Messerschmitt Me 110G-2 W.Nr 420009
II./ZG1 2N+FP
Hartmanice okr.Klatovy 22.2.1944
Obfw. Franz Meissl Uffz. Paul Metz 2N+FP v hangáru Welz 20.2.44
Tato stodesítka z Welsu u Lince byla sestřelena 22.2.1944 po leteckém souboji s B-24 Liberatory od 98. Bombardment Group USAAF v okolí Plzně. Bylo to jedno z prvních letadel sestřelených Američany nad českým územím.
Díky obrovské náhodě se nám podařilo v roce 2002 kontaktovat původní posádku tohoto Messerschmittu, proto dnes známe přesně historii letounu. Skupina II./ZG.1 byla v listopadu 1943 přesunuta od Biskajského zálivu pod Obranu Říše, na základnu Wels u Lince. 22.února 1944 startovala celá skupina, pod velením Hptm Egona Albrechta, proti americkým bombardérům nad Bavorskem. Jako cíl jí byla určena skupina 21 letounů B-24 Liberátor od 98.BG., mířící po bombardování továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně na Prufening.Tím se formace dostala nad západní Čechy. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit pro nedostatek benzínu již nad Rakouskem. Zhruba ve 12.45 hod. došlo k letecké bitvě v prostoru Plzně. Příslušníci II. /ZG 1 sestřelili min. dva bombardéry (třetí byl buď sestřelen, či poškozen troskami z jiného stroje). Zahynulo celkem 20 amerických letců. Skupina II. /ZG 1 přišla o čtyři Messerschmitty. Tři byly poškozeny.Všechny byly zasaženy obrannou palbou z bombardérů. Letoun W.Nr.420009 2N + FP pilotoval Obfw Franz Meissl, jeho střelcem/ radiotelegrafistou byl Uffz Paul Metz. Stroj byl poškozen obranou palbou z B- 24, přišel o levý motor a pilot byl těžce zraněn. Snažil se doletět na letiště Mnichov, ale v prostoru Železné Rudy nařídil Metzovi vyskočit na padáku. Sám ještě navedl padající stíhačku do lesů u městečka Hartmanice a rovněž vyskočil. Messerschmitt Obfw Meissla byl jeden ze tří prvních německých letadel, sestřelených za II.svět.války na území Čech. Trosky stroje byly nalezeny v létě 1999. Letoun pravděpodobně po nárazu explodoval a byl roztrhán na kusy. Zbytky potahu, konstrukce křídel a trupu zůstaly na povrchu, v hloubce asi 0,5 m byly nalezeny větší kusy- kryty motorů s původní kamuflážní barvou, atd. Dále jsme nalezli nevystřelenou munici r.20mm, články nábojových pásů, větší zbytky radiostanice, výrobní štítek vysílačky, přístrojové desky, torza přístrojů, sedačku střelce, štítky s nápisy v němčině. Hlavními nálezy bezesporu patří v plechu vyražená výrobní čísla letadla a ocelový trojúhelníkový štítek, rovněž s výrobním číslem letadla. Kompletní fotodokumentaci nálezů, včetně videozáznamu z místa nálezu, má k dispozici Pražský letecký archiv. V roce 2002 pilot Franz Meissl navštívil místo dopadu a prohlédl si trosky svého letounu. Podrobněji o tom v odkazu Naše akce, setkání v Petrovicích.
Kompletně a podrobně je celá historie Bf 110 W.Nr. 42 0009 zpracována členem PLA Václavem Borkem v článku časopisu Revi č. 48/ 2003.
Místo dopadu v r.1999 | 1999 | 1999 |
![]() |
![]() |
![]() |
Plech s výrobním číslem | Výr.číslo letounu | Část radiostanice |
![]() |
![]() |
![]() |
Detail výr. čísla | Zbytky chladiče | Kontrolka, výstražný štítek |
![]() |
![]() |
Výstava "Šumavské aviony" 2007 | 2007 | 2007 |
Část vrtulového kuželu | Vrt. kužel | |
![]() |
![]() |
Ján Crhán,Pavel Krejčí,spolek LA 1.2014