byl při útoku na pozemní cíl sestřelen v tomto prostoru protiletadlovou palbou stroj Il-2 893. bitevního leteckého pluku 3. bitevního korpusu náležejícímu k 2 letecké armádě. Jeho posádku tvořil pilot Michajl F. Šutěnko a střelec Ivan T. Zubarev. Npor. Šutěnko, velitel eskadrily 893 ŠAP, v troskách šturmoviku zahynul, střelec vyskočil na padáku a byl následně zajat Němci. Poté byl osvobozen vlastními vojáky a žil ještě v roce 1985, kdy byl dle záznamů jako válečný veterán vyznamenán Řádem vlastenecké války - II. stupně.
Stroj byl podle všeho zasažen zespodu střelou, která pronikla pancířem a pod palubní deskou se dostala do kabiny pilota. Ten byl zřejmě střelou usmrcen. Střelec byl od pilota oddělen panceřovou přepážkou (která ale hlavně plnila opačný účel- měla chránit pilota při zásahu kabiny střelbou stíhačů zezadu. Palubní střelci byli, když to řeknu cynicky, tak trochu spotřební materiál). Střelec po zásahu zpozoroval, že se letoun přetáčí do polohy na záda a vydedukoval, že pilot letoun již neovládá. Když byl letoun téměř v poloze na zádech a řítil se k zemi, vyskočil na padáku.
Stroj dopadl do lesa několik set metrů západně od Dolních Povelic, motor se zaryl hluboko do země. Roztříštěné tělo pilota zůstalo mezi troskami jen těsně pod povrchem, křídla letounu zůstala na povrchu. Za měsíc a půl skončila válka, trosky ležely ještě nějakou dobu na místě. Časem lidé odvezli větší části stroje do šrotu a kráter zavozili vším možným. Snad ještě v šedesátých letech byla na místě i křídla,ale i ta byla nakonec odvezena. Událost postupně upadala do zapomnění.
Letecký snímek z r. 1946. Uprostřed snímku viditelný kráter po dopadu letounu. V současné době je v prostoru lesní porost.
Při vyzoomování snímku jsou vidět zbytky letounu v těsné blízkosti kráteru. Zřejmě jde o trup a křídlo. Koncentrace trosek v jednom místě svědčí o tom, že letoun dopadl na pole téměř kolmo.
Nalezení místa dopadu
V dubnu 2021 našli místo dopadu v tu dobu neznámé Il-2 místní nadšenci do historie Michal Franek z Města Albrechtic a Tomáš Němec z Liptaně. Co následovalo popisuje Petr Bartošík z Muzea v Suchdole,nad Odrou.
Kompletní článek na stránkách Muzea Suchdol nad Odrou zde:
Po ručním odkrytí trosek do hloubky cca 3 metry bylo zřejmé, že motor letounu bude potřeba vyprostit příslušnou technikou. Akce zajištěná pyrotechniky a Policií ČR se stala tématem pro zpravodajská média, která o ní široce informovala. Odkaz zde:
Nálezci místa dopadu. Zleva doprava - Tomáš Němec a Michal Franek.
Hlavním záměrem nálezců bylo, aby letoun zůstal v regionu. Z toho důvodu se ještě před vyzdvižením dohodli s místní samosprávou a nakonec došlo k dohodě s muzeem v Osoblaze na trvalém vystavení v prostorách, které obec připraví.
Začnou trosky a motor čistit, aby mohl být vystaven v Osoblaze /www.novinky.cz/
Prvním úkolem pro rekonstrukci letounu bude vyrobit podstavec, na který motor usadí, aby ho mohli očistit a renovovat. „Budeme se snažit všechny nalezené pancíře poskládat tak, aby vytvořily hrubý profil kokpitu letounu, který pak bude, doufáme, že od příštího roku, stát v muzeu v Osoblaze. A ten motor bude stát vedle,“ vysvětluje Tomáš Němec. „Myslíme, že by to mohl být pěkný cíl pro lidi, kteří cestují v sezóně na Osoblažsko třeba úzkokolejkou.“
Osoblažské muzeum slíbilo nálezcům, že na pozůstatky letounu vyčlení jednu samostatnou místnost. „Tam by měla vzniknout expozice ze všech zajímavých nálezů, aby lidé trochu měli představu, jak to letadlo vypadalo. Máme zbytky vysílaček, sluchátka, dráty do telefonu, s kterým se pilot domlouval přes těžký pancíř se střelcem, a do dalších palubních přístrojů,“ popisují.
