Junkers Ju 87  Stuka       W.Nr ?

 

Schlachtgeschwader (SG) 102

 

1943-1944

 

Skuhrov okr. Havlíčkův Brod

 

 

 Ilustrační obrázek toho, jak to často vypadalo nad střelnicí Skuhrov v letech 1943-1944. Skupina letounů JU 87D Stuka přechází do útoku na pozemní cíl kulomety MG 17. Samotné střemhlavé bombardování nebylo pro slabé povahy. Úhel střemhlavého letu byl prakticky kolmý k zemi (60°-90°), vysunuté brzdící štíty bránily překročení maximální přípustné rychlosti. Plyn byl přesunut  na volnoběh, rychlost i tak narostla na zhruba 600km/hod. Ve výšce nastavené na kontaktním výškoměru se na palubní desce rozsvítilo světlo a pilot odhazoval pumy. Automatický systém poté pomocí elektromagnetu přestavil trim výškovky na "nos nahoru" a to pomáhalo pilotovi vybrat střemhlavý let.  "Géčka" při vybírání byla značná, udává se  6-7G po dobu 15 vteřin. Po vybrání do horizontálního letu pilot zasunul vzdušné brzdy,  vytrimoval letoun a nastavil normální režim práce motoru.  Cílem při  výcviku ve Skuhrově byly kruhové terče vyznačené na zemi, do jejichž středu se piloti snažili trefit betonovovými pumami. Pumy měly vyvíječ kouře, který se inicioval při dopadu a umožnil tak pilotovi a pozemnímu řídícímu střeleb vyhodnocení úspěšnosti útoku. Množství zbytků betonových pum po celém okolí střelnice a v okolních  lesích  svědčí o tom, že ne vždy šlo vše podle plánu. 

 

 

 Prostor, ve kterém došlo k havárii neznámé Stuky.

 

Drobné fragmenty rozeseté po remízku i přilehlém poli jsou dnes jedinými stopami po události, ke které zde před téměř osmdesáti lety došlo.

 

O haváriích, ke kterým došlo během výcviku pilotů jednotky SG 102 se na tomto webu již dříve několikrát psalo. Největší koncentrace těchto událostí spadá pod obec Skuhrov a její okolí, kde Luftwaffe zřídila výcvikový prostor. Piloti Stuk startující z letiště v Havlíčkově Brodě (Deutsch Brod) na střelnici u Skuhrova nacvičovali bombardování cvičnými betonovými pumami. Vybírání střemhlavého letu se však stalo mnoha z nich osudným. Samotné vybírání sice prováděl automatický systém, ale docházelo zřejmě k častým závadám a nesprávnému nastavení, které následně vyústilo v náraz do země. Případ tří Stuk v tomto prostoru byl již popsán ZDE. V nedávné době se leteckým nadšencům, kteří mě následně kontaktovali podařilo nalézt další, již čtvrté místo. Na poli a v blízkém remízku bylo nalezeno množství drobných fragmentů, které svědčí o události, která se zde v rozmezí let 1943 až 1944 stala. Bohužel, nic co by přesně identifikovalo o který letoun a o kterou posádku v tomto případě šlo se nepodařilo nalézt. Určitým vodítkem je však úlomek dřevěné vrtule, který byl na místě nalezen. To vylučuje verze Ju-87B-1 a R-1 které používaly vrtuli kovovou  a směřuje pátrání k verzím, které byly vybaveny dřevěnou vrtulí typu VS 11.

Možní kandidáti na tuto nehodu jsou tedy tito:

 28.10.1944 Ju 87 W.Nr 5745

12.06.1944 Ju 87 W.Nr

12.08.1944 Ju 87 W.Nr 0860

 

 

Leteckou školou SG 102 se podrobněji zabývá kniha J. Šaška "Letecká válka nad Vysočinou 1939-1945", která vyšla letos u nakladatelsví Svět Křídel.

 

 Pavel Krejčí, Jiří Šašek  4.2022