MiG-21PF
"1310"
2.letka 11.slp Žatec
mjr. Jiří Horáček
Bitozeves okr. Louny 11.1.1975
MiG-21PF 1310 pojíždí na start. Milovice-Mladá 1970. Foto Zd. Brunclík, Valka.cz
Zástupce velitele 2. letky 11. slp mjr. Horáček prováděl 11.1. 1975 let po trati K. Vary- Ústí n. Labem, při kterém představoval cvičný cíl pro jiné letouny. Po skončení úkolu nasadil na kurz 180°a stoupal na 4000m, když uslyšel nezvyklé zadrnčení. Krátce nato došlo k silné ráně doprovázené vyšlehnutím plamene z přídě letounu. Otáčky začaly samovolně padat, bylo zřejmé, že došlo k vysazení motoru. Pilot situaci ohlásil ŘL a oznámil, že bude provádět katapultáž. Krátce ještě zkusil reakci motoru na plynovou páku, ale nic se nedělo. Odhodil tedy překryt kabiny a z letounu se katapultoval. Katapultáž proběhla bez problémů, pilot přistál na padáku u obce Lenešice.
Po přistání do pole došel pěšky do Lenešic kde vyhledal telefon a oznámil u útvaru bezpečné přistání. Velitel pluku si pak pro něj osobně dojel do Lenešic. Letoun dopadl u obce Bizozeves a kompletně se zaryl do země. To znesnadnilo jeho vyhledání. Pátrací skupina v počtu 80 osob po stroji pátrala neúspěšně až do 02:30 následujícího dne. Ráno bylo pátrání obnoveno, byl nasazeny i dva vrtulníky MI-4. Posádka jednoho z nich byla nakonec úspěšná a stroj byl kolem 10 hodiny dopoledne 12.1.1975 nalezen.
Prodlení s vyhledáním letadla bylo přitom zbytečné. Dopad totiž pozoroval jistý občan ze Seménkovic, které jsou vzdáleny asi 2 km. Upozornil na pád hosty v místní restauraci do které potom dorazil. Šel pak s ostatními za Seménkovice, kde ukazoval směr, kde viděl letadlo dopadnout. Jelikož ale nebylo nic vidět, tak se všichni vrátili zpět do restauračního zařízení kde pokračovali v konzumaci alkoholických nápojů s tím, že "vojáci budou vědět a sami si to najdou".
Za příčinu nehody byla označena technická závada - vysazení motoru. To bylo způsobeno zadřením ložiska střední opory motoru v důsledku nedostatečného mazání. Na vině byla závada radiátoru olejo - palivového agregátu, v jehož důsledku se do oleje dostalo letecké palivo. Naředěný olej pak nebyl schopen správně mazat kritické části až došlo k jejich zadření. Hlavní inženýr SL a PVOS byl pověřen zahájit reklamační řízení vůči výrobci motoru, protože ten byl ještě v záruce. Jestli sověti reklamaci uznali, o tom ve vyšetřovacím spisu již zmínka není..
Letoun se celý zabořil do měkkého terénu, jedinou stopou na povrchu byla načechraná hlína.
1975 | 2022 |
Jedinou stopou po téměř padesát let staré události jsou drobné úlomky letounu rozeseté v okolí dopadu.
Motor stroje po vytažení z osmimetrové hloubky.
Přepis radiokorespondence během nouzové situace.
Prameny:
-vyšetřovací spis- VUA Praha
Pavel Krejčí 5.2022