Junkers Ju 87R-2           W.Nr. 5858

 

2./Schl.G. 102

 

Flg. Heinz Klann †

 

Gefr. Alois Schröder †

 

Chotěboř  okr. Havl. Brod          27.12.1943

 

 

 

 Ilustrační obrázek Ju 87R  /kresba Jiří Černošek/

 

 Bývalé pole, dnes louka kde došlo k havárii JU 87R Flg. Klanna

 

V pondělí 27. prosince 1943 probíhalo na střelnici Skuhrov shazování cvičných cementových pum, během něhož došlo hned ke dvěma zřícením letadel v okolí Chotěboře. V 8.50 dopadl v důsledku pilotní chyby poblíž Nové Vsi u Chotěboře Ju 87B-1 (W. Nr. 303), přičemž zahynuli pilot Gefr. Alois Kaspar a radista Gefr. Reinhold Nothof od 3./Schl.G. 102.

Druhý Ju 87R-2 (W. Nr. 5858) vrazil i s cvičnou cementovou pumou do země mezi Chotěboří a Příjemkami a ani v tomto případě osádka ve složení pilot Flg. Heinz Klann a radista Gefr. Robert Schröder od 2./Schl.G. 102 pád nepřežila. K letounu se vydal Jan Doležal z Příjemek: „Na poli pana Karla Moravce východně od silnice do Chotěboře ležel nedaleko rybníka mrtvý letec, který snad na poslední chvíli vyskočil, ale už nestačil otevřít padák. Letadlo pak spadlo na nedaleké pole, kde začalo hořet i s pilotem, který zůstal v kabině. Z místa jsem si na památku odnesl nějakou součástku.“ Stanislav Krob z Chotěboře se do Příjemek vypravil s kamarády, jakmile se dozvěděli, že tam měla spadnout Stuka: „Němci však už vrak letadla odvezli. Na povrchu zůstaly drobné spečené slitky a kousky plexiskla, které jsme s kamarády sbírali, protože po zapálení zajímavě hořely.“

 

Ztráta dvou letadel a čtyř letců v okolí Chotěboře během jediného dne měla okamžité důsledky. Velitel bitevních letců, General der Schlachtflieger Oberst Hubertus Hitschold, si začátkem ledna 1944 pozval do Berlína-Rangersdorfu ostříleného veterána z východní fronty, Oblt. Erharda Jähnerta, jehož informoval o problémech při výcviku letců v Německém Brodě, odkud má často hlášené vážné nehody. Hitschold jmenoval Jähnerta velitelem 1./Schl.G. 102. Opatření, která nový velitel přijal se později skutečně projevila ve snížení počtu nehod. Zcela vymýtit se je ale pochopitelně nepodařilo a i v roce 1944 se v okolí letiště Deutsch Brod odehrálo několik dalších smrtelných událostí.

                                                                                                              /Jiří Šašek, "Letecká válka nad Vysočinou 1939-1945", Svět Křídel 2022 /

 

   
Na louce se dodnes nacházejí drobné fragmenty z letadla  Nábojnice r. 7,62 mm do pohyblivého kulometu MG 15 z kabiny střelce, či jednoho ze dvou pevných MG 17 v kořeni křídla.

 

   

 Fragmenty letounu na okraji blízkého lesa

 

 

   
Zbytek rámu kabiny Zámek kapoty motoru

 

Jiří Šašek, Pavel Krejčí 4.2022