MiG-21F v.č. 560308
9. slp Bechyně, 2. letka
kpt. Karel Sukup
Bechyně okr. Tábor 6.1.1966
Působivý snímek bechyňských "efek". Skupina "BOX". "0303" mjr. Hašlara skončila 1.4.1985 zarytá v zemi jen několik set metrů západně od místa kde před devatenácti lety dopadla "0308" kpt. Sukupa. /zdroj Facebook- 9. slp/
Kpt. Sukup prováděl v Bechyni 6.1.1966 sestup na dráhu 30 podle systému OSP. Na krátkém finále požádal o další přístrojové přiblížení. Po schválení ŘL zasunul podvozek a klapky, nastavil POM na "maximální režim" a v horizontálním letu zvyšoval rychlost. Při rychlosti 850 km/hod ve výšce asi 300 m se na palubní desce rozsvítila signalizace "Požár". Signalizace zhasla, ale vzápětí se rozsvítila znovu, zároveň pilot uslyšel z prostoru za sebou zahučení. Letoun se samovolně naklonil doleva a začal klesat. Pilot se přitažením řídící páky snažil letoun srovnat, ten ale přešel do strmého stoupání. V této fázi pilot provedl katapultáž. Celá situace se odehrála během asi 7 vteřin. Neovládaný letoun se přetočil a střemhlav narazil do země, jen 250m od konce přistávací dráhy. Kpt. Sukup utrpěl při katapultážil lehká poranění.
Vyšetřovací spis je k tomuto případu velmi stručný. Zajímavostí je, že letoun je ve spisu uváděn pod krycím označením Z-159. Označování stroje, který byl licenčně vyráběný v Aeru Vodochody jako S-106 se od druhé poloviny šedesátých let v dokumentaci sjednotilo a později se vyskytuje již pouze známé "MiG-21F".
Stroj "0308" byl vyroben vr. 1965, dodán byl původně VSL, ale zakrátko předán 9. slp. V době havárie měl nalétáno u čs. letectva pouhých 19:45 hodin. V době havárie byl již prodán do Maďarska.
Prameny:
-vyšetřovací spis VUA Praha fond MNO 1966
Pavel Krejčí 8.2023