MiG-15UTI v.č. 612773
4.slp Pardubice
mjr. Josef Macek
npor. František Novák
Choceň okr. Ústí nad Orlicí 8.11.1963
Ilustrační snímek MiG-15UTI
Zástupce velitele 4. slp mjr. J. Macek jakožto instruktor cvičil 8. listopadu 1963 s npor. F. Novákem výstup nad oblaky a následný sestup po systému OSP, tedy úkol č. 131 výcvikové osnovy. Po zatáčce na přistávací kurz vysunuli klapky a podvozek a klesali předepsaným režimem. Ve výšce asi 600m se ze zadní části trupu ozvala rána a následoval pokles otáček motoru. Manipulace s plynovou pákou ani zapnutí izolačního ventilu k ničemu nevedlo. Času nebylo nazbyt, velitel letounu, mjr. Macek ohlásil rádiem ŘL, že opouštějí letoun katapultáží a vzápětí se již oba letci snášeli pod padákovým hedvábím. Letoun dopadl západně od Chocně na louku a byl zničen. Letci měli štěstí, nezraněni přistáli na padácích poblíž vraku letadla, ale bylo to o fous. Padák instruktora mjr. Macka se otevřel ve 200 metrech, npor. Nováka v pouhých 150 m. Stačilo pár vteřin zaváhat a událost by byla zapsána do kolonky "Katastrofa". Oba letci tak mohli pokračovat v letecké kariéře, která byla časem velmi rozdílná. Mjr. Macek později velel v Žatci, než na něj kvůli politckým postojům došlo po r. 1968 v rámci "prověrek". Po nich byl od letectva vyhozen. F. Novák přečkal "normalizaci" bez úhony, později se v Pardubicích dostal na MIG-21, v Čáslavi létal na MiG-23BN a u 30. bilp pak zakončil leteckou kariéru na strojích SU-25 které v "devadesátkách" předváděl i na leteckých dnech.
Příčinou zkázy MiGu-15 trupového čísla 2773 bylo vytržení lopatky v zámku oběžného kola turbíny /zakroužkováno/
F. Novák v pozdější době, v kabině MiGu-23BN
Ještě dnes, v r. 2023, je na louce jasně viditelný kráter po dopadu stroje.
Zbytky "2773" z okolí kráteru. /signalizační tablo, části draku letounu, fragment agregátu/
Prameny:
- VUA Praha , fond MNO 1963
-L. Režňák "Ocelový hřebec MIG-19" Svět Křídel 2017
Pavel Krejčí 10.2023