Identifikace letounu
Po vyzdvižení trosek letounu začala mravenčí práce členů Muzea Suchdol nad Odrou, která měla za úkol identifikaci letounu a jeho posádky. Toho se ujal badatel p. Radovan Frait, kterému se díky přístupu do ruských archvů již dříve podařila identifikace celé řady letounů vyzdvižených Suchdoláky.
Protokol o identifikaci zde:
Část výrobního štítku motoru.
Části oděvu a padákových popruhů.
Zbytky boty pilota/ zajímavé je, že jde o německého výrobce/
Logo výrobce
Ohořelé části padáku
Ohořelá část dokladu se jménem
Po prozkoumání drobných fragmentů a jejich identifikaci byly všechny věci převezeny ze Suchdola nad Odrou do Muzea v Osoblaze, kde se stanou součástí trvalé expozice.
Záhy po vyzdvižení trosek letounu ovšem přišlo obvinění od archeologů z nezákonné činnosti. 21. srpna 2021 se pro Novinky.cz vyjádřil Jiří Doležel z Archeologického ústavu AV v Brně.
Novinky.cz, 21.8.2021:
Když Michal Franek (42) z Města Albrechtic s Tomášem Němcem (43) z Liptaně našli u Bohušova na Osoblažsku ruský letoun z druhé světové války s ostatky osádky, byli nadšení. Euforii nyní vystřídalo překvapení z toho, že vyzvednutím letounu Il-2 Šturmovik mohli porušit zákony.
Stroj amatérští hledači vyzvedli začátkem srpna za asistence policie a odborníků z Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou na Novojičínsku. Současně se dohodli s obcí, že letoun bude po vyčištění a zmapování umístěn v expozici muzea v Osoblaze a na místě nálezu vznikne pietní místo.
Jenže archeologové mají za to, že se Franek s Němcem i muzejníci ze Suchdolu zachovali špatně. "Postupovali v rozporu s ustanoveními hned několika zákonů České republiky," řekl Právu Jiří Doležel, vedoucí referátu archeologické památkové péče Archeologického ústavu Akademie věd (AV) ČR v Brně. Podle něj šlo podle zákona o archeologický nález. A ty náleží jen archeologickým ústavům AV ČR nebo těm, kteří mají povolení ministerstva kultury. "Nálezci se proto vystavují sankcím," varoval Doležel.
Doležel i ředitel Archeologického ústavu AV ČR v Praze Jan Mařík jsou přesvědčeni, že Franek, Němec a pracovníci suchdolského muzea mohli porušit zákon o válečných hrobech a pietních místech, zákon o pohřebnictví či zákon o střelných zbraních a střelivu.
Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová sdělila, že krajský úřad jakožto orgán státní památkové péče v rámci předmětné řešené agendy zaslal na Policii ČR žádost o poskytnutí informací či postoupení písemností týkajících se případu a současně dal podnět k prošetření možného protiprávního jednání.
Hledači i pracovníci Letecké a vojenské expozice muzea ze Suchdolu nad Odrou však tvrdí, že nic neporušili. Hledači navíc nález řádně ohlásili. "Udělali jsme to v březnu či dubnu ve Slezském zemském muzeu v Opavě. Tam nám řekli, že to pod ně nespadá, ať voláme Suchdol, protože oni tomu nerozumí," popsal a dodal, že lidské ostatky putovaly k odborníkům do Brna, nejen kvůli zjištění totožnosti osádky letounu. Stroj zůstal ve Slezsku, kde ho zrenovují.
Také Petr Bartošík, pracovník suchdolského muzea a odborník na leteckou a vojenskou techniku, věří, že nic neporušili. "Už jsem na krajském úřadě vše vysvětlil, všechno bylo domluvené a v souladu s platnými zákony," ujistil. Základní rozpor je podle něj v tom, co je a není archeologický nález. "Podle zákona o památkové péči je archeologický nález vše od nejstarší doby do novověku. My se ale pohybujeme v období moderních dějin, takže zákon na to nejde uplatnit," vysvětlil Bartošík.
"Snad bude všechno v pořádku. Letadlo se našlo, kluci se proslavili a muzeum v Osoblaze bude obohacené o nový kousek," poznamenala starostka Bohušova Jarmila Schnaubeltová (SNK Občané).Jenže zda letoun skončí v osoblažském muzeu, není jasné. Doležel má totiž za to, že vlastníkem nálezu je Moravskoslezský kraj.
