Aero L-29          v.č. 993236

 

"3236"

 

 47. pzlp  Pardubice

 

kpt. J. Staněk  , pplk. I. Pachol

 

Lučice okr. Hradec Králové      3.1.1984

 

 Letoun "3236" se objevil na zadní straně obálky časopisu L+K. Paradoxně se tak stalo krátce poté, co došlo k nehodě. /foto V. Jukl/

 

 

3. ledna 1984 došlo nedaleko obce Lučice v okrese Hradec Králové k letecké katastrofě, při které zahynuli kpt. J. Staněk a pplk. I. Pachol, oba zkušení piloti 47. pzlp. Při nehodě byl zničen letoun L-29 výrobního čísla 993236.

 

 

 

 

Zleva pilot Jurčík Juraj, technik Říha, pilot Pachol Ivo. Pardubice 1975. Archiv Radek Palička

 

 

"3236", Pardubice 1975. Archiv Radek Palička

 

Létání bylo toho dne u 47. průzkumného leteckého pluku  zahájeno v 11:50. Protože  začalo rychle přibývat oblačnosti, rozhodl se ŘL vyslat západně od letiště L-29, jehož posádka měla stav počasí zhodnotit. Přední sedadlo Delfína obsadil kpt. Jaroslav Staněk, pilot 1. třídy nar. 1955 s náletem 734 hodin. Byl výtečně hodnoceným pilotem avšak již několikrát "řešen" za porušení kázně při plnění letových úkolů. Poslední zaznamenané  nekázně se dopustil rok před osudnou havári, když několikrát porušil minimální výšku pro vybrání zteče na poz. cíl. Zadní sedačku Delfína obsadil pplk. Ivo Pachol nar. 1940 , zkušený pilot s náletem 1478 hodin. Ten byl hodnocen jako výtečný pilot, zodpovědný a ukázněný.

L-29 trupového čísla 3236 vyrobený v r. 1969 s uvedenou posádkou odstartoval ve 12:55. Posádka po 12 minutách hlásila stav počasí  v zóně na západě od letiště  a dále pokračovala v monitorování jeho vývoje. Základna oblačnosti v té době byla ve výšce  zhruba 1000-1100m. ŘL naposledy viděl radarový odraz stroje v prostoru Chlumce nad Cidlinou ve 13:32. Posádka poté sklesala těsně nad terén a dle svědků na zemi prováděla akrobatické obraty. Ve 13:39 se ŘL pokoušel s posádkou spojit, jeho volání již bylo bez odezvy. V té době se již letoun změnil v roztříštěné trosky, které pokryly okolí kóty 232 jižně od obce Lučice. Pátrání po stroji bylo vyhlášeno ve 13:51, ve 14:00 vzlétl MiG-21UM, který v prostoru po letounu neúspěšně pátral. Místo dopadu bylo nahlášeno vojenským složkám přes VB, po upřesnění ke Chlumci nad Cidlinou letěl Il-14 jehož posádka předala přesnou polohu dopadu pozemní složce záchranné a pátrací skupiny, která mezitím vyrazila z letiště v Pardubicích. 

Stroj L-29 není vybaven zapisovačem letových údajů ani zařízením pro záznam komunikace posádky. Co přesně se v posledních minutách na palubě letounu událo se tedy nikdy nezjistilo. Očití svědkové ze země viděli, jak letoun provedl v horizontu ve výšce asi 500m  několik výkrutů po sobě a z posledního, v mírném stoupání přešel do zvratu. Ten z posádky, kdo v té době stroj řídil ale zřejmě špatně odhadl výšku přechodu do manévru. Ta nestačila pro bezpečné vybrání. Stroj narazil pod velkým úhlem do země, v troskách zahynuli oba letci.

 

 

Zde potřeba se pozastavit u objektivity  výše uvedených závěrů vyšetřování katastrofy. Ve druhém odstavci se praví, že není možno stanovit, kdo v kritických chvílích letoun řídil. V dalším odstavci je však již vina přisouzena kpt. Staňkovi:


"... tím, že kapitán STANĚK uvedl náhle letoun do vertikálního klesavého obratu (zvratu)..." - odkud to komise vzala, bez zapisovače letových parametrů?
"... nemohl již pplk PACHOL ... zabránit katastrofě" - proč to komise tvrdí, opět bez důkazu?

Přisouzením viny kpt. Staňkovi bez řádných důkazů se zde vyšetřovací komise dopustila spekulace hraničící s neobjektivitou.

 

 

 

 

 

 

Místo nehody tehdy a nyní (1984/2020)

   

 

   

Nalevo na obou snímcích je vidět konstrukce trigonometrického bodu 232m, dle kterého lze přesně určit místo nárazu do země.

 

 

   

 Fragmenty "3236" dodnes rozeseté po poli.

 

Víčko plnění tlakovým vzduchem z havarovaného letounu L-29 "3236" /foto zaslal M. Herold/

 

Zajímavým dokumentem přiloženým ve vyšetřovacím spise je soupis zničeného materiálu. Položky jako "drak letounu" nebo "motor" jsou pochopitelné, armádnímu účetnictví ale neunikly ani vyloženě haléřové položky za nátělník nebo silonovou šálu.

 

Jednu z mála známých fotografií "3236" zaslal čtenář webu p. J. Junek /na snímku vpravo/

 

P

A ještě jeden snímek "3236"-  Pardubice, rok 1975, archiv R.Palička

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha

-archiv R. Palička, J. Junek

 

Pavel Krejčí 7.2021