S-103 /MiG-15bis/     "3055"

 

1. letka, 5. stíhací letecký pluk - Dobřany

 

pilot: npor. Jaroslav Hejduk

 

Lhota pod Radčem      27.10.1955

 

 

"Patnáctky" 5. slp na ploše letiště Dobřany. Trupové označení "MP" značí příslušnost k 1. letce. / M. Lanči, S. Brašna "Psohlavci letectva" /

 

 

27. října došlo asi 2 km západně obce Lhota pod Radčem k letecké katastrofě, při které zahynul mladý pilot 5. slp, npor. Jaroslav Hejduk. /nar. 1929/

 Pilot odstartoval v 08:43 z letiště Plzeň- Líně (Dobřany)  z ostré hotovosti na cíl, který se pohyboval za státními hranicemi ve vzdušném prostoru nad Bavorskem. Dle pokynu VS prováděl ve výšce 12 000m přehrazování v prostoru Mariánské Lázně- Sušice-Příbram. Let probíhal nad oblačností, počasí panovalo toho dne typicky podzimní. V Plzni bylo 8/8 oblačnosti se základnou v 690 m, dohlednost 14 km. Po skončení úkolu npor. Hejduk zahájil přístrojové přiblížení na dráhu  24 v Líních. To spočívalo v tehdy standardním postupu - letu po systému OSP s využitím radiokompasu na dvě přívodní stanice (dálná a bližná). Tento postup vyžadoval přesné dodržování vypočtené rychlosti letu a z ní odvozené rychlosti klesání. Pilot zahájil klesání z výšky 5000m do výšky konečného přiblížení. Naváděcí stanoviště dovedlo pilota správně na přistávací kurz na kterém se stroj usadil. Npor. Hejduk vysunul podvozek a klapky. Zřejmě ale nedodržel předepsanou rychlost klesání, sestupoval rychleji  a vyletěl z oblačnosti ve velké vzdálenosti, přes 30 km před prahem dráhy. Druhou hypotézou bylo, že pilot zahájil závěrečné klesání z menší, než předepsané výšky. Dle vyšetřovací komise se pilot zřejmě po proklesání oblačnosti  zalekl kopců které se před ním objevily, prudce přitáhl,  a tím přivedl letoun do pádu. Jelikož k pádu došlo v malé výšce, pilot nemohl použít k záchraně vystřelovací sedadlo. Při dopadu do lesa byl letoun zcela zničen, výborně hodnocený, kamarádský a sportovně nadaný pilot na místě zahynul.

Za viníka katastrofy byl vyšetřováním označen pilot, který  nedodržel sestupovou trajektorii  a tím proklesal ( tehdejší terminologií "probil") oblačnost ve velké vzdálenosti. Následně nezvládl pilotáž. Za spoluviníka byl pak označen velitel 3. sld. Tomu bylo kladeno za vinu, že při létání ve složitých metorologických podmínkách nebyl u pluku určován kvalifikovaný řídící létání vycvičený v létání podle OSP.

 

Fotograf dokumentující nehodu se moc nevyznamenal. Na nepříliš kvalitní fotografii jsou vidět  zbytky motoru VK-1

 

 Npor. Hejduk byl nejen výtečně hodnocený pilot, ale i vtipkař. Kolonka "Sporty"- odpověď- " Všechny mimo box"

 

 Lesní cesta v jejíž blízkosti stroj dopadl. Zajímavý je rozhoz trosek po lese  od cesty doprava, tedy proti původnímu směru letu. Svědčí o tom, že letoun se v pádu otočil a dopadl ve směru o 180 ° odlišném od sestupového kurzu.

 

 Prohlubeň v místech, kde letoun narazil do země, vpravo zbytky kamenné mohyly k uctění památky pilota

 

Trosky letounu shromážděné u mohyly. Stav v r. 2021

 

Pavel Krejčí 6.2021