MI-24      výr. č. ?

 

 

313. samostatná vrtulníková letka

(313. ОВЭ- oddělnaja věrtaljotnaja eskadryla)

 

Olomouc

 

 

Střední skupina vojsk SSSR

 

Hněvotín okr. Olomouc        24.7.1987

 

 

  Mi-24V "červená 18" 231. ove z Milovic během výcvikového letu v r. 1985. / "Soviet Air Force over Czechoslovakia 1968-1991" nakl. JaPo 2008/

 

 

Intenzivní provoz leteckých útvarů SSSR,  které na čs. území působily na základě "smlouvy"  o bratrské pomoci z r. 1968  se pochopitelně neobešel bez  nehod. Informace k těmto událostem jsou jen kusé, protože vyšetřování  i následnou likvidaci škod si Sověti zajišťovali sami. Nestáli pochopitelně o nežádoucí publicitu a navíc- sovětský stroj, to je přece je výrobek tak dokonalý, že k technické závadě v ani podstatě nemůže dojít. O lidské chybě sovětského letce samozřejmě už vůbec nemůže být ani řeč.

Dne 24.7.1987 došlo nedaleko Olomouce k letecké katastrofě stroje sovětské  MI-24, při které zahynuli tři členové posádky. O události se pochopitelně v médiích nevyskytla žádná zmínka, vědělo se o ní jen v okolí Hněvotína, kde k události došlo. Oficiální příčiny události jsou neznámé, vyšetřovací dokumentace je zřejmě uložena v archivech Ruské federace. Díky nedostatku informací vznikly různé fámy, některé i celkem úsměvné. Poslední, kterou jsem zaznamenal je ta, že "Šlo o vrtulník z opraven, MI-4 s turbínovým motorem který převážel  náklad v podvěsu..." 

V prostoru havárie  byl po události vybudován pomník, který událost připomíná. Na něm se nedávno objevil text od někoho z pozůstalých, je zřejmé že český text byl vytvořen pomocí překladače. Obsah je tedy velice kostrbatý, nicméně díky němu známe /aspoň přibližná/ jména zahynulých členů posádky.

Jsou to:

Velitel vrtulníku - Savelev Viktor Jevgenějevič /nar. 1956/ 

Střelec- Kapitanov Alexandr Fjodorovič /nar. 1961/

Palubní technik-  Baraniščenko Vladimir Georgijevič /nar. 1958/

 

 Tři rotorové listy symbolizující členy posádky.

 

 

     

 Jména členů posádky. Bohužel jsou jen obtížně čitelná.

 

 Text, který na pomník v nedávné době zřejmě doplnil někdo z příbuzných. 

 

 Text naznačuje, že příčinou nehody byla technická závada, (snad na vyrovnávacím rotoru), kvůli které se posádka vrtulníku snažila vrátit na letiště Olomouc. Nejméně jeden člen posádky se snažil během pádu vyskočit, pro malou výšku ale rovněž zahynul. Na místo katastrofy se krátce po nehodě dostavili ruští vojáci, kteří celé okolí uzavřeli a nikoho už k místu nepustili. Trosky stroje byly později údajně zahrabány do vybagrované díry na letišti Neředín.

Celá událost si s sebou nese ještě řadu otazníků které čekají na objasnění a doplnění. Jaká byla přesná jména členů posádky? Co bylo příčinou katastrofy? Jaká verze Mi-24 to byla a její výrobní číslo, trupové označení?

 

Stroj MI-24 patřil s největší pravděpodobností 313. OVE, která na letišti Olomouc -Neředín působila až do svého  odsunu v r. 1990. V roce 1989 byla zařazena spolu s 232. OVE pod 490. OVP.  Obě letky tohoto pluku byly dne 5.4. 1990 přesunuty na Sliač, odkud pokračovala jedna letka do SSSR dne 9.4.1990 a druhá jej následovala o den později, 10.4.1990.

 

Stav letadlového parku 490. OVP ve druhé polovině osmdesátých let:

Vrtulníky Mi-24 (asi 28 kusů), Mi-8T/TB,MT (asi 14 kusů) a (1-2) Mi-6VKP.  /Zdroj : vrtulnik.cz/

 

   

 Snímek vlevo: Štítek z bloku ŠTV-20, který je určený k nastavení řízených raket. Nachází se na levé straně trupu nad přední podvozkovou nohou za světlometem. Číslo na něm by mohlo být výrobní číslo vrtulníku.

Snímek vpravo: Vyvažovací závaží ze systému řízení.

 

Zajímavé fragmenty nalezené na místě dopadu

 

 

 

Potahový plech v kamuflážních barvách. Patrné jsou stopy po požáru.

 

 

 

Pozn: - Krátce po publikaci článku se mi ozvalo několik čtenářů ohledně identifikace nalezených částí. Jedná  o vyvažovací závaží v systému řízení, které se nachází za sedadlem kapitána vrtulníku dole na podlaze pod látkovým krytím. Slouží jako protizávaží k odlehčení sil. (Děkuji p. M. Dohnálkovi a p. R. Karáskovi za identifikaci.)

 

Aktualizace 26.5.2021

 

Krátce po publikování případu havárie tohoto vrtulníku na tomto webu se ozval pan Jurij Savelev, bratr velitele vrtulníku. Potvrdil, že příčinou nehody byla technická závada. Víc rodině bohužel tehdy sděleno nebylo. Dle neoficiálního vyjádření došlo k závadě na transmisi vyrovnávacího rotoru. Během pádu se odrhl zadní nosník i s rotorem. 

Jurij navštívil místo havárie před dvěma lety a opravil v té době značně zchátralý pomník. 

 

 Snímek trosek vrtulníku na poli u Hněvotína. Je  zřejmé, že stroj se zaryl hluboko do země, vrtulník tedy dopadl zřejmě velmi vysokou rychlostí. /Unikátní foto pořídil p. Michal Holásek z Lutína bezprostředně po nehodě v době, kdy Sověti ještě neměli místo zabezpečené/

 

 

Viktor Savelev /Foto via Jurij Savelev/

 

 

       

 Stav pomníku krátce po vybudování koncem osmdesátých let. Vpravo stav po opravě  před několika lety. / Foto Jurij Savelev/

 

Se svojí vzpomínkou na událost se mi v r. 2022 ozval p. Pavel Procházka z Hněvotína:

V tu dobu mi bylo 8 let s spolu se svým stejně starým spolužákem jsme si hráli u něho doma (Hněvotín č.p. 91) na dvoře. Vrtulníkový provoz v okolí obce v té době býval běžný a často jsme pozorovali hřmoucí stroje v nízkých výškách. Stroje létali často ve formaci dva za sebou a někdy s nákladem v podvěsu ve tvaru velké bedny. Létalo se i v noci.
 
Ten den jsme však pozorovali samostatný vrtulník, který už přímo nad obcí vydával jiný zvuk než bylo běžné. Motor stroje jakoby vynechával a už ve vzduchu se ze stroje slabě kouřilo. Stroj se při prudkém klesání pomalu otáčel okolo podélné osy, chvíli byl hlavním rotorem dolů a chvíli nahoru. Z místa pozorování jsme ještě viděli jak ze stroje odpadávají kusy, které zaměstnanci místního zemědělského družstva ještě po dlouhé době nacházeli v přilehlých polích.

 

 

 

Pavel Krejčí 5.2021