MiG-15bis        výr. č. 713111

 

"3111"

 

1.letka, 20.slp Čáslav

 

npor. Vladimír Moučka

 

Čáslav okr. Kutná Hora   27.8.1959

 

 Ilustrační snímek MiG-15bis / Jan Důbravčík, "Dvacítka..." /

 

 

Dne 27.8.1959 probíhala na letišti v Čáslavi  plukovní soutěž v technice pilotáže. Krásný, slunný  letní den ovšem neskončil vyhlášením vítězů. Soutěž předčasně ukončila  letecká katastrofa, po které se o pořadí již nikdo nestaral.  Vyšetřovací spis k této události je velmi stručný a v podstatě jinou příčinu než chybu pilotáže nepřipouští.

Npor. Vladimír Moučka si na závody  připravil volnou sestavu, která obsahovala řadu po sobě jdoucích vertikálních obratů. Náročná sestava byla ambicioznímu pilotovi schválena, aniž by byl brán v potaz fakt, že nebyl v akrobacii zcela rozlétán. Z plánovaných osmi nácviků akrobacie provedl pouze čtyři a to ještě s dlouhými přestávkami.

Pilot měl zhruba v polovině sestavy naplánován dvojitý překrut. Na ten potřeboval po skončení toho prvního v horním bodě minimálně 600km/hod. Z toho důvodu uvedl letoun do prvního překrutu razantně, na značných násobcích přetížení. Během toho došlo u mladého letce zřejmě ke ztrátě vědomí. Z toho důvodu v horní části pilot neotočil letoun kolem podélné osy půlvýkrutem do normální plohy, ale v podvědomí držel řídící páku stále přitaženou a pokračoval do zvratu. Zhruba v polovině oblouku pilot pravděpodobně nabyl částečně vědomí a když zjistil, že letoun směřuje velkou rychlostí k zemi vší silou přitáhl. Tím si opět přivodil ztrátu vědomí a letoun přešel ve výšce asi 400m do sestupné spirály (vyšetřovací komise nevyloučila ani pád na vysoké rychlosti). V tomto manévru  pokračoval až do země. Stroj dopadl téměř kolmo asi 50 m od VPD do travnatého prostoru. To vše proběhlo  před očima manželky pilota, která tragédii sledovala od svobodárny. Npor. Moučka po sobě zanechal syna Vladimíra.

 

 

Letecký snímek místa dopadu z r. 1961. Po kráteru již nejsou patrné žádné stopy. /VTU Dobruška/

 

Hlavní příčina katastrofy byla jasná- nezvládnutí pilotáže. Za vedlejší příčinu byla označena nedostatečná kontrolní činnost nadřízených, kteří připustili k soutěži  nepřipraveného pilota. Velitel letectva a PVOS generálmajor Hlavatý nařídil postoupit velitele letky, velitele 20. slp a střeleckého důstojníka 22. sld vojenskému prokurátorovi.

 

Poslední rozloučení příslušníků pluku. /Jan Důbravčík "Dvacítka..."/

 

 

Prameny:

Jan Důbravčík " Dvacítka"- Historie 20 stíhacího ..., nakl. Svět Křídel 2004

vyšetřovací spis - VUA Praha

archiv František Hošek

 

Pavel Krejčí 7.2021