K-75 / Aero AE-45/   v.č. 5044

 

V2VO

 

pilot: npor. Zbořil Rostislav

 

palubní technik: por. Koudela Jaroslav

 

cestující: gen. Cilc Emil

 

Nový Dvůr, okr. Uherské Hradiště  23.10.1957

 

K-75 / ilustrační snímek/

 

 

Dne 22.10.1957 obdržel pilot V2VO / spojovací roj velitelství 2. Vojenského okruhu/  npor. Zbořil rozkaz, provést následujícího dne v ranních hodinách let z Trenčína do Olomouce-Holic. Tam měl naložit cestujícího - generálmajora Emila Cilce a měl jej dopravit do Trenčína. V 7:00 následujícího dne ale nebylo možno let provést, protože počasí na trati nevyhovovalo. Gen. Cilc to nesl  nelibě a let opakovaně telefonicky urgoval s tím, že v Holicích je počasí, které letání umožňuje. Generál trval na tom, že poletí a nenechal si to rozmluvit.  Pilot se nakonec nechal přesvědčit a z Trenčína do Olomouce  odletěl. V 11:06 na letišti v Holicích přistál. Po nastoupení generála odstartoval v 11:20 ke zpátečnímu letu. Po vzletu pokračoval na Gottvaldov, kde byla základna oblačnosti ve 300 metrech a dále na Uherský Brod, kde se výška oblačnosti dále snižovala a přecházela až v přízemní mlhu. Pilot tlačený okolnostmi (generálem na palubě)  se rozhodl pokračovat do kopců na moravsko-slovenském pomezí. V nízkém letu se držel nad silnicí Uh. Brod-Starý Hrozenkov- Trenčín. V prostoru kamenolomu Nový Dvůr již byla dohlednost téměř nulová, letoun zachytil křídlem o stromy. Pravé křídlo se nárazem ze dvou třetin utrhlo, stroj  pokračoval ještě 200m v přímém letu a následně dopadl do lesa. Nárazem do stromů byl zcela zničen, všechny osoby na palubě zahynuly.

Vyšetřovací komise hledala viníka a také ho našla. Byl za něj označen pilot letounu, npor. Zbořil, který měl dle komise let odmítnout, případně se vrátit zpět do Holic v okamžiku kdy povětrnostní podmínky přestaly pro let vyhovovat.

Otázka viny je dle vyšetřovacího  spisu jasná,  ovšem jaký tlak byl na pilota vyvíjen? Odmítnout převoz jednoho z nejvyšších funkcionářů Vojenského  okruhu po jeho opakovaných urgencích by ustála asi jen velmi silná povaha...

 

 Velitel 4. střeleckého sboru 2. Vojenského okruhu gen. Emil Cilc

 

 Náčrt nehody- vyšetřovací spis /VUA Praha/

 

 

 

 

 

Prostor nehody v r. 2017

 

Pomník zbudovaný v r. 1957, původní stav / www.pomnikyletcu.cz/

 

 Pomník vybudovaný u silnice E 50 Uherský Brod- Starý Hrozenkov. Pomník ve stavu, v jakém se nacházel v r. 2017 během mé návštěvy místa.

 

 

 

2017

 

 

Pomník, který poblíž místa nehody stojí od r. 1957 za desítky let velmi zchátral. Korunu všemu nasadil nenechavec z Bojkovicka, který v r. 2015 z pomníku ukradl vrtuli, kterou se snažil prodat za mrzký peníz ve sběrných surovinách. Naštěstí byl dopaden, a vrtule uložena na stanici Policie ČR. Následovala několikaletá anabáze, kdy se zjišťovalo, komu  vrtule a celý pomník vlastně patří. Mělo to patřit VHU, situace ale byla zamotaná kvůli vlastnictví pozemku. Do kauzy se nakonec vložilo několik soukromých osob a na základě oslovení obcí Komňa byla  vrtule Policií vydána a renovována. Díky lidem z občanské iniciativy která k obnově památníku vznikla se nakonec dobré dílo podařilo a vrtule byla v srpnu 2021 osazena zpět. Celé okolí bylo upraveno a tak je dnes při cestě na Starý Hrozenkov nedaleko motorestu Rasová možno vidět důstojně zrenovovaný pomník tohoto leteckého neštěstí.

 

Současná podoba pomníku /foto František  Štancl, vets.cz/

 

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 2.2022