MiG-21PF 

 

"1310"

 

2.letka 11.slp  Žatec

 

mjr. Jiří Horáček

 

Bitozeves okr. Louny  11.1.1975

 

MiG-21PF 1310 pojíždí na start. Milovice-Mladá 1970.  Foto Zd. Brunclík, Valka.cz

 

 

 Zástupce velitele 2. letky 11. slp mjr. Horáček prováděl 11.1. 1975 let po trati K. Vary- Ústí n. Labem, při kterém představoval cvičný cíl pro jiné letouny. Po skončení úkolu nasadil na kurz 180°a stoupal na 4000m, když uslyšel nezvyklé zadrnčení. Krátce nato došlo k silné ráně doprovázené vyšlehnutím plamene z přídě letounu. Otáčky začaly samovolně padat, bylo zřejmé, že došlo k vysazení motoru. Pilot situaci ohlásil ŘL a oznámil, že bude provádět katapultáž. Krátce ještě zkusil reakci motoru na plynovou páku, ale nic se nedělo. Odhodil tedy překryt kabiny a z letounu se katapultoval. Katapultáž proběhla bez problémů, pilot přistál na padáku u obce Lenešice. 

Po přistání do pole došel pěšky do Lenešic kde vyhledal telefon a oznámil u útvaru bezpečné přistání. Velitel pluku si pak pro něj osobně dojel do Lenešic. Letoun dopadl u obce Bizozeves a kompletně se zaryl do země. To znesnadnilo jeho vyhledání. Pátrací skupina v počtu 80 osob po stroji pátrala neúspěšně až do 02:30 následujícího dne. Ráno bylo pátrání obnoveno, byl nasazeny i dva vrtulníky MI-4. Posádka jednoho z nich byla nakonec úspěšná a stroj byl kolem 10 hodiny dopoledne 12.1.1975 nalezen.

Prodlení s vyhledáním letadla bylo přitom zbytečné.  Dopad totiž pozoroval jistý občan ze Seménkovic, které jsou vzdáleny asi 2 km. Upozornil na pád hosty v místní restauraci do které potom dorazil. Šel pak s ostatními za Seménkovice, kde ukazoval směr, kde viděl letadlo dopadnout. Jelikož ale nebylo nic vidět, tak se všichni vrátili zpět do restauračního zařízení kde pokračovali v konzumaci alkoholických nápojů s tím, že "vojáci budou vědět a sami si to najdou".

Za příčinu nehody byla označena technická závada - vysazení motoru. To bylo způsobeno zadřením ložiska  střední opory motoru v důsledku nedostatečného mazání. Na vině byla závada radiátoru olejo - palivového agregátu, v jehož důsledku se do oleje dostalo letecké palivo. Naředěný olej pak nebyl schopen správně mazat kritické části až došlo k jejich zadření. Hlavní inženýr SL a PVOS byl pověřen zahájit reklamační řízení vůči výrobci motoru, protože ten byl ještě v záruce. Jestli sověti reklamaci uznali, o tom ve vyšetřovacím spisu již zmínka není..

 

 

 Letoun se celý zabořil do měkkého terénu, jedinou stopou na povrchu byla načechraná hlína. 

 

   
1975 2022

 Jedinou stopou po téměř padesát let staré události jsou drobné úlomky letounu rozeseté v okolí dopadu.

 

Motor stroje po vytažení z osmimetrové hloubky.

 

 

 

 Přepis radiokorespondence během nouzové situace.

 

 

 Prameny:

-vyšetřovací spis- VUA Praha 

 

Pavel Krejčí 5.2022