Suchoj Su-7BM 

 

"5619"

 

20. sbolp Náměšť n. Osl.

 

mjr. Karel Brückner

 

Vémyslice okr. Znojmo   2.6.1977

 

 Su-7BM "5619", ze které se u Vémyslic v roce 1977  katapultoval mjr. Karel Brückner /via Dr. Jiří Vlach/

 

Dne 2.6.1977 došlo u 20. sbolp k havárii letounu Su-7BM trupového čísla "5619". Pilot se úspěšně katapultoval, neřízený letoun dopadl do pole a byl zničen. Obyvatelé Vémyslic mohli po této nehodě již nabývat dojmu, že proti nim piloti 20. sbolp snad mají něco osobního. U jejich vesnice již v minulosti   dopadl Su-7 "5603" mjr. Miroslava Čady, rovněž 20. sbolp.  /Popsáno ZDE/.

Zkušený pilot (nálet 1865 hodin, 3737 vzletů), zpravodajský náčelník 20. sbolp mjr. Brückner prováděl onoho dne přípravu na cvičné bombardování a střelby na střelnici v Malackách. K havarijní situaci došlo po provedení cvičné zteče na pozemní cíl na letišti v Náměšti. Po jejím vybrání, stoupání a srovnání do horizontu pilot zjistil, že řídící páka nejde přitáhnout za neutrální polohu. Situaci ohlásil ŘL a situaci řešili společně. ŘL pilotovi nařídil létat v horizontu ve výšce 1000m, upravit rychlost na 500-600km/hod a řešit situaci jako závadu v řízení. Ani po provedení všech kontrol, včetně přepnutí ARZ se chování letounu nezměnilo. Pilot se pokoušel trhavými pohyby "kniplem" směrem k sobě řízení uvolnit, ale bez výsledku. Při zbytku paliva 1600 litrů se ŘL rozhodl navést letoun na přistání z přímého směru. Při letu "po větru" mjr. Brückner vysunul při rychlosti 550km/h podvozek. Letoun však přešel do samovolného klesání, které pilot nedokázal zastavit. Nepomohlo zvýšení výkonu motoru, vysunutí brzdících štítů ani použití vyvážení. Když klesání přesáhlo 20 m/s pilot letoun vybočil asi o 20° vlevo do neobydleného prostoru a provedl katapultáž. Letoun dopadl asi 2 km jižně od Vémyslic, pilot 140 m od vraku letadla. 

 

 

Vyšetřovací komise za bezprostřední příčinu havárie označila ztrátu ovladatelnosti stroje. Hlavní příčinou byla technická závada na ovládání stabilizátoru. O co přesně ale v systému řízení šlo, to se nepodařilo jednoznačně stanovit. Byla však zjištěna i jiná nepříjemná věc. Během katapultáže nafungoval správně  systém otevírání hlavního padáku a padák se mjr. Brücknerovi  otevřel až nouzovým způsobem díky přístroji KAP-3P. Pilot tak během katapultáže neměl stabilizovanou polohu a zapletl se nohou do padákových šňůr.

 

 

Nepřesnost v zákresu nehody ve vyšetřovacím spisu, která mě stála několik zbytečných cest do Vémyslic. Dle plánku ve spisu bylo místo nehody jasné a zdálo se, že nalézt místo nehody bude hračka. Jenomže na místě zakresleném v plánku jsem žádné úlomky letounu nenašel. Neseděly ani fotografie trosek letounu s okolní krajinou. Bylo to hodně podobné, ale nebylo to ono. V srpnu 2023, při třetím pokusu o  nalezení jsem se vydal po širším okolí a zanedlouho mi padl do oka vrcholek na horizontu charakteristického tvaru který je vidět na dobových fotkách. Vše bylo jasné. Vyšetřovatelé zaměnili kótu 317 m "Na Kocourkách" s kótou 323 m "Na Vartě" vzdálenou asi 600m.

 

 

Na místě nehody. Červen 1977/srpen 2023.

 

 

 
 

 

   

 

 

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis, VUA Praha fond VL a PVOS 1977

 

Pavel Krejčí 8.2023