North American P-51D-15-NA 44-14900
C5-B "Nellie Jean"
364.FS, 357.Fighter Group, 8.Air Force
2./Lt. James C. Monahan
Jesenice okr. Praha-západ 17.4.1945
Lt. Monahan přistál v blízkosti rybníku Pančák (v kroužku), severně od obce Jesenice.
/ info- Filip Vojtášek, "Pod palbou hloubkařů" Academia 2019, str. 438// Foto- letecké snímkování 1946 - MO ČR/
Znak 357. FG, "The Yoxsford Boys", základna Leiston 3.1.1944-8.7.1945
Lt. Monahan se dne 17. dubna 1945 kolem 15. hodiny podílel na útoku 357. FG na letiště Praha-Ruzyně. Krátce poté byl nucen nouzově přistát. Letoun dosednul bez podvozku "na břicho " u rybníka Pančák v katastru obce Jesenice. Je zde ovšem několik otázek, na které není zcela jasná odpověď. Předně, není známa příčina nouzového přistání. V literatuře se udává "z technických důvodů". Já bych si dovolil spekulovat o té nejpravděpodobnější, která technické důvody nevylučuje - zásahu protiletadlovou palbou. V tom případě se dá odvozovat, že letoun byl zasažen flakem při útoku na ruzyňské letiště. Není ale v tom případě vůbec jasné, proč Lt. Monahan vedl svůj poškozený stroj na jihovýchod, k více než dvacet kilometrů vzdálené Jesenici. Logičtější by bylo nasadit kurz směrem na západ a pokusit se dostat co nejblíže k "vlastním". Na tyto otázky by mohl dát odpověď MACR, nebo ještě lépe výpověď pilota. Bohužel, v tomto případě se MACR nepodařilo v archivech dohledat. O Lt. Monahanovi toho také moc nevíme. U 357. FG sloužil krátce, teprve od 25. března 1945. Dle zápisu ve Staniční služební knize Četnické stanice v Jesenici byl pilot po přistání zajat a odveden německými četníky z Radošovic. Konec války pravděpodobně přežil bez úhony a vrátil se ze zajateckého tábora ke své jednotce.
Lt. James C. Monahan / Peter Randall collection/
P-51D 44-14900 "Nellie Jean" na poli u Jesenice. Vrtulové listy ohnuté dozadu nasvědčují tomu, že motor stroje při dosednutí nepracoval a vrtule se jen volně protáčela. Zajímavé je i písmeno "B" v trupovém kódu, které je zřejmě rukou přepsáno z "P". Na tomto Mustangu létal Capt. Paul R. Hatala, stíhací eso 364. Squadrony se 5.5 sestřely na kontě. Tři z nich jsou ostatně vyznačeny na boku trupu.
Capt. Paul C. Hatala /www.littlefriends.com/
Letoun byl od Jesenice přepraven Němci na letiště ve Kbelích. Zde na fotce z poválečného období. / Karel Trojánek collection/
"Nellie Jean" ve Kbelích. Dobře viditelné jsou na této fotografii symboly tří sestřelů, které na tomto stroji dosáhl Capt. Hatala. /Jaroslav Janečka/
Ještě jeden snímek stroje 44-14900. Zde je již odtažen na jižní stranu letiště na vrakoviště, kde jej čekalo rozebrání a cesta do hutí. Mezitím ještě posloužil dětem jako atrakce a fotografu ing. Josefu Voříškovi jako kulisa pro žánrový snímek. / se svolením Aleny Voříškové/
Prameny:
Filip Vojtášek, "Pod palbou hloubkařů" Academia 2019, str. 438
K. Foud, V. Krátký,J. Vladař- Poslední Akce NAVA 1997
Pavel Krejčí 10.2022