Focke Wulf Fw 190F-8    W. Nr. 931627

 

"žlutá 8"

 

I./SG 152

 

Ofw. Wilhelm Hennig

 

Slatinice okr. Olomouc   25.8.1944

 

 Ilustrační obrázek Fw 190F

 

 

 Dne 25.8.1944 zaútočil mohutný svaz amerických bombardérů na průmyslové a vojenské  cíle na Moravě.  Akce se zůčastnilo 314 bombardérů B-17 a B-24 5. a 304. Bomber Wingu. Stíhací doprovod činilo 110 letounů P-51 a P-38. Svaz bombardoval cíle v Brně a okolí. Další svaz čítající 71 strojů B-24 napadl letiště v Prostějově. Luftwaffe vyčerpaná souboji z předchozího dne se nezmohla k vážnější protiakci. Přímo nad Moravou se Američanům pokusily pouze postavit Focke-Wulfy  od jednotky SG 152, která v té době sídlila v Prostějově. Letouny pilotované převážně instruktory od této operačně výcvikové bitevní jednotky byly Američany doslova smeteny z oblohy. Velkou roli hrálo i to, že německé letouny nestačily před soubojem nabrat potřebnou výšku. Mustangy a Lightningy měly tedy od začátku velkou výhodu a mohly si své cíle vybírat s převahou rychlosti. Boje probíhaly hlavně v okolí Prostějova, dopady německých letadel byly ale zaznamenány na daleko větším území. Celkem toho dne jednotka SG 152 ztratila jedenáct letadel /podle jiných zdrojů třináct/, o daší dvě přišla IV. (Sturm) /JG 3. Velké množství letadel bylo zničeno přímo na zemi na zasažených letištích v Brně a Prostějově. O události vyčerpávajícím způsobem pojednává diplomová práce p. Martina Vlčka z FF Masarykovy Univerzity Brno- odkaz ZDE

 

Jedním z letců, kteří neměli souzeno 25. srpna 1944 přežít, byl pětadvacetiletý Ofw. Wilhelm Hennig. Tento zkušený pilot létal od roku 1941 na JU 87 u 9. Staffel Sturzkampfgeschwader 1. Od této jednotky je v roce 1943 převelen a v r. 1944 se nachází u 3./SG 152 kde se přeškolil na Fw 190 a stal se instruktorem. Vzhledem ke svým zkušenostem byl u jednotky vybrán do tzv. Einsatzkommanda, které se mělo příležitostně podílet na obranných akcích proti americkým bombardovacím svazům. Byl jedním z těch, kdo toho osudného dne odstartovali, k útoku na bombardéry které nalétávaly na prostějovské letiště již ale nestihlo dojít.  Mustangy od 31. a Lightningy 14. Fighter Group byly na svém místě a jejich piloti zaregistrovali z letiště startující Focke Wulfy. Zakrátko bylo po všem.  Hennigův Fw 190 se žlutou osmičkou na trupu spatřili pamětníci události letět nízko nad zemí, hořící,  se stuhou kouře za chvostem se stáčel ze směru od Prostějova a narazil do země těsně vedle silnice  Slatinice - Drahanovice.  Křídla a ocasní plochy se údajně odtrhly a přeletěly silnici, trup zůstal v kráteru který stroj nárazem vytvořil a hořel. Pilot zahynul v rozdrcené kabině svého stroje.

 

Dopis s údaji  Ofw. Henniga.  Groß Latein- německy Slatinice   /Sbirani.cz -Gagin/

 

Nároky amerických stíhačů na sestřely dne 25.8.1944. Ofw. Henniga sestřelil pravděpodobně Lt. Smith, nebo Lt. Wilson oba 31. Fighter Group

 

V roce 1998 proběhla společná akce LHS Vyškov a SLA Most, kdy byly trosky stroje vyzdviženy. Akce byla tehdy dokumentována a následně odvysílána německou televizní stanicí WDR v květnu 1999. Byly nalezeny zbytky motoru BMW 801, pancéřování kabiny a v něm nalisovaný padák a menší fragmenty, vše těžce poznamenané požárem. O tom, že pilot v troskách skutečně zahynul svědčil nález kosterních ostatků pilota. Ofw. Wilhelm Hennig narozen 25. června 1919 v Roschwitz byl pochován na německém vojenském hřbitově v Brně v bloku 79C, řada 3, hrob 191.

 

Vyzdvižení trosek Fw 190 Ofw. Henniga 7.11.1998

 

 

Kosterní ostatky pilota

 

 V muzeu LHS Vyškov jsem našel pouze tento jediný plech vystavený venku na stojanu, kde jsou ostatní věci mi nikdo bohužel nedokázal říct. Pokud se mi někdo z Vyškova ozve s dalšími fotkami, tak je rád k článku doplním.

 

 

V roce 2021 jsem se vydal na místo události. Na poli v místech kde letoun dopadl i na na opačné straně přes silnici se dají dodnes nalézt drobné fragmenty stroje. Největší radost mi udělal kryt svorkovnice z řídící páky letounu KG 13A. 

Místo dopadu letounu se nachází v těsné blízkosti silnice Slatinice- Drahanovice

 

 

 Krytka svorkovnice z "kniplu" KG 13A letounu Ofw. Henniga nalezená na druhé straně, za silnicí. Svědčí o tom, že oproti vzpomínkám pamětníků, že na tuto stranu přeletěla utržená křídla a kormidla, byly sem vymrštěny také některé části kokpitu. 

 

Prameny:

J. Mahr:  "Po stopách letadel ztracených 25.srpna 1944" - REVI č. 31

J. Šašek: "Zapomenuté letecké bitvy" - Svět Křídel 2016

www.sbirani.cz-   diskusní forum, příspěvky "Gagin"

 

Pavel Krejčí 9.2021