Když pominu absurdní obvinění, že nálezci letadla a členové Muzea v Suchdole porušili zákony o pohřebnictví, válečných hrobech, zbraních a střelivu, opět se dostáváme k ohýbání definice hranice mezi novověkem a moderní epochou. Nikdo samozřejmě nezpochybňuje snahu státních institucí zkoumat záležitosti spojené s 2. světovou válkou nebo padesátými a šedesátými lety. Nálezy z období po však Novověku spadají do Moderní epochy a nesplňují definici archeologického nálezu. Zkoumání louky kde stál v šedesátých letech pionýrský tábor je určitě zajímavá věc když se na to seženou granty, není to ale archeologie a to samé platí o 2. světové válce. Nemluvě o tom, že někteří archeologové zastávají názor, že archeologickými nálezy jsou i ty z 21. století, tedy třeba jen dvacet let staré! Tato definice se dokonce nově objevila i na české mutaci Wikipedie. Archeologové argumentují tím, že dnešní definice archeologický nález posouvá k současnosti. Avšak v r. 1987, tedy v době, kdy byl tento zákon přijat zákonodárci jistě neuvažovali, že by archeologickými nálezy byly záležitosti z 21. století, tedy události, které se teprve stanou. V případě takto absurdního uvažování by měli archeologové požádat například vyšetřovatele Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod (UZPLN) aby jim na místech havárií vždy něco nechali pro budoucí archeologický výzkum. Je už opravdu na čase, aby byl místo archaického zákona o Státní památkové péči 20/1987Sb přijat zákon nový, kde budou jasně stanovena pravidla a nebude docházet k interpretacím podle toho, jak se to komu hodí.
Snahy o očernnění nálezců a Leteckého muzea v Suchdole jako v případě nálezu této Il-2 nejsou vůbec fér. Navíc, nevím co jiného by mělo být v zájmu státu, než aby byly nalezené věci vystaveny v místě nálezu, v regionu, kde k události došlo. Naopak, státní instituce b y měly jejich práci ocenit, místo toho, aby jim v médiích nasazovaly psí hlavu. V době psaní článku /prosinec 2023/ se dle vyjádření p. Franka kolem nálezů nic neděje a původní plán, vystavit vše v muzeu v Osoblaze platí. V létě byl do muzea odvezen motor a drobnější věci. Ty budou doplněny nálezy, které zkoumali v Leteckém muzeu v Suchdole. Rovněž tak je již k dispozici antropologická zpráva k nalezeným kostem. Snad se tedy již v příštím roce bude možno zajet do Muzea v Osoblaze na expozici podívat.
Příprava artefaktů z letounu na vystavení v Osoblaze (8.2023)
Motor Mikulin AM 38
Detail motoru po opravě výfuků a konzervaci.
Sloupek řízení, pedály ovládání směrového kormidla a zbytek palubní desky
Páka řízení
Detail páky podélného a příčného ovládání kormidel
Detail pedálů řízení- při bližším zkoumání zjistíme značné opotřebení- tenhle Šturmovik měl něco odlétáno!
Páčka ovládání odpalu z řídící páky.
Ovládače zbraní na řídící páce- pilotní příručka Il-2
Panel úsekových spínačů a dobře viditelný původní stav řídící páky na letuschopném Il-2
Selektor odhozu pum.
Pilotní příručka Il-2- selektor závěsníků bomb.
Spodní pancíř- prasklina v místě, kde střela vnikla do letounu a kudy se dostala do kabiny.
Pancéřovaní kabiny letounu.
Madlo otevírání padáku pilota M.F. Šutěnka
Místo dopadu letounu v době mé návštěvy v srpnu 2023
Pro zajímavost- legendární Il-2 Šturmovik byl vyroben v impozantním počtu 36 183kusů. Po 2. sv. válce sloužil i v čs. letectvu, brzy ale nastal jeho konec - byl nahrazen modernějším IL-10. Po desítky let nebylo možno tento stroj vidět nikde na světě na obloze. To se změnilo v roce 2012, kdy byl zprovozněn stroj, který je provozován Flying Heritage and Combat Museum v Everettu ve státě Washington, USA. K němu přibyl v roce 2017 druhý, který létá pod od organizací SibNIA v Rusku. A konečně, i v České republice lze slavného Šturmovika spatřit- byť pouze na zemi- v muzeu VHU Praha- Kbely.