North American P-51D-10-NA Mustang
44-14277
VF-H ""Marian" ex "Jersey Bounce"
336. Fighter Squadron, 4.FG, 8.AF
1/Lt Benjamin L. Griffin
Praha-Chodov 16.4.1945
44-14277 z období, kdy nosil invazní pruhy.
Známá fotografie P-51D 44-14277 v době, kdy na něm létal Capt. Donald J. Pierini. Letoun nosil přezdívku "Jersey Bounce III".
1st Lt. Benjamin L. Griffin
Na 16. dubna 1945 byly velením USAAF naplánovany rozsáhlé útoky proti pozemním cílům v Čechách, Německu i Rakousku. K útokům a cíle v Čechách bylo určeno hned sedm stíhacích skupin. Pět z nich bylo vyzbrojeno letouny P-51D Mustang (4., 78., 339., 355., a 364. FG), dvě (367., a 368.) létaly na Thunderboltech.
Pro bojové akce nad Evropou dne 16.4.1945 byla 4. Fighter Group rozdělena na dvě sekce. Sekce "B" se v blízkosti Stuttgartu setkala s bombardovacím svazem, který doprovázela nad cíl - letiště Rosenheim-Gablingen. Během následujícího volného stíhání zničili letci této sekce na zemi 44 letadel a několik dalších objektů. Vše proběhlo bez jediné vlastní ztráty.
Rozdílně se vedlo sekci "A" tvořené letouny 335 a 336. FS., vedené Lt. Col. Sidney Woodsem. Ta odstartovala krátce po poledni ze základny Debden s cílem zničit německé letouny, které se dle fotoprůzkumu nacházely ve velkém množství na letištích Praha- Kbely, Letňany a Ruzyně. Hlavním cílem byly Kbely. Po třech hodinách letu, v 15 hodin vstoupily stroje od západu do prostoru Prahy. Všech 40 Mustangů sekce "A" se širokým obloukem vedeným jižně vyhnulo městu, východně od Prahy se zformovalo do útoku a nízkým letem přihnalo nad letiště Kbely. Několik prvních útoků na letiště proběhlo relativně v poklidu a reakce protiletecké obrany byla chabá. Vše se ale změnilo po několika minutách, kdy se nad východním okrajem Prahy rozpoutalo peklo. Hustá a přesná palba flaku během dalších náletů zasáhla velké množství útočících Mustangů a několik jich poslala k zemi. Nejvíce zdecimovaná byla 336. Fighter Squadron, které přišla o šest letounů. Capt. Leroy Carpenter a Capt. Carl R. Alfred zahynuli, ostatní piloti měli více štěstí a buď opustili letouny padákem, nebo nouzově přistáli.
Lt. Griffin v kabině P-51D. Podle olétaného povrchu je zřejmé, že tento stroj měl už opravdu hodně za sebou. Hezky viditelný je i detail pozdějšího vylepšení většiny Mustangů USAAF - zpětné zrcátko britské výroby používaných např. na Spitfirech. Je otázkou, jestli je na fotce Griffinův stroj VF-H. Spíše jde o jiné letadlo. Tento Mustang je totiž vybaven zaměřovačem K-14 (jehož část je vidět na fotce). Verze P-51D-10 však byla vybavena starším zaměřovačem N-9 a Lt. Griffin ve svých vzpomínkách tento zaměřovač rovněž zmínil. Dalším zajímavým detailem, který lze na fotce spatřit je nápis "NO STEP" na boku kabiny, který není úplně standardní. Kvůli čtenářům, které zajímá výstroj amerických pilotů jsem oslovil p. Vika Plase, aby mi, jakožto odborník na toto téma popsal, co vlastně Lt. Griffinmá na sobě. Tak tedy: letecká kukla RAF type C late, brýle B-8, maska A-14 (bez integrovaného mikrofonu!), jako mikrofon pravděpodobně použit "krkafon" T-30, RAF pat. 41 life vest- vesta byla standardně vybavena signalizační píšťalkou, DYE Markerem, signalizačním zrcátkem, žlutou čepicí pro lepší rozpoznání pilota na hladině a signalizační lampou. Vesta byla vybavena jak nafukovacím límcem, tak kapokovou vložkou. Pilot má na sobě bundu B-10 z bavlněného plátna s "alpaca liningem" (umělým chlupem). Na krku má bílou šálu z hedvábí, za zády pravděpodobně padák B-8.
