P-51D-10-NA  44-14175 "CY-Q"

 

  pilot: Lt. Brooks J. Liles

 

 

 

P-51D-20-NA 44-63375  "CY-C"

 

  pilot: Lt. Bernard H. Howes

 

 

 

 

343. FS., 55. Fighter Group, 8. Air Force

 

Zdiby-Veltěž okr. Praha-východ    3.3.1945

 

 P-51D 44-14175 "CY-Q" v době, kdy s ním létal Lt. Richard G. Gibbs. Letoun byl dne 3.3.1945  sestřelen flakem při útoku na letiště v Klecanech.

/Peter Randall coll./

 

Zákres události dle vzpomínek pana Čápa z Veltěže, očitého svědka události. /Ortofoto podklad -  MO ČR - Dobruška/

 

Ráno dne 3. března1945 odstartovalo ze základny Wormingford 49 strojů P-51D Mustang 55. Fighter Group za účelem stíhacího doprovodu bombardérů 8. Air Force, které mířily na své cíle v Sasku. Počasí bylo ve střední Evropě velmi nevlídné, zatažená obloha, občas pršelo nebo sněžilo. I z toho důvodu nebyl svaz letící nad oblačností ohrožován protiletadlovou palbou ze země.  Nálet proběhl bez problémů a bombardéry  nebyly  německými stíhači napadeny. Z toho důvodu dostali piloti 343. Fighter Squadron pokyn odpoutat se od bombardovacího svazu a dostali "zelenou" k individuálnímu postřelování příležitostných pozemních cílů. Část Mustangů 343. FS se dostala až do prostoru středních Čech, kde piloti spatřili letiště v Klecanech. Na letištní ploše se v té době nacházelo větší množství německých strojů, převážně Bf 109 II. Gruppe KG(J)6, ale i Ju 52, Ju 87 a Ju 88. Čtyři Mustangy zaútočily svými kulomety  na stojící letouny a začaly je systematicky postřelovat. Několik letounů na zemi bylo zničeno, řada dalších poškozena, útok se ale neobešel bez ztrát na americké straně. Během útoku dostal lehkým flakem zásah stroj P-51D výrobního čísla 44-14175 pojmenovaný "Sweet Marie II", který pilotoval Lt. BROOKS J. LILES. Stroj inkasoval zásah do  motoru který začal hořet. Vzhledem k malé výšce, která neumožňovala seskok padákem  se Lt. Liles rozhodl pro nouzové přistání do terénu. Proto pokračoval směrem na jih od klecanského letiště, kde byl pro nouzové přistání vhodný terén. Jižně od obce Veltěž pak přistál na břicho. Až potud by se jednalo o poměrně běžnou událost, bereme-li za běžné nouzové přistání na nepřátelském území. Do děje však vstoupil svým hrdinským činem Lt. BERNARD H. HOWES, Lilesův parťák už z dob leteckého výcviku. Oba letce pojilo velké přátelství a měli si údajně v minulosti slíbit, že když se jeden z nich dostane do problémů, druhý mu pomůže. Nyní nastal čas přejít od slov k činům. Šest Mustangů kroužilo nad Lilesovým Mustangem když  Lt. Howes rádiem oznámil, že přistane a Lt. Lilese vyzvedne. Po jednom neúspěšném pokusu se svým P-51D "My Li’l Honey" nasadil znovu na přistání, které se napodruhé již povedlo. Oba letci se zbavili padáků a stěsnali se do kabiny Howesova Mustangu. Ze směru od letiště se blížili němečtí vojáci a začala se ozývat palba z lehkých zbraní. Lt. Satenstein, který kroužil nad místem události vypověděl, že se zdálo, že Howesův Mustang má v měkké půdě problém se vůbec pohnout z místa kde zastavil. Nakonec se to povedlo, a během rozjezdu zazněl éterem Howesůw hlas " Gang, keep your fingers crossed and we will make it!"  / Volně přeloženo "Bando, držte nám palce a my to dáme!"/.  Bohužel, naložený Mustang na rozmoklé půdě nebyl schopen nabrat dostatečnou rychlost, po několikametrovém skoku narazil levým křídlem do země a udělal "hodiny". Lt. Liles si nárazem zlomil nos a utrpěl další drobná poranění. Lt. Howes na tom byl hůř.  Narazil čelem do zaměřovače, což způsobilo dočasné, asi dvoudenní částečné oslepnutí. Oba letci se nicméně vysoukali z kabiny stroje a dali se na útěk. Lt. Satenstein  vypověděl, že oba letci na něj ještě zamávali že jsou v pořádku a běželi východním směrem k nedaleké velké silnici. Jejich útěk trval několik hodin, než byli zadrženi mezi obcemi Veleň a Přezletice.  Následovalo převezení do Prahy, kde byli ošetřeni a dále putovali  do Oberuselu k výslechu, který byl následován krátkým pobytem v zajateckém lágru ve Wetzlaru. Poté oba putovali do  Stalag Luft 3 a Stalag VIIA v Moorsburgu kde se na konci dubna dočkali osvobození americkou armádou.  

