MIG-15 (S-102)

 

"0220"

 

8. lp   Plzeň- Dobřany

 

pilot:  por. Václav Zapotil

 

Chotěšov okr. Plzeň-jih   10.2.1953

 

Ilustrační snímek MIG-15 (S-102)

 

 

 

Celkově čtvrtá letecká katastrofa po zavedení  typu MIG-15(čs. označení S-102) si odnesla jeden smutný primát. Zatímco předchozí nehody byly způsobeny chybou pilota, letecká katastrofa při níž zahynul por. Zapotil byla první, kdy byla za příčinu nehody označena technická závada. Zajímavé ovšem je, že nikdy nebylo potvrzeno, co vlastně na letounu "0220" ještě z produkce SSSR selhalo.

Dne 10.2. 1953 byl por. Zapotil zařazen do hotovosti č. 2 na ochranu státní hranice. V 10:45 byl dán ÚVS rozkaz ke startu hotovostní dvojice č. 1. V 10:47 odstartoval por. Čečil, jeho číslo por. Horčic ale neodstartoval pro technickou závadu na brzdách.  Mezitím hotovostní dvojice č. 2 přešla na hotovost č. 1. Byl vydán rozkaz ke startu náhradního letounu, což byl stroj por. Zapotila. Při vyjíždění z hotovostního stání pilot v 10:51 potvrdil zprávu řídícího létání kam má po vzletu pokračovat a odstartoval. Po vzletu zavřel ve výšce 20 m podvozek. Podle svědků na zemi však letoun přestal stoupat a  začal se mírně naklánět na pravé křídlo. V malé výšce začal zatáčet doprava a na velké rychlosti klesal, až zmizel za lesem západně od letiště. Ve vzdálenosti 3600m od konce dráhy  při rychlosti 500-600km/hod zachytil o zem asi 300m od silnice Zbuch-Chotěšov. Po zachycení pravým křídlem se odrazil a při dalším dopadu o 200m dál rozlomil na několik kusů. Pilot byl nárazem vymrštěn z kabiny do vzdálenosti 50m a na místě zahynul. Trosky stroje setrvačností přeletěly silnici, přerazily sloup telegrafního vedení a skončily na zasněženém poli mezi silnicí a železničním svrškem.

Původní domněnka, že pilot odstartoval se zajištěnou řídící pákou byla vzápětí vyvrácena a pozornost se soustředila na možnost, že došlo k zablokování řízení. V troskách křídla byl nalezen šroubovák a průbojník /!/, tyto předměty ale zřejmě nehodu nezavinily. Prohlídka systému řízení uskutečněná LVZÚ Letňany odhalila, že v systému řízení výškového kormidla chybí matice ložiskového spojení s vidlicí. Matice nebyla na místě nalezena, zřejmě došlo k jejímu stržení během letu. Pilot pravděpodobně po vzletu  zjistil, že nemůže ovládat výškové kormidlo a snažil se letoun náklonem nasměrovat do prostoru, kde by mohl nouzově přistát. (Katapultáž v této výšce nebyla možná.) Ve   vysoké rychlosti zachytil křídlem o terén a tím pilot svůj boj o život prohrál. Jsou to ale spíš jen domněnky. Jak se ve spisu praví, tím že nebyly důležité komponenty řízení nalezeny se jedná pouze o pravděpodobnou příčinu katastrofy.

Přesto, že se jednalo o podezření na vážnou technickou závadu tohoto typu vše nakonec bylo nakonec vyřešeno prohlídkou uzlových částí řízení ostatních letounů a dále se tím již nikdo nezabýval.

 

 

 

1953

 

 2021

Ačkoliv dle fotografií nehody došlo k rozsáhlé destrukci letadla, na místě bylo v r. 2021  nalezeno jen několik drobných, vpravdě až téměř mikroskopických součástí stroje které se vlezly do dlaně.

 

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 8.2021