,
Jedním z pilotů, který měl to štěstí a po svém sestřelu a následném nouzovém přistání odešel "po svých", byl Lt. Benjamin L. Griffin. Ten byl při této misi přidělen do " Bílého" roje vedeného Lt. Col Woodsem. Dalšími piloty roje byli Lt. Maurice W. Miller Jr. a Lt. Douglas P. Pederson. Lt. Griffin letěl jako vedený pilot druhé dvojice, za Pedersonem. Během útoku provedl několik ztečí a později deklaroval zničení šesti německých letadel. Přiznány mu nakonec byly čtyři. Lt. Griffin o samotném útoku vypověděl, že při posledním náletu zahlédl mimo jiné i ukořistěný letoun B-24 / zcela jistě záměna s jiným typem/. Při útoku ho zasáhly trosky stroje na který vedl palbu. Ty poškodily chladící systém jeho Mustangu. Během stoupavého letu mrknul do zpětného zrcátka a viděl svítící projektily flaku, který na něj střílel. Jedna ze střel naplno zasáhla motor. Podařilo se mu uletět ještě několik kilometrů, než se vynechávající motor zcela zastavil. Na záchranu pomocí padáku neměl dostatečnou výšku. Městská zástavba v místech nad kterými letěl však naštěstí nebyla tak hustá a to mu umožnilo bleskově si vybrat vhodné pole pro nouzové přistání. Vše se odehrávalo tak rychle, že nestihl nic oznámit do rádia a ani si neutáhl ramenní popruhy, které měl kvůli lepšímu pohybu povoleny. To se mu při tvrdém nárazu na zem vymstilo. Praštil se vší silou čelem o zaměřovač. Mohl jen litovat, že měl ještě zaměřovač staršího typu N-9, nikoliv K-14 vybavený pryžovým "bumperem" právě pro tyto případy. Druhý pilot jeho dvojice, Lt. Pedersen po návratu do Debdenu zpravodajskému důstojníkovi mohl oznámit jen to, že zhruba 15 minut po druhém útoku se jej Lt. Griffin ptal na polohu, od té doby ho ale už neslyšel a ani neviděl. Zpravodajec 4. FG tedy do protokolu k jeho jménu uvedl bezútěšné "MIA". /Missing in Action/, což často znamenalo pozdější upřesnění na KIA /zabit v akci/
Osud však po po této šlamystyce ukázal Lt. Griffinovi přívětivou tvář. Ačkoliv byl zle pošramocen a po úderu hlavou do zaměřovače na chvíli ztratil vědomí, dokázal se z Mustangu dostat. V první chvíli přemýšlel o útěku, všude okolo ale byla spousta lidí a zakrátko se objevili vojáci. Těm odevzal svůj Colt 1911 a nůž, který měl zastrčený v botě. Necelé dva týdny pak strávil v německém zajetí v táboře Stalag Luft VII.
Lt. Griffin (10.4.1944, Jacksonville. Fl) odešel z rezervy letectva v r. 1983 v hodnosti Lt. Col. (podplukovník).
Hezká skupinová fotografie pilotů 4. FG z ledna 1945. Je na ní hodně aktérů z akcí nad Prahou v dubnu 1945. Lt. Griffin označen v kroužku.
Záznam o poválečném výslechu Lt. Griffina
Unikátní fotografie stroje Lt. Griffina na poli u Chodova v okamžicích, kdy letoun ještě ležel "na břiše" a na druhém snímku v době kdy byl německým technickým personálem pomocí kladky zdvižen a byl vysunut jeho podvozek.
/ zdroj- deník Vladimíra Stárky via Miroslav Hopfinger/
Díky oběma snímkům lze poměrně přesně určit místo, kde stroj Lt. Griffina přistál. Významným orientačním prvkem jsou tři sloupy vedení vysokého napětí a několik stavení viditelných na fotce. Celá oblast je dnes již zastavěna, místo se nachází na pláni poblíž plaveckého areálu Jedenáctka vedle ulice Mírového hnutí.Zajímavostí je, že jeden ze sloupů VN na pláni dodnes stojí.
Nepříliš kvalitní fotografie VF-H "Marian" , která byla po nouzovém přistání Lt. Griffina rozstykována a převezena do Kbel. Rovné listy vrtule potvrzují výpověď pilota, že motor se za letu zcela zastavil. Stroj byl později rozebrán a převezen do šrotu. Není známo, že by se z něj do dnešních dnů něco zachovalo.
Prameny:
- Fold3- NARA, MACR 14125
-archiv M.V. Eyck
-Průvodce "Pod palbou Hloubkařů", Filip Vojtášek Academia 2019
-www.americanairmuseum.com
Pavel Krejčí 10.2022