Avia S-199 v.č. 121
4.lšp Prostějov - Stichovice
des. Bohuslav Charvát †
Lutotín okr. Prostějov 30.6.1954
Avia S-199. Ilustrační snímek
Dne 30.6. 1954 se západně od obce Lutotín na Prostějovsku zřítil letoun S-199, který pilotoval žák 4. leteckého školního pluku ve Stichovicích, desátník Bohuslav Charvát. Letoun dopadl na zem vysokou rychlostí ve střemhlavém letu, pilot zahynul.
Des. Charvát odstartoval k osudnému letu krátce před polednem. V nedalekém přiděleném prostoru západně od letiště Prostějov - Stichovice měl za úkol "pilovat" složitější manévry- výkruty, přemety, ostré a bojové zatáčky, spirály a skluzy, to vše dle osnovy letové přípravy č. 2/4. Před letem byl dle technika letounu v dobré náladě a těšil se, že po splnění tohoto úkolu zahájí nácvik letů ve skupině. Manévry prováděl ve výšce 3000 m nad terénem. Co přesně se tehdy stalo se již nedozvíme. Osazenstvo na letišti zaujal po několika minutách jeho letu hvízdavý zvuk, který přicházel ze směru, kde des. Charvát nacvičoval manévry. Většina personálu letoun neviděla. Vojín základní služby M. Zíma ze strážní věže ho však viděl dobře. Později vypověděl, že spatřil letoun des. Charváta, jak se řítí střemhlav rovnou do země a po nárazu zmizel v oblaku zvířeného prachu na horizontu směrem na Lutotín. Informaci o pádu ohlásil na hlavní strážnici a ta ji předala letové kontrole.
Výjezdové skupině, která se zanedlouho dostala na místo katastrofy se naskytnul smutný pohled. Letoun se kompletně zabořil do země, na povrchu se nacházely pouze menší části křídel a okolo rozházené drobnější kusy konstrukce. Bylo zcela jasné, že pilot zahynul. Při vyprošťování trosek bylo zjištěno, že ocasní část letounu je zaražená 1,5 m hluboko, ve dvou metrech byly nalezeny slisované zbytky trupové nádrže, pod tím zbytky kokpitu a rozdrcené tělo pilota. Trosky motoru se nacházely 2,5 metrů pod zemí a hlouběji.
Letoun se po nárazu vysokou rychlostí zcela zaryl do pole.
Prohlídka trosek neodhalila žádnou mechanickou vadu letounu, všechna poškození vznikla zřejmě až při nárazu do tvrdé, kamenité půdy. Vyšetřovací komise případ uzavřela s tím, že pro nedostatek důkazů nelze určit příčinu tragédie. Předpokládalo se, že pilot nezvládl některý z manévrů. Stroj se mu pod plynem rozeběhl na vysokou rychlost kde se projevila nectnost typu S-199- změna letových vlastností na vysokých rychlostech vlivem deformací konstrukce. Pilot nebyl schopen stroj vyvést ze střemhlavého letu a narazil vysokou rychlostí do země. Manévrem, který pilot pravděpodobně nezvládl byl výkrut. Pilot při něm zřejmě v poloze "na zádech" přešel do sestupného letu a ten se v panice snažil vybrat přitažením. Aby se udělo nějaké nápravné opatření, zástupce velitele letectva generálmajor Tykal vydal příkaz vyřadit výkruty z osnovy pilotáže na Leteckém učilišti. Jakmile událost trochu "vyšuměla", byly výkruty potichu opět zařazeny opět do osnovy.
Konečný závěr vyšetřovací komise
Ve VUA se zachoval "Zápisník letů" des. Charváta. Uzavřen je tak, jak si žádný pilot nepřeje- někým jiným a s poznámkou "Let skončil katastrofou..."
1954 | 2021 |
Na poli v místě katastrofy se dodnes nachází drobné fragmenty Avie S-199.121
Prameny:
vyšetřovací spis - VUA Praha
Pavel Krejčí 11.2021