Junkers Ju 88A-5 W.Nr.0551
Aufklärungs Schule 1
Lt.Illgen +3
Žárová, okr Šumperk 30.11.1942
Letoun JU 88A-5 ze zřítil nad obcí Neudorf/dnes Žárová/ na Jesenicku v poledne 30.11.1942. Příčinou byla zřejmě mlha, která v prostoru panovala. Letoun se jí zřejmě snažil proletět, posádka všek ztratila prostorovou orientaci a let nezvládla. Tato , nebo jiná chyba/vyloučena není ani technická závada/ stála život čtyři letce z letecké školy v Grossenheimu. Letoun se po nárazu do louky roztříštil, trosky byly rozhozeny po širokém okolí. Letoun vytvořil kráter několik metrů dlouhý a dva metry hluboký.
Letecká nehody byla postupem času téměř zapomenuta. První indicie o ní jsem získal od kamaráda-leteckého badatele v oblasti Jeseníků Petra Sikory. Šlo o četnická hlášení o nehodě. V roce 2008 jsem začal pátrat přímo v Žárové, nenašel jsem ale jediného pamětníka.Nepomohlo ani pátrání přes pozemkový katastr.Teprve po několika letech opět svitla naděje.Majitel vojenského muzea v Šumperku pan František Hlavatý o této havárii v minulosti slyšel a dokonce znal i místo dopadu.V roce 2012 jsme se tedy společně na místo vypravili a podařilo se zaměřit epicentrum havárie. Množství fragmentů letadla se dodnes nachází na okraji louky v lese, kam byly zřejmě odklizeny majitelem louky.
Do dnešních dní se z letadla zachovalo množství unikátních fragmentů, včetně výrobního štítku. Z toho je patrné, že tento konkrétní letoun byl vyroben firmou Junkers 12. 11. 1940 ve verzi A - 5. Junkers 0880551 byl zalétán 20.11. 1940 Frankfurt- Fritzlar - Bernburg. 25.6. 1941 havaroval u Kowna a poškozen, BS Gefr. Karl Jager byl zraněn. Byl opraven a opět provozu schopný jako Ju 88 A-5, někdy v květnu 1942.
30.11.1942 znovu havaroval, tentokrát si ale havárie vyžádala 4 muže od Aufklärungs Schule 1. Letoun byl následně odepsán.
Na místě zahynuli: F Uffz. Karl Hartig, B Lt. Werner Illgen, BF Uffz. Heinz Schutzel, a BS Uffz. Walter Kentopp.
Velký dík patří p. Petru Sikorovi a p.Františku Hlavatému za pomoc při nalezení stroje.
Pavel Krejčí 1.2014
Výrobní štítek stroje JU 88A-5 W.Nr.0551
Pohled na Žárovou od místa dopadu | Louka, kde letoun tragicky zakončil svůj let |
![]() |
![]() |
Hlášení o nehodě
Panel přístrojů pro sledování chodu motoru
![]() |
![]() |
Štítky,štítky,štítky... | Fragment navigačního počítadla |
![]() |
![]() |
Dýchací maska | Kontrolní tabulka |
![]() |
![]() |
Část výškového kormidla | Výstražný nápis na kormidle |
![]() |
![]() |
Dýchací maska č. 2 | Kyslíková lahev |
![]() |
![]() |
Výstražný nápis | Část rámu radiostanice |
![]() |
![]() |
Ćást rámu kabiny | Zbytek závěsníku ETC |
![]() |
![]() |
Další štítky | Krytka z konce křídla |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Část palivového filtru | Zbytek zaměřovače |
![]() |
![]() |
Krytka z křídla | Krytka ze spodní strany křídla |
![]() |
![]() |
Krytka ze hřbetu trupu | Uzávěr palivové nádrže |
![]() |
![]() |
Elektrické schema | Štítek z elektrovýstroje |
![]() |
![]() |
Torzo vrtulového listu | Torzo vrtulového listu |
Zbytek mapy
Štítky ze sbírky T+L- díky za fotky!
Fragment výrobního štítku stroje | Rekonstrukce původní podoby štítku |
Štítek z horizontálního stabilizátoru-výrobce firma AEG Wildau
Pavel Krejčí 1.2014