Ju W 34hau   W. Nr.  3432

 

"WL-OCBQ"

 

FFS C  Praha- Ruzyně

 

Gefr. Wilhelm Nagel †, Flg. Helmut Luthardt †

 

Humpolec okr. Pelhřimov           30.10.1939

 

 

 Ilustrační snímek Ju W 34hau. Tato verze byla poháněna motorem Bramo 322H s úctyhodným výkonem 526 kW.

 

 

 

 

V pondělí 30. října 1939 se za husté mlhy zřítilo nedaleko Humpolce německé cvičné  letadlo Junkers W 34hau . Šlo o stroj výrobního čísla 3432 (W. Nr. 3432) s označením „WL-OCBQ“ od FFS C Prag-Rusin, který při průletu nízkou oblačností narazil ve 14.26 do lesa v prostoru dva kilometry jižně od Humpolce a byl zničen ze 75 %. Pilot Gefr. Wilhelm Nagel, narozený 29. 8. 1910 v Hannoveru, zemřel na místě, těžce zraněný pozorovatel Flg. Helmut Luthardt, narozený 22. 9. 1905 ve Steinachu, až po převozu do humpolecké nemocnice ve 20.15 hodin.

 Netradiční událost vyvolala rozruch v celém Humpolci a stála za zaznamenání i místnímu kronikáři: „Na Jihlavské silnici v městském lese havarovalo odpoledne říšsko-německé létadlo. Pilot Helmut Luthara, nar. 22/9 1905 ve Steinachu v Duryňsku, se při neštěstí zabil. Nikdo se nesměl k létadlu přiblížit. Pan Šereda z Krasoňova, který si chtěl létadlo prohlédnout, byl zadržen a druhého dne propuštěn.“

 Letoun zavadil o stromy v prostoru vrchu U Svatého Václava a vytvořil stometrový průsek lesem, načež se vrak zastavil nedaleko silnice Humpolec-Jihlava. K místu dopadu přispěchali četníci z místní stanice, kteří ho střežili až do příjezdu vojska z Německého Brodu. Dne 31. října 1939 se na místo dostavila vyšetřovací komise z Prahy-Kbel pod vedením Hauptmanna Beckera. Četníci pro potřeby komise vypracovali podrobnou zprávu v němčině a zorganizovali výslechy očitých svědků včetně tlumočení. Jak poté zdůraznili v hlášení, „Hauptmann Becker vyslovil se pochvalně o součinnosti zdejšího četnictva v případě této letecké katastrofy a vyslovil dík za ‚ausgezeichnete Leistung‘ této služby.“

 Trosky letadla byly důkladně sesbírány a 1. listopadu 1939 odvezeny do Prahy. V současné době již událost připomínají pouze nepatrné úlomky konstrukce, sporadicky rozeseté ve směru vytvořeného průseku. Jednalo se o první z velkého množství nehod, k nimž na Vysočině za 2. světové války došlo. Všechny tyto případy budou podrobně popsány v právě dokončované knize Letecká válka nad Vysočinou 1939-1945.

Jiří Šašek

 

 Místo dopadu stroje v r. 2021. Pohled z místa dopadu ve směru ve kterém letoun vytvořil v lese cca 100m dlouhý průsek.

 

 

Na místě lze dodnes nalézt drobné fragmenty z letounu

 

   
Šroub, dle žluté barvy zřejmě z olejového systému. Fragment potahového plechu se zbytky původní barvy RLM 65 či RLM 76

 

Jiří Šašek, Pavel Krejčí 6.2021