North American P-51D Mustang 44-72367
MX-C
82. Fighter Squadron, 78.FG, 8.AF
1/Lt. Allen A. Rosenblum
Praha - Ruzyně 17.4.1945
Stroje P-51D Mustang 82. Fighter Squadron /www.worldwarphotos.info/
Lt. Rosenblum v P-51D "Rosie The Riveter". Jestli je to "jeho" MX*C bohužel není známo. /Portion of the People – Three Hundred Years of Southern Jewish Life 2002 , Raymond and Sandra Lee Rosenblum col.]
17. dubna 1945 se nad letištěm Praha - Ruzyně opět, stejně jako předešlého dne objevily letouny 78. Fighter Group. Tato stíhací skupina doprovázela bombardéry při náletu na Drážďany, cílem její mise byl ale nejen doprovod, ale i "strafing". Piloti skupiny využili tuto příležitost a během hloubkového útoku zničili několik letadel na letišti Klotzche severně od města. Během návratu bombardérů se 82. a 83. Squadrona od svazu odpoutala a vyrazila na jih, nad okupovaný Protektorát.
Američtí letci se kolem 15. hodiny dostali do prostoru severně od Prahy. Zde spatřili velké letiště "deset mil severně od města", na kterém se vyskytovalo nebývalé množství letadel. Američané letiště identifikovali jako Kralupy. Vzhledem k tomu, že se na něm ale nacházely letouny Me 262, šlo zcela jistě o pražskou Ruzyni. Nebyl to první útok na toto letiště toho dne, už brzy ráno, kolem 8 hodiny na letiště zaútočili letci ze 396. FS a zničili zde několik letadel. Odpoledne začaly útoky nanovo. Anthony Papoli během útoku zničil dva na zemi stojící Me 262. Lt. Hewitt vypověděl, že jeho roj pronásledoval dvojici Me 262 až nad letiště, kde jedna "Schwalbe" při pokusu o přistání havarovala a on ji pak střelbou zapálil. Červený roj "Surtax" vedl při útoku Lt. Allen A. Rosenblum. Lt. Schneider a Lt. Roe, kteří letěli za Rosenblumem později zpravodajskému důstojníkovi popsali, co se stalo. "Velitel Červeného roje (Lt. Rosenblum) se pokoušel odhodit přídavné nádrže, levá ale neodpadla. Během náletu na zteč mu to rádiem oznámil Lt. Schneider, velitel ale neodpověděl. V okamžiku,kde jsme se přibližovali k letišti, začal pálit flak. Ten se koncentroval na Lt. Rosenbluma. Letěli jsme vedle sebe. Viděl jsem, jak vrtule a nádrž letounu Lt. Rosenbluma zachytila o zem. Bylo to ještě předtím než jsme se dostali nad letištní plochu, když jsme "žehlili" zemi ve snaze dostat se pod střelbu flaku. Oznámil nám: I have to belly in here, so long fellows /Musím to tu posadit na břicho, tak nashle kluci/. Minuli jsme ho, když přistával, pak už jsme jej neviděli."
Kdo jej však viděl byl Lt. Peter W. Klaassen, pilot Žlutého roje 83. Squadrony. Ten kroužil nad Ruzyní a sledoval, co se děje dole. Lt. Klaassen popsal, že viděl jednoho Mustanga, jak zaostává za ostatními a zpomaluje. V rádiu se ozvalo " I have to belly in here...."Na západní straně letiště Mustang zachytil o nějakou překážku, jeho křídlo se utrhlo a letoun se otočil. Letoun nehořel, během doby co Lt. Klaassen nahoře kroužil z něj nikdo nevylezl.
Lt. Rosenblum nicméně havárii přežil. Se zlomenou rukou byl v krátké době zajat. Po ošetření a výslechu byl internován v zajateckém táboře Stalag 18C v Markt Pongau (dnes Sankt Johann) v Rakousku.
