SU-7BM   "5332"

 

1. letka, 20. sbolp., Náměšť nad Oslavou

 

kpt. Václav Marek

 

1.6.1966     Volevčice okr. Jihlava

 

 

Snímek stroje "5332" se vzhledem ke krátkosti služby od jeho dodání zřejmě nezachoval. Na tomto snímku je zachycen další letoun 53. série., "5333", který sloužil až do roku 1986, kdy byl s náletem 1205,39 hod. zrušen. / Foto Dr. Jiří Vlach- Suchoj Su-7 V Čs. vojenském letectvu nakl. Svět Křídel 2016/

 

 

Aktualizace 7.5.2021. Jedna fotografie "5332" se nakonec přece jen mezi čtenáři objevila!

  V kabině pilot 20. sbolp Jiří Veigert po přistání z prvního sóla. Foto poskytnul p. Jan Dúbravčík.

 

 

 

Letecké drama se šťastným koncem (odhlédneme-li od materiálních škod) se odehrálo první červnový den roku 1966  ve vzdušném prostoru jižně od Jihlavy. Jeho aktérem byl střelecký důstojník 1. letky 20. sbolp kpt. V. Marek, který prováděl toho dne rutinní let- cvičení č. 12 OBP-  "Osbnovy bojové přípravy". Při provádění klesavé zatáčky ve výšce zhruba 1000m na rychlosti 900-1000km/hod zaregistroval třesení letounu a pokles otáček motoru. Převedl letoun do stoupání, během něj sledoval otáčkoměr, který beznadějně padal nejprve k volnoběhu a pak k 0%. Na výstražném tablu se rozsvítila varovná kontrolka generátoru a další signalizace, které ukazovaly, že stroj ztrácí  důležité systémy nezbytné pro let.  Bylo jasné, že došlo k vysazení motoru. Pro malou výšku již nezbyl čas na pokus o opětovné spuštění motoru. Zkušený pilot 1. třídy situaci ohlásil ŘL, zaujal předepsanou polohu a z letounu se katapultoval. Neřízený stroj padal vysokou rychlostí pod strmým úhlem k zemi. Při dopadu nadaleko Polívkova rybníka v katastru obce Volevčice vyhloubil ukázkový kráter, jakých v těch letech čs. letectvo vytvářelo i několik do roka. Stroj se při nárazu zcela roztříštil , drobné trosky byly vrženy do vzdálenosti až 300m ve směru letu. Pilot byl při katapultáži lehce zraněn.

Pozdější vyšetřování označilo za příčinu poruchu na palivovém čerpadle. Šlo o teprve druhou nehodu letounu tohoto typu, zánovní stroj měl nalétáno 100,27 hod. Škoda byla vyčíslena na více než 8 milionů Kčs, což byly opravdu velké peníze.

 

 

 

 

 Katapultážní sedačka KS-3, která 1.6.1966 kpt. Markovi zachránila život.

 

Na místě nehody v r. 2021

Nalezení místa dopadu bylo díky "Hlášení o nehodě", které se zachovalo ve VUA v Praze poměrně snadné. Na jedné z dobových fotografií z vrtulníku  je vidět mlýn pod Polívkovým rybníkem a zatáčka s okrajem lesa. Celé okolí na obou stranách silnice je dodnes poseto velkým množstvím fragmentů. Vzhledem k tomu, že šlo o poměrně běžný stroj, spokojil jsem se pouze s pár úlomky na památku.

   

 

 

Fragmenty nalezené na poli v místě dopadu. Vpravo zřejmě zbytek palubních hodinek, či jiného přístroje.

 

Prameny:

"Hlášení o nehodě"- VUA Praha

- Dr. Jiří Vlach- Suchoj Su-7 V Čs. vojenském letectvu nakl. Svět Křídel 2016

 

Pavel Krejčí 5.2021