 

Lt. Howes se stal stíhacím esem (pět zničených nepřátelských  letadel) ještě před misí 3. března 1945. Jeho kamarád Lt. Liles přidal k jednomu sestřelu během 2. světové války později další čtyři MiGy-15 v Korejské válce a dosáhl tudíž rovněž statutu leteckého esa.

 

 Lt. Liles na snímku ze zajateckého tábora.

 

 Lt. Liles u "svého" F-86E Sabre v Koreji, kde dosáhl dalších čtyř vítězství.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 1.4.2022 - Lt. Howes a Mistely 3.2.1945

 

K osobě Lt. Howese se vztahuje velmi zajímavý příběh datovaný na únor 1945, na který mě upozornil známý aviatik a "prima běloch" p. Tomáš Ratimec.

Lt. Howes dne 3.2.1945 doprovázel bombardéry B-17 nad Berlín. Čtveřice Mustangů 55. FG ("Double Nickel"), kterou vedl Lt.Col."Eager El" Righetti na P-51D CL-M 44-72227 ‘Katydid’ se krátce po poledni během návratu svazu oddělila od hlavní formace aby se věnovala oblíbené činnosti - postřelování pozemních cílů.

 

P-51D 44-72227 "Katydid" /Roger Freeman coll./

 

Lieutenant-Colonel Elwyn G. Righetti, vedoucí čtveřice jejíž součástí byl 3.2. 1945 Lt. Howes /americanairmuseum.com/

 

Lt.Col. Righetti následován svým wingmanem Lt. Gibbsem ( P-51D CY-Q 44-14175 ‘Cherry’) a druhou dvojicí vedenou Howesem sklesala pod oblačnost. V blízkosti Boizenburgu nedaleko Hamburku čtveřice spatřila dvě lokomotivy. Po prvním útoku na ně však Američané spatřili ještě daleko lákavější cíl. Nedaleko nich se z přízemního oparu vynořila nízko letící trojice Mistelů tvořená JU 88 a (dle nich) FW 190. Němci se patrně nízkým letem ve 150 metrech  nad zemí snažili uniknout pozornosti, což se jim ale nepovedlo. Ocitli se v nesprávný čas na nesprávném místě. V následujících chvílích se stali v podstatě bezbrannými asfaltovými holuby. Howes, letící jako "White 3", tedy jako  vedoucí druhé dvojice později vypověděl, že se rozhodl zaútočit na druhé "combo". Následován svým wingmanem, jímž byl Lt. Patrick L Moore na P-51D CY-Y 44-14235 `Lil Jan’ zahájil střelbu a pozoroval zásahy na trupu nahoře upevněného FW 190.  Zahlédl  jak se Mistel rozpojil, Focku-Wulf se vzepjal a následně zamířil neovládán k zemi. Odpojená JU 88  přešla do levé zatáčky, Howes se ale ocitl na její vnější straně a ztratil ji z dohledu.  Nyní byla řada na jeho wingmanovi, který poslal Ju 88 k zemi. Po tomto útoku spatřil Lt. Howes další Mistel a rozhodl se jej dorazit. Podnikl na něj dva útoky. Při prvním spatřil, jak vyšlehly plameny z nahoře upevněného Fw 190, při druhém útoku vzplál motor Ju 88. Oba stroje dopadly na zem a vybuchly. Během této akce byly během několika útoků čtveřice zničeny všechny tři Mistely.  Čtveřice amerických stíhačů si však cekově nárokovala čtyři JU 88 /každý jednu/ a celkem pět Fw 190. /dvě Howes, dvě Righetti a jednu Gibbs/. V zápalu boje jde ale o  pochopitelnou věc.