Lt. Allen A. Rosenblum
Pro Lt. Rosenbluma byla mise nad Prahou jeho v pořadí šestapadesátá. Rodák z Orangeburgu v Jižní Karolině (nar. 26.4.1923) zemřel 12.12.1986. Je pohřben v Liburn, stát Geogia.
Mise nad Ruzyni se toho dne stala osudnou ale ještě pro jednoho pilota. Byl jím Lt. Rosenberg, který pilotoval P-51D 44-72357 (trupový kód zřejmě MX*D).
Lt. Rosenberg
Jeho Žlutý roj se zdržoval ve větší výšce nad Prahou, když pilot zaregistroval, že se něco děje v prostoru jeho motoru. Pilot nasadil kurz na jih a manuálně otevřel klapky chladícího systému naplno. Po několika minutách vrátil ovladače chlazení na automatiku, protože se zdálo, že vše je v pořádku a obrátil příď svéhu Mustangu k letu ve směru na západ. Lt. Keatley, který Rosenberga doprovázel však po chvíli spatřil bílý dým ve výfukových plynech. Po asi 4-5 minutách, když se situace zhoršovala, Lt. Keatley doporučil Rosenbergovi, aby obohacoval směs. Pilot tedy přepnul spínač na spodku palubní desky na "Priming" /Mustang má nastřikování elektrickým čerpadlem/ . Na chvíli to pomohlo, zakrátko se ale situace zhoršila a z motorové kapoty vyšlehly plameny. Bylo jasné, že se už nic nedá dělat. Letoun za sebou táhl černou stuhu kouře a hořel. Lt. Rosenberg odhodil překryt kabiny, odpojil zástrčku od rádia, kyslíkovou hadici, rozepnul upínací pásy a vyskočil na padáku. Dopadl nedaleko svého stroje. Do konce války v Evropě už zbývalo jen pár dní, pilot měl dost času v zajateckém táboře přemítat, co způsobilo fatální závadu na motoru jeho Mustangu. Byla to náhodná střela ze země? Jeho letoun vybuchl u obce Adorf v Sasku, nedaleko nějakého stavení, jen kousek od českých hranic.
Zde je doslovná výpověď Lt. Ivana H. Keatleyho o okolnostech ztráty Lt. Rosenberga:
I was flying Surtax Yellow leader when Surtax leader went down on an airdrome to destroy a jet that had just landed. My wingman couldn’t get his left combat tank off, so I didn’t take my flight down. Surtax spare, Lt. Rosenberg, was flying #5 in Yellow flight. He called that something had popped out the right side of his cowling. He had not been hit by flak. I told him to open his coolant and oil shutters wide, which he did, and to pick up a heading of 270 degrees, which he failed to do. He kept steering about 180 degrees and called in about 3 minutes later that he had returned his shutters to automatic because the plane seemed to be OK. I told him again to steer about 280 or 290 degrees, which he did, and told him to open his shutters again, which he did. By this time, I was flying fairly close formation with him, so I could observe the right side of his plane. A thin steady stream of white smoke was coming out of the exhaust stacks, which became increasingly worse after about 4 or 5 minutes. He said it was going to quit and wanted to know if we were in friendly territory. I told him to prime like mad, and the smoke stopped temporarily. I told him to try to keep it going for at least 7 minutes, because we were still in enemy territory. Every time the smoke started, I would yell at him to prime, and the smoke would stop. About 3 minutes from the time it got bad, however, the engine quit altogether and flames emanated from around the exhaust stacks. He immediately released the canopy and bailed successfully. The plane crashed and exploded, and he landed about 100 yards from a house. Two people came out to him, and he seemed to be OK, for he stood and waved to us. Lt. Childs, my element leader, buzzed them a couple of times, so his description of the people with Lt. Rosenberg follows. Lt. Rosenberg’s exact position is not known, but his approximate position is in the vicinity of Adorf, just south of Plauen.
Prameny:
-MACR-13939- Fold3
-www.theyweresoldiers.com
-www.americanairmuseum.com
-Průvodce "Pod palbou Hloubkařů", Filip Vojtášek Academia 2019
-archiv A. Brocell
Pavel Krejčí 9.2022