MiG-21F   v.č. 560308

 

9. slp Bechyně, 2. letka

 

kpt. Karel Sukup

 

Bechyně okr. Tábor       6.1.1966

 

 Působivý snímek bechyňských "efek". Skupina "BOX". "0303" mjr. Hašlara skončila 1.4.1985 zarytá v zemi jen několik set metrů západně od místa kde před devatenácti lety dopadla "0308" kpt. Sukupa. /zdroj Facebook- 9. slp/

 

 

Kpt. Sukup prováděl v Bechyni 6.1.1966  sestup na dráhu 30 podle systému OSP. Na krátkém finále požádal o další přístrojové přiblížení. Po schválení ŘL zasunul podvozek a klapky, nastavil POM na  "maximální režim" a v horizontálním letu zvyšoval rychlost. Při rychlosti 850 km/hod ve výšce asi 300 m se na palubní desce rozsvítila signalizace "Požár". Signalizace zhasla, ale vzápětí se  rozsvítila znovu, zároveň pilot uslyšel z prostoru za sebou zahučení. Letoun se samovolně naklonil doleva a začal klesat. Pilot se přitažením řídící páky snažil letoun srovnat, ten ale přešel do strmého stoupání. V této fázi pilot provedl katapultáž. Celá situace se odehrála během asi 7 vteřin. Neovládaný letoun se přetočil a střemhlav narazil do země, jen 250m od konce přistávací dráhy. Kpt. Sukup utrpěl při katapultážil lehká poranění.

 

 

 

 

Vyšetřovací spis je k tomuto případu velmi stručný.  Zajímavostí je, že  letoun je  ve spisu uváděn pod krycím označením Z-159. Označování stroje, který byl licenčně vyráběný v Aeru Vodochody jako S-106 se  od druhé  poloviny šedesátých let v dokumentaci sjednotilo a později se vyskytuje již pouze známé "MiG-21F".

 

Stroj "0308" byl vyroben vr. 1965, dodán byl původně VSL, ale zakrátko předán 9. slp. V době havárie měl nalétáno u čs. letectva  pouhých 19:45 hodin. V době havárie byl již prodán do Maďarska. 

 

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha fond MNO 1966

- www.valka.cz

 

Pavel Krejčí 8.2023