Nyní se na záležitost podívejme z německé strany. Německé záznamy udávají, že se jednalo tři o Mistely, z nichž minimálně dva byly složené z Ju 88 a Bf 109. Stroje byly údajně  přelétávány do Dánska k provedení akce Drachenhohle (dračí Doupě), tedy útoku na lodě Royal Navy ve Scapa Flow. Na palubách JU 88 se nacházely rovněž posádky, což by ovšem značilo, že se nejednalo o "ostré" létající bomby, ale o šlolní stroje, označované MIstel S 1 a Mistel S 2 (Pojednání o strojích Mistel viz níže). Piloty byli Feldwebel Willi Kollhoff, Oberfahnrich Franz Pietschmann and Feldwebel Fritz Lorbach, všichni z 6./ KG 200. Jedna JU 88 byla zničena zcela jistě a posádka zahynula (Pietchmann). Další provedla nouzové přistání, a její pilot byl během toho zraněn (Kollhoff). Třetí Ju 88 pilotovaná Fw. Lorbachem nouzově přistála s hořícím motorem do lesa, ale pilot zázrakem přežil. Všechny tři stíhací letouny byly sestřeleny a jejich piloti zahynuli. 

Třešnička na dortu- k celé akci se zachoval filmový záběr, který využil Army Pictorial Service k propagandistickému filmu "Air Support on Western Front" a které je dostupné na Youtube viz ZDE . "Kosení Mistelů" je v záznamu v čase 1:07-1:50.

 

 

Snímky z akce, jíž se přesně měsíc před přistáním u Veltěže, tedy 3.2. 1945 zůčastnil Lt. Howes. / NARA FOLD3/

 

 
Mistel S 1- školní, složení- JU 88A-4+Bf 109F-4
 

 Mistel 1- verze naplněná trhavinou, složení upravaná JU 88A-4 a Bf 109F-4

 

Mistel S 2 školní, JU 88G-1 a Fw 190A-8 nebo F-8

 

Mistel 2 , naplněná výbušninou, Ju 88G-1 a Fw 190 A-8 nebo F-8

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Na místě události u Veltěže  v r. 2022

 

Ještě dnes, v roce 2022 žijí pamětníci události ze dne 3. března. Pan Jiří Čáp, rodák z Veltěže  oslovil můj web a v únoru 2022 mi vylíčil své vzpomínky:

" Bylo mi tehdy dvanáct let, o letadla jsem se v té době živě zajímal. Toho dne byla od letiště v Klecanech slyšet střelba. Ze zvědavosti jsem vyšel ven a spatřil americké letadlo, které letělo nízko nad západním okrajem Veltěže. Stroj letěl nízko nad zemí, táhl za sebou stuhu černého kouře a evidentně se jeho pilot připravoval na přistání na polích za vesnicí. Veltěž je položená nízko, stroj mi zmizel z dohledu. Po nějaké době jsem se dostal na místo a k mému překvapení byly v polích letouny dva! Podle stop na poli letoun, který jsem viděl přistávat dosednul bez podvozku  ve směru od severozápadu. Nepamatuji si, že by na zemi ještě  hořel. Podle stop od kol dosedl druhý Mustang z opačného směru, zhruba od dnešní celnice jižně od Zdib. Jeho pilot dojel ke svému kamarádovi, naložil ho a pokusil se odstartovat směrem na východ. Během rozjezdu v promoklém poli ale po několika stovkách metrů zachytil o nízkou mez, která je dodnes v polích a udělal "hodiny". Zůstal stát pootočený přídí směrem na Veltěž. Posádku jsem neviděl, ale mezi lidmi se tehdy říkalo, že na poli přistál ještě třetí Mustang a ten s oběma piloty odletěl. Dnes samozřejmě vím, že oba piloti z místa utekli a byli později zadrženi u Přezletic."

Co se týče obou letadel, p. Čáp si  vzpomíná, že Mustang Lt. Howese, tedy ten, který se pokusil o vzlet nebyl nijak vážně poškozen a byl zakrátko odtažen na klecanské letiště.  Mustang Lt. Lilese byl na místě ponechán několik dní a místní kluci si do něj chodili pro suvenýry.

 

Pan Čáp, očitý svědek události ukazuje místo na poli , kde skončil P-51D 44-14175 Lt. Lilese

 

 

Prostor, ve kterém se celá událost odehrála. Pohled ve směru, ve kterém se pokusil o vzlet Lt. Howes.

