S-102 (MiG-15) v.č. 231714
"RO-??"
16.slp, 4. letka- letiště Dobřany
kpt. Otto Zeman
Obora okr. Plzeň-sever 15.5.1956
Ilustrační snímek S-102
Dne 15.5. 1956 došlo 4 km východně od Kaznějova na Plzeňsku k letecké katastrofě, při které zahynul velitel 4.letky 16. stíhacího leteckého pluku Plzeň, kpt. Otto Zeman.
Tento poměrně zkušený pilot (nálet přes 800 hodin) prováděl 15. května 1956 dne rutinní let, který se nevyznačoval ničím mimořádným. Jeho úkolem bylo ve dvojici "vést" méně zkušeného pilota, por. Mecnera, pro kterého to byl první takový samostatný let na stroji MiG-15 (čs. označení S-102). Pilotáž por. Mecnera byla poměrně nepřesná a proto kpt. Zeman svému číslu věnoval zvýšenou pozornost. To zřejmě způsobilo, že se v prostoru Kaznějova přiblížil ke stěně nízkých mraků. Když oblačnost před sebou zpozoroval, rozhodl se provést zatáčku o 180°, aby do ní se svým číslem nevlétl. Vydal rozkaz k ostré zatáčce doprava, bylo to však pozdě a dvojice do oblačnosti přece jen vlétla. Jelikož kpt. Zeman nebyl připraven na vlétnutí do oblačnosti neměl odjištěný umělý horizont. V důsledku ztráty prostorové orientace v mraku zatáčku překlonil a přešel do střemhlavého letu. Po několika vteřinách stroj narazil do lesa v katastru obce Obora. Letoun se roztříštil a explodoval, pilot nar. v roce 1928 na místě zahynul. Vedený pilot v ostré zatáčce ztratil vedoucího, dokázal ale v mírně klesavém letu v pravé zatáčce vyletět z mraku. Ohlásil ztrátu vedoucího a vrátil se na základnu.
Trosky S-102 "1714" v lese u Kaznějova. Letoun vyrobený v r. 1954 v Aeru Vodochody n.p. byl zcela zničen.
Vyšetřování bylo uzavřeno s tím, že hlavní vinu na nehodě má zahynulý pilot. Byly však zjištěny i další nedostatky, např. řídící létání něměl přehled o stavu počasí v letištní zóně. Tyto informace mu měl během letu podávat právě kpt. Zeman. Ten byl ale příliš zaměstnán por. Mecnerem a nakonec na podcenění počasí sám doplatil.
Pomník vybudovaný v bezprostřední blízkosti místa dopadu letounu kpt. Zemana. Zajímavé je, že ačkoliv se ve všech dokumentech křestní jméno pilota uvádí jako Otto, na pomníku je uvedeno Oto. Fotografie z r. 2020
Letoun se po nárazu roztříštil do vzdálenosti asi 200m po směru letu. Na místě dopadu se dodnes nacházejí drobné úlomky.
Fragment zaměřovače ASP-1N
Fragment přístrojové desky
I cvičné se lety se prováděly s "ostrými" - zdeformovaná nábojnice ze střeliva do kanonu NR-23
Torzo osvitu přístrojové desky
Pavel Krejčí 7.2021