Avia S-199.285

 

45. letecký dělostřelecký pluk

 

Křimice okr. Plzeň    4.8.1953

 

Dne 1.5.1950 byl na letišti Plzeň-Skvrňany založen Letecký pluk 45 jehož hlavní náplní byla součinnost s dělostřelectvem. Během své  existence útvar několikrát změnil název. Z době kdy se udála dále popisovaná událost šlo o "45. dělostřelecký letecký pluk" . Jeho 1. a 2. letka měla od podzimu 1952 ve výzbroji letouny Il-10, 3. letka disponovala Aviemi S-199.

 

Známý snímek stroje S-199 3. letky 45. leteckého dělostřeleckého pluku

 

Čtvrtého srpna 1953 krátce po 14. hodině odstartoval z letiště Skvrňany /Plzeň - Bory/ por. Ladislav Kadlecovič s letounem S-199 výrobního čísla 285.  Mělo jít o pohodový cvičný let, dalo by se říct "za odměnu" v krásném letním počasí do prostoru západně od letiště. Zkušený pilot s náletem 766 hodin, krátce po vzletu nad obcí Nová Hospoda zjistil, že mu do kabiny začíná pronikat kouř od motoru, někde z prostoru šachet kulometů. Zároveň si všiml jiskření z téhož prostoru za palubní deskou. Por. Kadlecovič měl dojem, že hoří letoun, rádiem  ohlásil situaci a pokusil se odhodit překryt kabiny.  Uvedl letoun do mírné pravé zatáčky aby se vyhnul osadě a vypnul palivo a nouzovým tlačítkem elektrickou síť. Jiskření a pronikání kouře ustalo. Pilot znovu zapnul přívod paliva a palubní síť, situace se však opakovala. Por. Kadlecovič neváhal, bleskově si vybral vhodnou plochu před sebou,  opět vše povypínal a provedl se zasunutým podvozkem ukázkové přistání do terénu v katastru obce Křimice.

Řídící létání po zprávě o vynuceném přistání odeslal na místo sanitu a skupinu technického zabezpečení. Sanity nebylo třeba  a mechanici zakrátko zjistili příčinu závady. Po vzletu došlo k uvolnění víka svorkovnice generátoru které způsobilo zkrat a následné jiskření a vývin kouře a zápachu. Pillotova činnost byla zhodnocena jako správná a bezchybná. Ačkoliv se to z níže přiložených fotografií nezdá, stroj byl poměrně vážně poškozen. Odnesly to spodní kryty, chladiče, bylo utrženo přední kování nosníku pravého křídla, trup byl za křídlem promáčknut, kryty podkřídelních kulometů utrženy atd...

 

K události se zachovalo několik fotografií, některé z nich jsou přímo lahůdkové a potěší jistě oko leckterého leteckého nadšence. / zdroj- VUA Praha/

 

 

 

 

 

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis - VUA Praha

-www.vrtulnik.cz

-archiv F. Hošek

 

Pavel Krejčí 12.2021