 

 

 

Jak událost viděl Lt. Marvin SATENSTEIN:

At about 1300 hours on 3 March 1945, while cruising around at about 2,000 feet in the Prague (Czechoslovakia) area looking for targets of opportunity, Prague/Letnany (Klecany) airdrome was observed full of parked A/C. My flight, Red flight, and the remainder of Yellow flight decided to attack it. We did so, making our passes individually. On Lt. Liles’ pass from north to south he was hit on the right side of his engine by light flak from the guns at the southwest end of the field. I observed flame coming from the engine. Lt. Liles said that he had been hit. I was directly above and behind him and could see that he had the A/C under control but could not bet much power. He flew the A/C for about 3 or 4 miles south of the airdrome where he bellied it in successfully on an open field. I saw Lt. Liles get out of the A/C, just after it caught fire.
The remaining six A/C circled the spot, and Lt. Howes, Tudor Yellow 3, called over the R/T that he was going to land to try to pick up Lt. Liles. After one try, Lt. Howes made a successful landing in the same field. After discarding their parachutes both Howes and Liles were able to get into the aircraft. It appeared as if it was ha(r)d to get the plane started rolling from its parked position. As they started to roll, Howes called, “Gang keep your fingers crossed and we’ll make it.” The A/C rose into the air once, but apparently didn’t have enough flying speed because it settled to the ground again. The aircraft bounced into the air, dropped off on its left wing in a stalled attitude, and cart-wheeled to the left eventually flattening out. The A/C caught fire but when I buzzed the wreck I saw both Howe and Liles walking away in an easterly direction towards a large highway. Both pilots looked alright and they waved to me as I passed over them.”

After the war, Lt. Howes recalled that they both discarded their parachutes so they could squeeze into the single seat of the tiny cockpit. They began to take intense small arms fire from near the airdrome. The takeoff roll was good, but just prior to lift off there was a moment of hesitation and their plane struck a ditch, bounced into the air and cart-wheeled to a stop. Liles suffered a broken nose and other minor injuries. Howes received a severe blow to the forehead which resulted in a temporary blindness that lasted for two days. A single bullet had hit the throttle quadrant which reduced power at the critical time of take-off. The two ran for cover with Liles leading the blinded Howes by the hand. They were both caught by the Luftwaffe a number of hours later. They were taken to Prague and interrogated and received treatment in a local hospital. A move to Oberursel for further interrogation (where these photographs were taken) was followed by a short stay at Dulag Luft-Wetzlar, and after that to Stalag Luft III. They ended up at Stalag VIIA at Moosburg. Part of this gruelling experience was their 19 day march to Moosburg. Lt. Howe’s diet of bread and barley soup reduced his weight from 160 pounds to 126 pounds in the two months that he was imprisoned.

 

MACR12898 /NARA FOLD3/

 

Co se týče opravdového  hrdinství, jež prokázal  Lt. Howes tím, že se pokusil vyzvednout Lt. Lilese , v našich končinách šlo o ojedinělý případ. Během 2. sv. války se ovšem taková událost stala opakovaně. Namátkou, Maj. Pierce McKennon, pilot s "vazbami" na naši republiku / útoky proti pozemním cílům v Protektorátu / byl 18. března 1945 sestřelen ve svém Mustangu při útoku na letiště Neubrandeburg. Po seskoku padákem byl  vyzvednut jiným Mustangem, a v tomto případě byla akce úspěšná. Jeho zachráncem byl v tomto případě  Lt. George D. Green.

 

 AKTUALIZACE 01.12.2022

 

Pan Zdenek Taliján mi zaslal několik sérií fotografií, jedna ze sérií se vztahuje k případu Lt. Liles/Lt. Howes. Na unikátních snímcích je zachyceno rozebírání poškozeného Mustangu u Zdib. S největší pravděpodobností jde o "CY-Q" Lt. Lilese. K tomuto přesvědčení mě vede jednak vzpomínka pamětníků, že letoun který skončil převrácený při neúspěšném vzletu byl na letiště v Klecanech odtažen vcelku. Druhou indicií je stav vrtulových listů- zdá se, že vrtule tohoto Mustangu  se netočila, což by měl být případ Lilesova stroje, který nouzově přistál se zastaveným motorem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Prameny:

- Fold3.com, MACR 12898

-Filip Vojtášek "Pod palbou hloubkařů" Academia 2019

- osobní vzpomínky- p. Čáp, Veltěž

 

 

 Pavel Krejčí 3.2022, 12.2022