Avia BH-3.7
Letecké učiliště- Cheb
svob. Martin Vaněk †
Cheb 11.4.1924
Avia BH-3 na ilustračním snímku. V době svého vzniku pokrokový letoun jednoplošné koncepce. Pro své vlastnosti však nebyl příliš dobře hodnocen piloty.
Díky letounu Avia BH-3 se Československo zařadilo mezi první státy na světě, které stavěly jednoplošné stíhací letouny v serii. Jeho obratnost byla ale vykoupena vlastnostmi, pro které byl tento typ hodnocen rozporuplně. Stroje vyžadovaly přesnou pilotáž, letadlo snadno přecházelo do vývrtky či do polohy na zádech. Mezi piloty si tak stroj pro svoje jankovité vlastnosti vysloužil přezdívku "Bejk". O tom, že se bude jednat o problematický "kousek" svědčil už předváděcí let pro komisi MNO dne 6.6.1922. Přímo před zraky komise došlo k destrukci křídla za letu, zkušební pilot Munzar při tom zahynul. Na vině bylo překročení provozních násobků ve snaze předvést stroj před komisí co nejefektněji, vyloučeno nebylo ani poškození náběžné hrany křídla při manipulaci před letem. Bylo vyrobeno celkově 14 kusů, většina šla k 1. leteckému pluku ve Kbelích. Dlouho zde nesloužily, protože přišlo neštastné a dost těžko pochopitelné rozhodnutí, převést stroje k Leteckému učilišti... Stroj, který měli problém zvládat již vycvičení stíhací piloti tak začal sloužit jako školní...
Svobodník Vaněk nepatřil mezi úplně nezkušené piloty Leteckého učiliště. V minulosti již bez problémů zvládl akrobacii na letounech Spad. 11.4. 1924 dopoledne absolvoval na BH-3 několik okruhů, na odpoledně měl naplánovanou akrobacii ve výšce 1500 m. Odstartoval bez problémů a stoupal do předepsané výšky. Několik členů leteckého personálu ho sledovalo až do výšky asi 800 metrů. Poté přistával jiný letoun, pozornost se tedy přesunula jinam. Když se po chvíli zaměřili opět na svob. Vaňka, spatřili jeho letoun ve výšce zhruba 700 m jak padá ve skluzu po křídle směrem k městu. Ve výšce 500 m se letoun začal přetáčet na záda, ve 250 m přešel do letu střemhlav. Poté se částečně srovnal, ale pod stále strmým úhlem mířil k zemi. Letoun se zřítil přímo uprostřed Chebu, v ulici Ringstrasse, dnes Komenského. Během dopadu letadlo zlomilo několik stromů v zahradě pivovaru, setrvačností prolétlo částí ulice a narazilo motorem do obytného domu, který poškodilo. Trosky se rozlétly po ulici, vysklily okna v několika domech, došlo ke zranění jednoho občana. Pilot na místě zahynul.
Dobový snímek středu města s vyznačeným místem dopadu v tehdejší Ringstrasse, dnešní ulici Komenského.
Místo, kde došlo k havárii letounu svob. Vaňka v dnešní době (rok 2021). Ulice Komenského doznala za poslední desetiletí výrazných změn. Velké bloky historických městských domů byly v minulosti srovnány se zemí a místo nich vyrostly paneláky. Proč tomu tak bylo je mi záhadou, asi to má nějakou souvislost s pokrokem.
Vyšetřovací komise kontatovala, že příčinou nehody byla zdravotní indispozice pilota, případně to, že strnul poté, co letoun náhle přešel do pádu. V tomto stavu setrvával celou dobu sestupného letu, nebyl zaznamenán pokus o zásah do kormidel.
Úsudek vyšetřovací komise o příčinách nehody.
Při nehodě došlo ke zranění místního občana Jana Bachmana, který po vojenské správě později uplatňoval požadavky na odškodnění.
K havárii svob. Vaňka vyšla i pohlednice. / Via R. Palička/
Prameny:
-vyšetřovací spis - VUA Praha
-Luděk Matějíček "Chebská křídla" Svět křídel 2006
Pavel Krejčí 10.2021