Wibault-Penhoet 282-T12 F-AMYD
AIR FRANCE
pil.Frant.Lehký radiotegr. Pierre Astruc
Zhůří okr. Klatovy 24.12.1937
Dne 24.12.1937 letěl stroj Wibault-Penthoet F-AMYD na lince Bukurešť-Vídeň-Praha. Letadlo startovalo z Vídně v 15:55, let měl trvat přibližně 1:15 hod.Letoun měl následně 26.12. pokračovat do Paříže.
Protože bylo hlášeno špatné počasí, většina cestujících let raději odřekla a na palubě se kromě pilota Lehkého a radiotegrafisty Astruce nacházel jediný cestující-pražský advokát Karel Flanderka. Počasí bylo skutečně mizerné a let probíhal bez viditelnosti země v cestovní hladině 1900m. Radiotelegrafista postupně přešel na spojení na gonio Vídeň, následně Brno a Praha. V 17:30 pražské gonio ohlásilo zaměření 215 stupňů.Posádka v domění, že se nachází severovýchodně od Prahy otočila směrem na jihozápad. Pražské gonio vzápětí chybu uvědomilo a ohlásilo letadlu příkaz točit do kurzu 035. Bohužel, bylo to již pozdě a radiotegrafista označil tento kurz za nevěrohodný. Zkušený pilot Lehký v domění, že se nachází v prostoru Prahy zahájil klesání na výšku 1000m. Bohužel,profil klesání vedl přímo do Huťské Hory u osady Zhůří, do které letoun narazil v 17:39. Po letounu bylo vyhlášeno pátrání,objeven byl náhodně druhý den v 9.30.
Bylo zahájeno vyšetřování které mělo ovšem dost "nestandardní" průběh. Některé důkazy, jako palubní deník se zápisy rtg Astruce zmizely, stejně tak barozáznam z letounu. Přestože bylo zřejmé, že největší vinu nese obsluha gonia-vrchní adjunkt Živsa, tento nebyl nikdy potrestán. Po okupaci z obav z represí vůči své rodině přijal německé občanství. Ke konci války narukoval k Wehmachtu a později působil jako Funklehrer ve Vídni, později byl převelen do Hradce Králové. Na samém konci války se sice zapojil do odbojové činnosti, ale ani to ho neuchránilo od poválečné vazby za kolaboraci. V letech 1947 až 1954 si odpykával trest odnětí svobody, k odsouzení za havárii F-AMYDu ale již nedošlo a případ byl odložen.
Zajímavá fotografie adjunkta Václava Živsy při práci na pražském goniu v roce 1937 /foto via M. Jindra/
Místo havárie dodnes připomíná pomník umístěný na místě havárie. Této nehodě se po roce 2000 věnoval spolek PLA.Spis k nehodě se nezachoval, fakta byla poskládana převážně z dobového tisku.V roce 2007 byla spolkem v síni Městského úřadu na Kvildě uspořádána výstava "Šumavské aviony". Během ní měli návštěvníci možnost vidět unikátní exponáty-trosky letounu F-AMYD, které se dodnes zachovaly v muzeu v Kašperských horách.Slavnostní vernisáže se zůčastnili také dcera a syn pilota Františka Lehkého.
Unikátní snímky pořízené druhý den po nehodě při ohledání místa.Muzeu v Kašperských horách je věnoval strážmistr Mrnka.
Snímky z výstavy "Šumavské aviony 2007" | ||
Směrové kormidlo | Největší zachované části | Pilotní sedačka |
Voltmetr baterií | Voltmetr | Zachované přístroje |
Z výstavy | Dcera a syn Fr. Lehkého | Dcera a syn Fr. Lehkého |
Pomník na místě nehody-2007
Velký kus práce na tomto případu odvedl spolek PLA.Případ je podrobně popsán v knize L.Kellera Nehody dopravních letadel v Československu 1918-1939/2009/,další informace čerpány z publikace "Letecká tragédie na Zhůří" autora Jaroslava Páska.
Pavel Krejčí, spolek LA 1.2014