Avia S-199.291
Let Kunovice
kpt. Bohuslav Skořepa †
Kunovice okr. Uh. Hradiště 19.9.1951
S-199, letadlo, které bylo východiskem z nouze a tomu také odpovídaly i jeho vlastnosti.
Nevalně hodnocený "Mezek" si vybíral sou daň nejen mezi nezkušenými piloty, ale i mezi ostřílenými matadory. Jedním z takových byl Bohuslav Skořepa, zkušební a zalétavací pilot LETu Kunovice n.p., jehož letový zápisník se tragicky uzavřel na 2885 nalétaných hodinách.
K události, při níž tento pilot zahynul se nezachoval vyšetřovací spis (alespoň jsem ho v archivech zatím nikde nedohledal). Co se tedy 19. září 1951 v Kunovicích přesně stalo, to se lze pouze domnívat na základě několika skoupých hlášení o nehodě a výpovědích pamětníků, které se však v popisu dávné události dost rozcházejí. Dle dokumentů, které se zachovaly se nehoda udála na letiošti Kunovice v 16,42 hod. Pilot Bohuslav Skořepa byl během letu pravděpodobně omráčen překrytem kabiny, který se utrhl, neovládaný letoun narazil vysokou rychlostí do země a byl zcela zničen. Pilot na místě zahynul.
Takto mi popsal katastrofu v r. 2015 p. J. Olbert:
Kpt. Skořepa měl v rámci zkušebního letu testovat navigační systém, který na konci války již užívali okupanti. Šlo o to, že při letu na dispečerskou věž na hangáru K 4 v tzv. starém závodě se v přístroji na palubní dece měli překřížit dvě dejme tomu špice, dle čeho poznal pilot o správném navedení.( Zřejmě systém AFN-1- poz. aut.) Při letu od Napajedel ještě stačil pilot Skořepa po komunikaci s věží oznámit, že je vše v pořádku. Toto měla být údajně poslední věta, kterou mezi pilotem Skořepou a dipečerskou věží proběhla. Dle výsledků vyšetřování byla havárie zdokumentována:
Protože byl pilot Skořepa malé postavy, tak si pod padák dával ještě podušku, aby lépe viděl z kabiny. Právě někde nad městem Napajedla se uvolnil překryt kabiny, který udeřil pilota do čela, čímž pilot ztratil vědomí. Pilot stále pokračoval ve vodorovném, mírně setupném letu a zhruba v místech kde si v podvědomí myslel, že provede vybrání a uvede stroj do levé zatáčky, Mezek spadl do neřízeného pádu po křídle. Pád až na zem jsem měl zakryt hangárem a halou K 5, ale i přes hangár jsem spatřil několik plechů, které vylétly až nad úroveň střechy haly K 5 do výše kolem 20 metrů. Pilot spadl na pozemky vlastníků z Kunovic a snad měl spadnout asi 30 až 50 metrů od zemědělce, který na pozemcích pracoval. Protože jsem to pozoroval ze zahrady, tak si to budu pamatovat do konce života. Mezek spadl na pozemek který patřil jedné rodině z Kunovic. Jejich syn se učil v podniku a byl odvolán, aby pozemek ihned vyklidil, aby se mohlo začít s vyzvedáváním ostatků pilota a letadla. Byl podzim a dotyčná rodina měla nasazenou řepu. Kolik se podařilo zachránit zbytků z letadla nejde nyní zjistit, je ale jisté, že motor s nějakýmy zbytky draku zůstal v zemi v hloubce do 5 metrů.
Dle jiných výpovědí mělo k nehodě dojít hned po startu. Rovněž tak místo dopadu ještě nebylo zcela přesně identifikováno. Ozve se někdo, k má k případu doplňující informace?
Dálnopisná hlášení o nehodě se žádostí o vyslání vyšetřovací komise
Hlášení o příčině nehody vydané dva dny po události. Vzhledem k rychlosti, s jakou bylo vyšetřování uzavřeno se ize domnívat, že ve směru letu byla nalezena utržená kabina se stopami po uderu do pilotovy hlavy.
Ve VUA se nachází zápisník letů zahynulého B. Skořepy.
Kpt. Skořepa nalétal celkem téměř 3 tisíce hodin
Výčet typů, na kterých kpt. Skořepa létal jen během jiného roku (1950) je úctyhodný
Mezi typy, které B. Skořepa létal byly i prototypy jako XLA-54 a XLE-10
Hrob kpt. Skořepy -Ústřední hřbitov Olomouc-Neředín. Foto: Vladimír Štrupl 2008
Bohuslav Skořepa nebyl jediným zalétavačem, který přišel o život při záletu "Mezka".
V dubnu téhož roku došlo u Prahy-Čakovic ke katastrofě, při níž přišel o život vynikající zalétavací pilot Antonín Kraus. /případ zpracován ZDE/
O rok později zahynul u obce Vidim zalétavací pilot Eduard Kříž /případ zpracován ZDE/
Aktualizace 21.1.2022
Krátce po uveřejnění případu se mi ozval pan Marek Janča z Korytné a upozornil mě na článek, který o události vyšel před časem v městském zpravodaji města Kunovice a jehož autorem je p. Antonín Kadlčík. Oběma pánům se podařilo dohledat místo katastrofy. Článek se souhlasem autora přetiskuji.
Fragmenty nalezené na místě nehody. / M. Janča/
Prameny:
-VUA Praha
-vzpomínky p. J. Olberta, p. J. Hráčka
Pavel Krejčí 12.2021