SU-7BM "5607"
20.sbolp, 2. letka, 10.LA
kpt. Zdeněk Císař
Jaroměřice nad Rokytnou okr. Třebíč
31.8.1965
31. srpen 1965 se v historii 20. sbolp zapsal malérem ńa který funkcionáři náměšťského pluku jistě ještě dlouhou dobu vzpomínali se zachmuřenými tvářemi. Během přeškolování pilotů pluku na SU-7 došlo ke ztrátě zbrusu nového stroje trupového čísla 5607. Šlo o první ztracený SU-7 na území Československa. Situace byla o to nepříjemnější, že letoun byl ztracen zcela zbytečně.
SU-7 "5607", který byl ztracen 31. srpna 1965 u Třebíče. Foto J. Dúbravčík
Kpt. Zdeněk Císař, jeden s přeškolovaných pilotů 20. sbolp prováděl ve 12.50 hod vzlet s forsáží. V době, kdy se letoun odpoutával od země pilot ve snaze nepřekročit u rychle akcelerujícího "sůčka" maximální rychlost letu s otevřeným podvozkem, přesunul ovladač podvozku nahoru, do polohy "zavřeno". Bohužel, bylo to předčasné. Letoun se prosedl a začal dřít ocasní částí o betonový povrch VPD. Pilot měl dojem, že došlo ke snížení tahu motoru a rozhodl se přerušit vzlet. Přesunul podvozek opět do polohy "Otevřeno". Otevírající se podvozek začal letoun nadlehčovat a ten začal opět zrychlovat. Pilot ještě jednou změnil rozhodnutí a pokračoval ve vzletu. Letoun se odpoutal od dráhy, v důsledku porušení zadní palivové nádrže ale došlo k vytékání paliva a k požáru. Letoun stoupal, ze zádi šlehající plameny a černá vlečka kouře za strojem ale dávali jasně tušit, že se schyluje k maléru. Plameny začaly narušovat systém ovládání stabilizátoru. Ve výšce zhruba 1100 m pilot zjistil, že letoun má snahu přejít do klesavého letu. Stroj přestával reagovat na přitažení řídísí páky a neodvratně zamířil pod úhlem asi 25° k zemi. Ve výšce 500m se pilot rozhodl katapultovat. Z letounu se "vystřelil" ve výšce asi 350 m při rychlosti 750km/hod. O tom. že to bylo na poslední chvíli svědčí fakt, že k plnému rozvinutí padáku došlo ve výšce cca 100m nad zemí. Pilot utrpěl lehká zhmoždění. Neovládaný stroj dopadl do zalesněného svahu 1 km jihozápadně od obce Lipník na Třebíčsku. Po nárazu do země se letoun roztříštil a z větší části zaryl do země. Trosky byly rozhozeny do okolí, převážně ve směru letu až asi 150 m daleko.
Zalesněný svah, místo dopadu
Katapultážní sedadlo
Za bezprostřední příčinu nehody bylo označeno předčasné zavření podvozku stroje pilotem letounu, kpt. Císařem. Za hlavní příčinu pak nedostatečná praxe pilota, který měl nalétáno na SU-7 8 letů v trvání 2 h 50 min. Bylo zjištěno, že na předběžných přípravách nebyla instruktory zdůrazněna výška zavírání podvozku 10-15 m jak je uvedeno v metodice, ale piloti byli vedeni k tomu, aby podvozek zavírali "co nejdříve". Sám kpt. Císař zavřel při svém druhém samostatném letu dne 14.8.1965 podvozek těsně nad dráhou a tento nedostatek s ním nebyl rozebrán. Dovršení chyby pilota která 31.8.1965 přispěla ke ztrátě letounu bylo do určité míry ovlivněno i zvýšením VPD za bodem odpoutání / výškový rozdíl 10m/ . Kpt. Císař po události již v přeškolování nepokračoval a byl přeřazen k 6. sbolp Přerov jako pilot vrtulníku Mi-1.
Po okolí se dají dodnes nalézt fragmenty "5607" | Úlomek s číslem "5607" |
Prameny:
-vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 12.2021