MiG-21F v.č. 660601
4. slp Pardubice, 2. letka
kpt. Jaromír Jaroš
Ctiboř okr. Benešov 25.9.1969
Foto "0601" se mi nikde nepodařilo dohledat, zde letoun stejné serie focený autorem v muzeu (chceme-li to tak nazvat) ve Zruči u Plzně v r. 1998
Kpt. Jaroš prováděl 25.9.1969 zálet letounu MiG-21F trupového č. 0601 po výměně posilovačů křidélek a stabilizátoru. Po prověření letounu v zóně nasadil na rozhonovou trať kde prověřoval chování stroje při nadzvukové rychlosti. Před otočným bodem DOBŘÍŠ zapnul ve výšce 11000 metrů forsáž a v mírnou zatáčkou stoupal do 12 000 metrů. Asi za 10-15 vteřin během zrychlování pocítil při M1.1 prudké zbržďování letounu. Vypnul forsáž, plynovou páku nechal v režimu "maximál". Otáčky motoru ale klesaly až na hodnotu 25-30%, bylo jasné, že motor vysadil. Situaci ohlási ŘL a během klesání se pokusil o spuštění motoru. Ani ve 3000 metrech během třetího spouštění se motor nerozeběhnul. Ohlásil situaci, ve 2000 metrech natáhl letoun do horizontu, odhodil překryt kabiny, a svůj osud svěřil vystřelovacímu sedadlu SK-1 a automatice KAP-3. Vše zafungovalo správně, čerstvě zabalený padák (zabalen 22.9.69) S-3 se mu otevřel v 1800 metrech a pilot se pod jeho vrchlíkem snesl u Radošovic na okraji lesa. Celkově si tak mohl k 15 cvičným seskokům přičíst šestnáctý "naostro".
Přepis korespondence mezi ŘL a kpt. Jarošem v poslední fázi letu.
Vystřelovací sedadlo SK-1 dopadlo na pole u obce Radošovice, pilot přistál na padáku opodál.
Opuštěný letoun pokračoval kurzem 120° kterým těsně přelétl obec Ctiboř asi 4 km severně od Vlašimi a zabořil se do pole 100 metrů od posledního stavení. Při dopadu se zaryl hluboko do země, požár nevznikl. Na pozdvižení v obci, které pád stroje způsobil dodnes vzpomínají někteří pamětníci události.
Důsledek zadření šoupátka palivového regulátoru mororu stroje MiG-21F "0601" - pořádná díra v zemi.
Příčinou nehody bylo vysazení motoru po zadření odstředivého regulátoru palivového čerpadla, známá slabina motorů R-11.
4. slp si touto nehodou mimořádné události v kalendářním roce 1969 vybral, celkově ale tento rok patřil z hlediska katastrof k nejhorším za několik let. Čtrnáct letců zahynulo plus další tři civilní osoby zemřely v důsledku dopadu vojenského letounu do areálu VŽKG v Ostravě.
Na místě dopadu dnes (srpen 2023) není na první pohled po nehodě žádných stop. Pozornějším pohledem zde lze stále spatřit drobné trosky letadla.
Místo dopadu se nachází asi 100m za posledními domy ve Ctiboři. Tehdy, 25. září 1969 v 11:24 to bylo o "fous".
Prameny:
VHU Praha fond MNO 1969
Pavel Krejčí 8.2023