K-65A / Fi 156 Storch/ v.č. 125
B-0153
Bezpečnostní letectvo
kpt. Eduard Spousta †
kpt. Jaromír Horák (STB)†
plk. Viktor Linhart †
Smrčná okr. Jihlava 22.12.1950
Hezký snímek letounů K-65 Bezpečnostního letectva. V průběhu roku 1950 byly stroje převedeny z civilního rejstříku (OK-XXX) na značku Bezpečnostního letectva (B-XXXX). Během měnících se úkolů a několika reorganizacích se útvar přejmenoval na Bezpečnostní letku (1951-1953), Letecký oddíl Ministerstva vnitra (1953-1979), Leteckou správu FMV a SNB atd...V současnosti využívá Policie ČR pouze vrtulníky které byly z původních "Božen" (B-XXXX) v roce 2005 přeregistrovány opět na civilní značky OK-XXX. (Byl jim přidělen blok registrací OK-BYA až OK-BYZ)
Barevné schéma stroje B-0153 / HR. models/
Dne 22.12.1950, pouhý den před tím, než vláda vyhláškou č. 781/1950-BL ukončila činnost tzv. Bezpečnostního letectva došlo nedaleko Jihlavy k letecké katastrofě stroje K-65A této policejní složky. Stroj letěl z Prahy do Břeclavi, ovšem zrádné počasí na Českomoravské vysočině dostalo posádku do úzkých. Z důvodu nízké oblačnosti a zhoršující se dohlednosti byl pilot nucen letět těsně při zemi. V prostoru Jihlavy bylo již počasí zřejmě naprosto nevyhovující, stroj se otočil a pokračoval zpět přes Hybrálec na Smrčnou. V prostoru osady Stará Huť byl letoun spatřen svědky na zemi, jak v přízemní mlze v malé výšce provádí ostrou zatáčku. Během ní letoun zachytil o zem a roztříštil se. Všechny tři osoby na palubě při nehodě zahynuly.
Snímek vraku B-0153
Místo dopadu letounu v r. 2021. Po havárii se na poli již nenachází žádné stopy.
Zákres poslední fáze letu
Posádka stroje letěla na místo události vlakového neštěstí u Podivína na Břeclavsku, které se odehrálo o den dříve. Událost si celkově vyžádala 34 životů, dalších 54 osob bylo zraněno. Další tři nepřímé oběti si tedy vlaková nehoda vyžádala následujícího dne.
Prameny:
- archiv Libor Šolín
Pavel Krejčí 4.2021