North American P-51D-15-NA 44-15495
MX-E "Flying Sam"
82. FS, 78. Fighter Group, 8. Air Force
2./Lt. Frederick R. Swauger
Broumov okr. Tachov 16.4.1945
Fotografii stroje Lt. Swaugera se mi nepodařilo dohledat, zde jiný stroj téže squadrony. /www.amaricanairmuseum.com/
Znak 82. Fighter Squadron
Na 16. dubna 1945 byly velením USAAF naplánovany rozsáhlé útoky proti pozemním cílům v Čechách, Německu i Rakousku. K útokům a cíle v Čechách bylo určeno hned sedm stíhacích skupin. Pět z nich bylo vyzbrojeno letouny P-51D Mustang (4., 78., 339., 355., a 364. FG), dvě (367., a 368.) létaly na Thunderboltech.
Nejaktivnější skupinou, která toho dne nad českým územím působila byla 78. FG, působící z Anglického Duxfordu. Jejich mise trvala neuvěřitelných 7 hodin 40 minut, přičemž největších úspěchů dosáhla 82. Fighter Squadron. Tato squadrona s volacím znakem Surtax doprovázela bombardéry během letu nad cíle v Bavorsku a po splnění tohoto úkolu byla uvolněna k útokům na letiště Luftwaffe. Letouny 82. FS se rozdělily do jednotlivých flightů a operovaly nezávisle na sobě. White flight zaútočil na letiště Landau a Straubing. Red flight rovněž krátce na Straubing a poté na letiště v Čechách. Nejprve zřejmě na Mariánské Lázně a poté na pražskou Ruzyni. Během toho byl ztracen P-51D 44-63214, Capt. Robert Holmes zahynul /Případ ZDE/.
Yellow flight vedený Lt. Hartem se soustředil na letiště Mariánské Lázně. Během opakovaného útoku ze směru od jihovýchodu byl palbou ze země zasažen stroj 44-15495 Lt. Swaugera, který letěl jako vedený pilot druhé dvojice. Lt. Blossom a Lt. Roe ze stejné letky později zpravodajskému důstojníkovi vypověděli, že viděli palbu kulometu a lehkých zbraní ze země. Lt. Swauger je následoval a po zteči na letiště oznámil, že má závažné problémy a bude muset vyskočit. Pak ho už neviděli. Źádný dopad letounu v okolí letiště nezaznamenali.
Lt. Frederick R. Swauger /via Filip Vojtášek/
Lt. Swauger v roce 1997 vzpomínal na událost ve zkratce takto: Ten den jsem letěl na svoji 18. misi. Cílem byla letiště v okolí Chebu a Prahy. V Mariánských Lázních jsem si během útoku všiml ještě jednoho, zatím nezničeného letounu. Blížil jsem se k letišti nízkým letem na úrovni domů...jedna střela pronikla do krytu kabiny...úlomek plexiskla mi rozbil brýle. Letěl jsem maximální rychlostí, snažil jsem se sundat brýle, málem jsem přehlédl vysoký vysílač. Přitáhl jsem, vrazil do jeho špičky, která se ulomila vrazila mi do kabiny. Z čela mi tekla krev....vrtule se přestávala točit. Nebyl jsem dost vysoko abych mohl vyskočit. Na začátku jednoho údolí jsem přistál na zalesněném svahu.
Lt. Swauger byl při přistání lehce zraněn a byl téměř okamžitě zajat německými vojáky. Byl převezen do nějakého města (zřejmě Mariánské Lázně) na vojenské velitelství. Tam byl vyslýchán a byly mu zabaveny osobní věci. Pak byl převezen do nemocnice v Tischenreuthu v Bavorsku, kde byl ošetřen. Dle jeho slov se k němu chovali dobře. / Podrobnější popis výpovědi pilota lze nalézt v knize F. Vojtáška "Pod palbou hloubkařů, str. 46/
Místo havárie letounu Lt. Swaugera je dodnes zahaleno tajemstvím. Určité indicie, kde k události došlo byly před léty poskytnuty jednou pamětnicí, nyní žijící v Německu. Ani rozsáhlé opakované pátrání v udaném prostoru v okolí Broumova, obci asi 8 km jihozápadně od letiště ale žádný hmatatelný důkaz o havárii neposkytlo.
Tachovský landrát po události udával , že nepřátelské letadlo dopadlo v prostoru Broumov - Chodovská Huť. Hlášení okresní Tachova nadřízeným orgánům ze 17.4.1945 je ještě méně specifické. Udávalo , že předchozího dne havaroval nepřátelský stíhač západně od Chodové Plané.
MACR 13864 k sestřelu Lt. Swaugera. /NARA Fold3/
Frederick Swauger navštívil Českou republiku v r. 1997 a byl čestným hostem při otevření Muzea letecké bitvy 11.9.1944 v Kovářské.
/foto- web www.museum119.cz - kolegy bych rád upozornil, pokud to budou číst, že mají na webu uvedeno nesprávně datum havárie Lt. Swaugera/
Poznámka na konec. Tímto se na Badatelně uzavírá poměrně obsáhlá kapitola na téma havárií P-51 Mustang na území ČR. Přidáním tohoto případu jsou na mém webu již uvedeny všechny stroje. Nedá se předpokládat, že by se objevil další případ, i když...nikdy neříkej nikdy...překvapivý nález není zcela vyloučen. Práce na toto téma ale na webu nekončí, je pravděpodobné, že se časem vyskytnou další materiály k již publikovaným případům. Za poskytnutí těch stávajících děkuji všem co přispěli.
Prameny:
Filip Vojtášek, "Pod palbou hloubkařů" Academia 2019, str. 438
K. Foud, V. Krátký,J. Vladař- Poslední Akce NAVA 1997
Pavel Krejčí 10.2022