MiG-15bis     v.č. 713016

 

"3016"

 

6. sbolp Přerov

 

kpt. Vladimír Urbášek

 

Přerov-Bochoř  13.8.1966

 

 

 

Dne 13.8.1966 krátce po 11 hodině došlo bezprostředně po vzletu roje MiGů-15bis k požáru motoru vedoucího stroje druhé startující dvojice. Letoun trupového čísla 3016 pilotoval kpt. Vladimír Urbášek. Jak později popsal, krátce po odpoutání došlo ve výšce asi 10 m k náhlému poklesu tahu motoru a jeho třesení, ukazatel teploty výstupních plynů ukazoval zvýšení hodnot až na doraz ukazatele. Zároveň se rozsvítila kontrolka požáru motoru. Pilot druhého, vedeného, letounu vypověděl, že krátce před odpoutáním začal svého vedoucího dohánět, stáhl proto otáčky, ale postupně se stejně dostal na jeho ůroveň. Ve výšce 10-15m viděl, jak se vedoucímu začíná zavírat podvozek a stroj mírně vybočil vlevo. V prostoru 13. trupové přepážky z něj vyšlehly plameny a stroj přešel do klesání. V plamenech letadlo pokračovalo až na zem.

Kpt. Urbášek udělal jediné co mohl - přistál bez podvozku s mírným vybočením před sebe, i když pojem "přistání" je v tomto případě dost obrazný. Náraz na zem byl tak tvrdý, že se z letounu utrhlo snad  vše, co mohlo. Během doběhu letoun přišel o obě přídavné nádrže, příďový podvozek, došlo k vytržení kanonu atd...Pilot byl naštěstí při vědomí a po zastavení byl schopen nouzově odhodit kryt kabiny a z hořícího vraku se  dostat. Utrpěl drobná poranění v obličeji a popáleniny třetího stupně. Letoun byl požárem zcela zničen.

Technická prohládka vraku odhalila příčinu závady pohonné jednotky- bylo jí zadření středního ložiska motoru.

 

Prameny:

 

Hlášení o nehodě, VUA Praha 1966

 

Pavel Krejčí 1.2023