Messerschmitt Bf 109K-4 W. Nr. ?
III./JG 27
pilot zabit
Praha-Horní Počernice 20. 4. 1945
Ilustrační kresba Bf 109K-4
Dne 20. dubna 1945 se v blízkosti kbelského letiště rozpoutal velký letecký souboj mezi německou stíhací skupinou III./JG 27 a americkými letci od 357. a 358. peruti 355. stíhací skupiny. Američané mezi 11.55 a 12.15 nárokovali šest jistých sestřelů, jeden pravděpodobný sestřel a čtyři poškozené Bf 109 bez vlastních ztrát. Epicentrum boje bylo nad Horními Počernicemi, zejména nad jejich západní částí Chvaly, kde po sestřelu krátce po startu havarovalo několik německých Messerschmittů. Snad nejlépe jsme informováni o stíhačce Bf 109K-4, která dopadla jihozápadně od Chvalů, zhruba v prostoru dnešního podjezdu pod dálnicí D0 směrem k Černému Mostu, na konci Hartenberské ulice.
Přímým pozorovatelem sestřelu se stal Josef Kulhavý z Chvalů: „Němci vystartovali z kbelského letiště, ale z výšky se na ně vrhly americké Mustangy a několik jich sestřelily. Jedna německá stíhačka byla nízko nad zemí pronásledována americkou. Pilot po zásahu již nemohl vyskočit na padáku a v beznadějné situaci se narychlo pokusil o nouzové přistání jihozápadně od Chvalů. Při tvrdém dosednutí se však letadlo těžce poškodilo. Jako první k němu běžela paní Hejná, ale než se přiblížila, začalo prudce hořet a zraněný pilot se z kabiny neměl šanci dostat. Já jsem se k vraku dostal až později. Křídla po stranách zůstala celkem zachovalá, avšak zbylé části, tedy trup, kabina a hlavně motor, byly téměř úplně shořelé. Vrak už Němci ani neodstraňovali, dokonce tam nejméně tři dny nechali zuhelnatělé tělo pilota. S kamarády nás nejvíce zajímala munice. Letoun měl různé typy střel – průbojné, zápalné a explozivní.“ Německá stíhací skupina III./JG 27 pohřešovala po souboji 20. dubna tři své piloty, konkrétně Fw. Huberta Doberera, Uffz. Heinze Durchdewalda a Ogefr. Bernharda Mairoseho. Jeden z nich tedy zahynul právě jihozápadně od Chvalů.
Henry S. Bille již v hodnosti majora, do níž byl dle zjištění badatele Zdeňka Kocába povýšen dne 22. dubna 1945, tedy bezprostředně po souboji poblíž kbelského letiště.
Capt. Henry S. Bille od 357. peruti 355. stíhací skupiny nárokoval kolem 12.00 sestřel dvou Bf 109 a další dva poškodil. Je pravděpodobné, že letoun havarovaný jihozápadně od Chvalů se stal jeho druhou obětí: „Poté jsem pronásledoval jeden z unikajících nepřátelských letounů až k zemi a rychle jsem se k němu přibližoval. Střílel jsem na něj, dokud jsem ho nepřeletěl, přičemž jsem palbu zahájil zezadu ze vzdálenosti asi 250 metrů. Nepřátelské letadlo jsem zasáhl po celé délce. Když jsem vybíral klesání, dopadlo na zem a explodovalo.“
Kromě Billeho přichází jako vítěz souboje teoreticky do úvahy ještě Capt. Grant A. Seeley, jenž nejprve hlídkoval poblíž ruzyňského letiště, kde zaznamenal patnáct Me 262. Po příletu do blízkosti kbelského letiště potom nárokoval v 11.55 jedno vítězství nad Bf 109. Jelikož Seeley nepozoroval dopad jím zasaženého letounu až na zem a neurčil ani orientačně, kde se jeho protivník zřítil, byl mu uznán pouze pravděpodobný sestřel.
Capt. Grant A. Seeley deklaroval 20.4.45 jeden Bf 109. Stroj neviděl dopadnout, byl mu uznán jako pravděpodobný sestřel.
Průběh letecké bitvy poblíž kbelského letiště 20. dubna 1945 bude podrobně popsán v právě dokončované knize Letecké bitvy nad Prahou a okolím v roce 1945.
Jiří Šašek 11.2023