North American P-51D-10-NA S/N 44-14411
E2-L
375.Fighter Squadron, 361.FG, 8.AF
Lt. Joseph B. Wolfe †
Cheb-Háje 17.4.1945
Fotografie Mustangu 44-14411 Lt. Wolfeho není známa, zde skupina strojů stejné squadrony.
Za zmínku stojí kódy neobvykle nastříkané zespodu na levém křídle.
17. dubna 1945 pokračovaly masivní útoky amerického letectva na cíle v okupovaných Čechách tempem, které ještě překonalo předchozí den. Cílem se opět stalo vše, co připomínalo vojenskou techniku, zvláštní důraz byl ale kladen na útoky na letiště. Chebské letiště (Eger) bylo napadeno již dopoledne, kdy se zde po osmé hodině ranní objevily stroje 379., 404. a vzápětí 406. Fighter Squadron. Jejich piloti po návratu deklarovali velké množství zničených německých letadel. Německá obrana nezahálela a zasáhla P-47D 44-33177 od 379. Fighter Squadron, jehož pilot Lt. Joseph D. Weedn musel nouzově přistát u Hammelburgu v Německu. Dalším strojem, který byl těžce poškozen byl P-47D 44-33041 téže jednotky. Jeho pilot Lt. Barton T. Williams Thunderbolta posadil na pole nedaleko chebského letiště u obce Pelhřimov. Případ popsán ZDE.
Další útoky na letiště byly hlášeny odpoledne. 377. FS při své druhé misi toho dne sice nejprve zamířila k útoku na letiště v Mariánských lázních, její velitel Lt. Jackson ale usoudil, že tam již není co ničit. Patnáctičlenná formace proto pokračovala k letišti v Chebu. Tam podle svého hesla "Give them Hell" likvidovala deset minut vše, co se jí dostalo do zaměřovačů. Deklarovaných 32 zničených a 29 poškozených letadel je zcela jistě poněkud nadsazené skóre, ale i kdyby to v reálu byla jen polovina, šlo o úspěšný útok.
Další jednotkou, která se nad Chebem objevila byla 405. FS, která kolem 14:00 deklarovala pět zničených a deset poškozených letadel.
Lt. Joseph B. Wolfe
Znak 375. FS
Lt.Col. Sidney S. Woods a (údajně) Lt. Joseph B. Wolfe s technikem na křídle Woodsova Mustangu.
V 15.10 na letiště zaútočila 375. FS. První zaútočil na letištní plochu Purpurový roj, který vedl Lt. Dougherty. Během nízkého průletu se však ocitnul tak nízko, že se mu nepodařilo žádný cíl zasáhnout a piloti se museli soutředit hlavně na to, aby si v nízkém letu "nešktli" o plochu. Těsně před vyjitím ze zteče si Lt. Douherty všiml kurýrního stroje, který na vzdálenost 400 netrů pokropil krátkou dávkou. Letoun, pravděpodobně Fi 156 Storch inkasoval zásahy, ale nevzplanul. Následně zaůtočil Modrý roj. Čtyři Mustangy vedené Lt. Stevensenem klesly do minimální výšky a směřovaly k letišti. Vedoucí Purpurového roje který směřoval k dalšímu útoku vypověděl, že před sebou viděl stroje Modrého roje, když nízko letící letoun na pozici č. 3 náhle vybuchl. Oním strojem byl P-51D, který pilotoval Lt. Joseph B. Wolfe. Jelikož ani jeden ze svědků (Lt. Dougherty, Lt. Jumps) neviděli protileteckou palbu je pravděpodobné, že Lt. Wolfe v malé výšce zachytil o terén. Letoun se po nárazu roztříštil, pilot na místě zahynul. Jeho tělo bylo pohřbeno Němci a po válce převezeno do Francie na hřbitov Saint-Avold.
Po dlouhá léta se mělo za to, že letoun Lt. Wolfeho se rozříštil přímo na letištní ploše. Náhoda tomu ale chtěla, že místo dopadu bylo objeveno v r. 2021 mimo letištní plochu. V průběhu zemních prací nalezli dělníci v terénu u čtvrti Háje zbytky ohořelého leteckého materiálu. Ten naházeli na hromadu, odkud si ho na svůj pozemek stáhl zahrádkář z nedaleké kolonie. Informace o nálezu se dostala k místnímu leteckému "guru" Luďkovi Matějíčkovi, který mě požádal, jestli bych se nepokusil neznámé fragmenty identikovat. Protože mě to velmi zajímalo, nakonec to dopadlo tak, že jsem se se zahrádkářem domluvil a ohořelé zbytky za mrzký peníz koupil. Po pečlivém očištění začalo být jasné, že nejde o německý, ale americký stroj. Kódy, které se nacházely na několika částech patřily výrobci North American. Do úvahy připadal letoun Lt. Wolfeho, číselné kódy však neodpovídaly typu jeho stroje P-51D. Dalším typem firmy North American mohl být AT-6 Texan, jehož kořistní exempláře byly v barvách Luftwaffe na našem území provozovány. Mohlo jít o neznámou nehodu tohoto typu z doby okupace. Ani výrobní dokumentace tohoto stroje rozřešení nepřinesla. Po konzultacích na odborných skupinách jsem se konečně dostal na správnou kolej. Při převádění výroby z verze B/C na P-51D-5 a D-10 byly využívány již vyrobené starší díly, proto na "Déčku" mohou být díly z B nebo C. Po získání dokumentace typu P-51C-10 se tyto informace potvrdily. Fragmenty nalezené u Chebu jsou téměř jistě z letounu P-51D-10 Lt. Wolfeho. Havárie jiného Mustangu nebyla u letiště v Chebu zaznamenána.
Trosky letadla nalezené stavebními dělníky v r. 2021. Na první pohled sice šrot, díky kódům na některých částech se ale podařilo identifikovat, že jde o P-51 Mustang. Díky tomu je dnes známo místo dopadu Lt. Wolfeho.
Prameny:
MACR 14050 (Fold 3)
Americanairmuseum.com
Manuel V. Eyck, Dave Trojan
Pavel Krejčí 9.2022