MiG-19S v.č. 610881
"0881"
7.slp Piešťany, 2. letka
kpt. Jiří Kubát †
Střelice okr. Brno-venkov 17.6.1965
Nepříliš kvalitní snímek, pohled na "trupovku"ale potvrzuje, že je to on. Stříbrný MiG-19S "0881", který skončil svoji pozemskou pouť společně se svým pilotem kpt. Jiřím Kubátem v obrovském kráteru jižně od Střelic u Brna.
Dne 17.6.1965 prováděl kpt. Jiří Kubát, pilot 7.slp nácvik ztečí na pozemní cíl ve vojenském prostoru "Ořechov". Cílem bylo postavení protiletadlového kanonu. Po vybrání poslední zteče provedl ve výšce 200m zatáčku o 180°a zahájil stoupání směrem na Piešťany. Co se na palubě MiGu-19S trupového čísla 0881 přesně stalo, to se již nikdy nedozvíme. Dle vyšetřovací komise došlo během stoupání ke ztrátě prostorové orientace pilota. Letoun náhle přešel ve výšce asi 1000m do střemhlavého letu a vysokou rychlostí, pod úhlem 80°dopadl do zalesněného svahu 1,5 km jižně od obce Střelice. Stroj vyhloubil hluboký kráter, trosky stroje se rozlétly po okolí do vzdálenosti až 200m. Výtečně hodnocený třiatřicetiletý pilot 2. třídy s náletem 600 hodin v roztříštěném MiGu zahynul. Biochemická analýza tkání, které se podařilo nalézt prokázala silné působení stresové zátěže, pilot si v posledních vteřinách uvědomoval kritickou situaci, o katapultáž se však buď nepokusil, nebo ji již nestihl provést.
Dodnes jasně patrná prohlubeň po kráteru ve kterém tragicky vyhasl život kpt. Kubáta
Pomník, který nechali na místě katastrofy vybudovat blízcí kpt. Kubáta
V r. 2012 obnovil p. Antonín Petrželka z Brna nápis na pomníku. Zub času za těch téměř deset let však již opět trochu zapracoval...
Celé okolí kráteru je do velké vzdálenosti poseto drobnými úlomky letounu.
Letoun se při nárazu zcela roztříštil. Jediný identifikovatelný fragment který jsem za několik hodin hledání našel je úlomek přístrojové desky.
Prameny:
-"Přehled leteckých nehod..." Velitelství 10. let. armády, Hr. Králové 1979
-www.pomnikyletcu.cz
Pavel Krejčí 12.2021