MiG-19PM   v.č. 651049   

 

  "1049"    

 

5.slp, 10. let. armáda

 

mjr. Václav Bečkovský

 

Křepkovice okr. Cheb     20.6.1970

 

MiG-19PM trupového čísla "1049", který se stal osudným  mjr. Bečkovskému /zdroj: web Karlovarská Drbna/

 

 

mjr. Václav Bečkovský /pomnikyletcu.cz/

 

 

Letecká nekázeň jakožto příčina letecké nehody, to je pojem, se kterým se čtenáři na tomto webu setkávají často, ovšem zpravidla se jedná o sportovní letouny. Nevyhýbala se ale ani vojenskému letectvu.

V sobotu 20.6. 1970 plnil mjr. Bečkovský, pilot 1. třídy úlohu ostré hotovosti na letišti Dobřany (Plzeň- Líně). Nudné hodiny čekání měl proloženy cvičným letem, kdy měl v letištní zóně provádět nácvik jednoduché pilotáže. Krásné letní počasí, letoun bez záznamového zařízení pro vyhodnocování průběhu letu...mjr. Bečkovský vyrazil po startu v 15:50  směrem do prostoru Teplá. Tam mělo venkovskou  chalupu několik příslušníků jeho útvaru. V prostoru obce Zahrádky  provedl nízký průlet nad chalupou pilotů 5. slp  mjr. Macáka a npor. Kupce. Po zatáčce o 360 °se na chvíli vzdálil, aby se během pár minut opět nad Loučkami objevil. Ve výšce 200-300m přeletěl domy v osadě  a začal provádět výkrut doleva. Bohužel, zřejmě podcenil horký letní den, kdy teplota stoupala ke 30°, ale hlavně to, že v podkřídelních přídavných nádržích měl stále ještě palivo. Výkrut prováděl při rychlosti 600-800km/hod  proti mírně stoupajícímu terénu. Při srovnání výkrutu v malé výšce zachytil o vršky stromů za chalupou npor. Kupce. Užaslí chalupáři tak měli možnost vidět posledních pár vteřin života svého kamaráda. Letoun kosil  vršky stromů v stromů v délce asi 500m. Přídavné nádrže se utrhly,  pilot "tahal" co mohl, a podařilo se mu nakrátko vytáhnout stroj z lesa do výšky 50-100m. Motory RD-9 "nakrmené" dřevem  však v té době již nepracovaly, stroj ztratil rychlost a přešel do neřízeného pádu do lesa asi 1 km od prvního kontaktu se stromy. Dopad letounu  jihovýchodně obce Křepkovice završil výbuch paliva a následný požár. Pilot zůstal v kabině a na místě zahynul. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Červený křížek označuje místo dopadu

 

 

Po několika desítkách minut se na scéně objevil druhý MiG-19, který pátral po stroji, který se řídícímu v Plzni odmlčel. Najít místo dopadu nebylo těžké, do výšky stoupající sloup černého kouře jasně označoval místo katastrofy. Místní požární sbor již v té době letoun hasil, nebylo ale už celkem co zachraňovat.

 

 Trosky letounu mjr. Bečkovského v lesu u Křepkovic a překryt kabiny, který pilot ještě stihnul odhodit. 

 

 

Během vyšetřování vyplulo na povrch, že nízké přelety nad chalupami kolegů v Loučkách a Zahrádkách byly během víkendových hotovostí poměrně bežnou záležitostí. Mjr. Bečkovský si při plánování harmonogramu létání dával často požadavky na službu právě na víkendy, na výkonném MiG-19  létal rád a s chutí...a není se co divit. Víkendové povyražení ovšem nebylo jen jeho kratochvílí, zjistilo se, že v prostoru nehody se v minulosti v malé výšce proháněly i "jednadvacítky" a další typy, včetně vrtulníků. To, že se to děje bylo veřejným tajemstvím, ze strany velení byla nekázeň přehlížena. Vyšetřovací komise šla při hledání viníků odshora dolů a kázeňsky trestala...

Zajímavým faktem, který je zmíněn ve vyšetřovacím spise je zjištění,  proč se pilot zřejmě nekatapultoval. Zjistila se závažná věc. Mjr. Bečkovský patřil k pilotům vyššího vzrůstu. Během zkoušek se zjistilo, že při tělesné  výšce 175- 180 cm a víc, je prostor mezi horní částí přilby a překrytem kabiny tak malý, že pilot nedokáže uchopit madlo iniciační záclonky jinak, než bez rukavic a to ještě jen třemi prsty. Pokud zaujme pro katapultáž nebezpečnou polohu, skrčí a předkloní se, pak stáhne záclonku jen s velkými obtížemi. Tento závažný fakt byl následně podstoupen Ústavu Leteckého Zdravotnictví. Mjr. Bečkovský zřejmě ztratil několik cenných vteřin pokusem uchopit katapultážní madlo nad hlavou. Poté odhodil kabinu, na vlastní katapultáž už ale neměl čas...

 

 

 

 Na místě dopadu byl kamarády pilota postaven pomník. I přesto, že od události uplynulo více než 50 let, u pomníku nikdy nechybí položená kytka...

 

Prameny:

-vyšetřovací spis: VUA Praha

-www.pomnikyletcu.cz

 

Pavel Krejčí 6.2022