2 x Messerschmitt Bf 109K-4 

 

II./KG(J)6

 

Uffz. Hans Joachim Breidenbach

 

Uffz. Karl Knoppik

 

Kralupy n. Vltavou   31.3.1945

 

 

Ilustrační kresba Bf 109 jednotky KG(J)6

 

Dne 31. března 1945 se v okolí klecanského letiště odehrála jedna z posledních větších leteckých bitev mezi americkými a německými stíhači, která skončila sestřelením přinejmenším devíti Messerschmittů Bf 109G-10 a K-4 od I. a II./KG(J) 6. V prostoru Kralup nad Vltavou měly být podle německých záznamů sestřeleni hned dva piloti 4. letky II./KG(J) 6. Uffz. Hans-Joachim Breidenbach se po zásahu svého Bf 109K-4 dokázal zachránit na padáku, což nezávisle na sobě potvrdili dva pamětníci, kteří však celou událost pozorovali z větší vzdálenosti a pouze z doslechu věděli, že opuštěná stíhačka dopadla někde v okolí továrny na dýhy na jihovýchodním okraji Kralup nad Vltavou, směrem k obci Chvatěruby. Podle dalšího pamětníka z Chvatěrub se po skončení souboje říkalo, že letoun spadl přímo do areálu kovošrotu (zvaného místními Sommrovka) hned pod továrnou, rodiče ho však nepustili z domu, a tudíž nebyl očitým svědkem.

 

Druhý pilot, Uffz. Karl Knoppik, měl se svým Bf 109K-4 smrtelně havarovat v bezprostřední blízkosti kralupského letiště, k čemuž se doposud podařilo získat jen jediné nepřímé svědectví. Problém však spočívá ve skutečnosti, že během souboje 31. 3. 1945 měli zahynout čtyři němečtí piloti, přičemž místa úmrtí Hptm. Zöllnera u Dolan, Ofhr. Strehleho v Husinci a Uffz. Wegnera u Postřižína, jsou nezpochybnitelná. Podle četných souhlasných svědectví místních pamětníků však byla během bitvy sestřelena jižně od Libčic nad Vltavou ještě jedna německá stíhačka, jejíž pilot uhořel, VIZ PŘÍPAD ZDE.

 

Pokud tedy skutečně zahynuli pouze čtyři piloti, muselo by se jednat o letoun Uffz. Karla Knoppika a smrtelná havárie v prostoru kralupského letiště by byla zpochybněna, popř. by se mohlo jednat o dopad opuštěného stroje Uffz. Breidenbacha. Bohužel staniční služební kniha Četnické stanice Libčice nad Vltavou, která by jistě obsahovala záznam o havárii, se nedochovala. Přes svědectví pamětníků o sestřelu během letecké bitvy by se totiž v případě Libčic nad Vltavou mohlo jednat i o smrtelnou nehodu Uffz. Arthura Ferchera od 6./KG(J) 6, jenž zahynul při cvičném letu dne 4. února 1945 poblíž klecanského letiště a případ se prozatím nepodařilo objasnit. Havárie se však mohla odehrát i přímo na klecanském letišti.

 

Jakékoliv informace či svědectví k sestřelům německých stíhaček u Kralup nad Vltavou by tedy byly velmi přínosné, přičemž je nutné uvést, že zcela vyjasněné stále nejsou ani havárie tří dalších německých Bf 109K-4, které se v průběhu bitvy 31. března 1945 měly zřítit přímo v blízkosti Klecan.

 

Jiří Šašek

 

 

 Aktualizace 30.5.2022

 

 

 

Čtenář mého webu, pan Radek Palička zareagoval na článek o dvou sestřelených "stodevítkách" u Kralup a poslal mi sérii tří snímků. Je na nich zachycena neznámá Bf 109, která dohořívá v lese. Co je ale podstatné, tyto tři snímky pocházejí ze série dalších fotografií pořízených na letištích  Klecany a Kbely. Z Klecan je to do Kralup coby kamenem dohodil, je tedy možné, že tyto tři snímky mají spojitost se soubojem z 31.3.1945.  Případná místa s lesním porostem v blízkosti letiště Kralupy jsou zakroužkována na fotografii níže.  Dnes je již samozřejmě v tomto prostoru všechno jinak. Letiště Kralupy i s okolím bylo kompletně zplanýrováno a ustoupilo výstavbě petrochemického podniku Kaučuk Kralupy. Svazarmovci z Kralup se se svými letadli přemístili na nově vybudované letiště, které se nachází nedaleko obce Sazená.

 

 

 Letiště Kralupy, 1946  /MO ČR/

 

Les, který se nachází východně od letiště Kralupy se stal místem letecké katastrofy v r. 1956, kdy se do něj zřítil stroj Z-126 OK-JGB.  Ze snímků vraku , který jsem vyhledal v Národního archivu je patrné, že charakter lesa vykazuje určitou podobnost. Dopadl tedy jeden z Messerschmittů do onoho lesa v r. 1945? 

 

Z-126 OK-JGB, katastrofa 16.11.1956, Kralupy n. Vlt.

 

Pavel Krejčí 5.2022