Praga XE-II F

 

OK-FYA

 

pilot: František Janča

 

Vrcha okr. Chrudim  16.5.1952

 

 

Vrtulník ve své finální podobě označované XE-II F

 

 Pilot František Janča v r. 1945 opírající se o "povstalecké" Arado 396

 

Dne 16.5.1952 došlo v blízkosti letiště Chrudim, na okraji obce Vrcha, k tragické nehodě vrtulníku Praga XE-II. Pilot vrtulníku, František Janča toho dne prováděl let ve spolupráci s VTÚ (Vojenským Technickým Ústavem). K nehodě došlo během druhého startu, asi jednu minutu po vzletu. Ve výšce asi 150 metrů se utrhl čep zadní vyrovnávací vrtule a následně odpadl jeden z jeho listů. Vrtulník začal rotovat kolem svislé osy, kolébal se a současně ztrácel výšku. Pilot  ve výšce asi 50m z vrtulníku vyskočil a snažil se otevřít záchranný padák. Z této výšky to bylo ale bohužel bez nejmenší šance. Došlo pouze k otevření vrchlíku který povytáhl ven šňůry padáku. Pilot dopadl vedle vrtulníku. Personál letiště ho ještě naložil do vojenského auta a odvezl do nemocnice v Chrudimi, tam ale lékař již mohl jen konstatovat smrt.

 

 

František Janča (nar. 1905 v Uherském Ostrohu) byl letecký konstruktér a zalétavací pilot. Pracoval pro továrny Letov a Avia. Po skončení 2. sv. války se podílel na dokončení dvou strojů VR-3 (původně nemecká konstruke FA 223 Drachen). Na konci roku 1947 absolvoval ve Švédsku pilotní výcvik na vrtulnících a stal se tak vůbec prvním vrtulníkovým pilotem v Československu. 

 

František Janča létá na Barrandově pro filmaře na OK-FYA, stroji, který se mu později stane osudným.

 

Stroj Praga XE-II byl vyvinut Šlechtovou konstrukční skupinou (označenou LT3, později LC) v závodu Praga. Bylo rozhodnuto opustit koncepci dvou rotorů kterou využíval FA 223 a skupina se zaměřila na perspektivnější konfiguraci, která je nejrozšířenější i dnes- jeden nosný a jeden vyrovnávací rotor. Byl vyvinut stroj XE-II, který se poprvé, tehdy ještě upoután k zemi, vznesl v prosinci 1949. To už se konstruktéři Pragovky přestěhovali do závodu Aero ve Vysočanech. XE-II byl postaven pouze v jednom prototypu. Stroj byl jednoduché, příhradové  konstrukce svařené z tenkostěnných ocelových trubek. Plochý čtyřválcový motor Praga D o výkonu 59 kW poháněl dvoulistý nosný rotor a dvoulistou vyrovnávací vrtulku. Během zkoušek byl stroj mnohokrát upravován. Vizuálně nejmarkantnější změny proběhly v polovině roku 1951, kdy byla trubková konstrukce trupu potažena a pilot již seděl za větrným štítkem. Jednotlivé modifikace byly odlišeny písmeny, označení prošlo od původního XE-II A až k XE-II E. Vývojové etapy tohoto vrtulníku jsou velice dobře popsány na na stránkách www.vrtulnik.cz /odkaz ZDE/

Hezké video z předvádění XE-II  pro filmaře je ZDE.

 

Prameny:

vyšetřovací spis- VUA Praha fond MNO 1952

vrtulnik.cz

 

Pavel Krejčí 8.2022