Mi-1    v. č. 403022 

  

 trup. č. "3022"

 

311.vroj, 311.tdb, 1.A   

 

kpt. Václav Kubeček

 

Praha Zbraslav - osada Strnady         22.6.1973

 

 

 Ilustrační snímek Mi-1. /zdroj www.vrtulnik.cz/

 

 

 Dne 22.6.1973 krátce před polednem došlo v chatové osadě Strnady jižně od Zbraslavi k nehodě vrtulníku Mi-1. Stroj zachytil během nízkého letu nad řekou  o dráty vedení vysokého napětí  a  po dopadu mezi chaty jej zachvátil požár.  Zkušený, 30-ti letý pilot 1. třídy kpt. Václav Kubeček při události zahynul.

Osudného 22. června 1973 ráno se kpt. Kubeček připravoval na základně Praha-Kbely k rutinnímu letu. Šlo o úkol č. 51 Osnovy Bojové Přípravy- let v minimální výšce 50m nad terénem.  Panovalo příjemné letní počasí, na obloze naskákaly kumuly, které se základnou v 1000m  tvořily 3-4/8 pokrytí. Dohlednost byla ten den  více než 20km. Stroj trupového čísla 3022 byl po příletu kpt. Švandelíka z jiného úkolu dotankován pohonnými hmotami  a připraven k letu. Nebyly na něm shledány žádné závady. V 10:40 provedl kpt. Kubeček vzlet. Ve druhém úseku trati prováděl dle plánu průzkum vodního toku Vltavy ve výšce 50m. Po přeletu otočného bodu Komořany letěl ve výšce 30-50 m  na jih a rychlostí 100-120 km/hod  kopíroval tok řeky. Na úrovni chatové osady Strnady pilot na poslední chvíli spatřil vedení vysokého napětí, které se klene nad řekou. Ihned převedl vrtulník do strmého stoupání, bylo ale již pozdě. Natažený vrtulník zachytil o nulový vodič nohou hlavního podvozku a krátce nato i ocasní vrtulí. Vodič se dle očitých svědků natáhl jako prak, vrtulník se ztrátou rychlosti a v důsledku poškození ocasní vrtule roztočil a padal doprava od původního směru letu, mezi chaty. Těsně před dopadem zachytil o dráty místního rozvodu elektřiny, došlo k destrukci celého stroje a jeho vzplanutí. Hlavní část trupu s pilotní kabinou spadla na cestu, pak se převrátila ze svahu a skončila na zahradě jedné z chat. Další části vrtulníku se rozlétly do okruhu 200m od místa dopadu trupu. Krátce poté došlo k výbuchu palivových nádrží a vrak stroje zachvátil prudký požár. Pilot v tu dobu ještě pravděpodobně žil. Místní chataři, kteří byli  na místě bezprostředně  po havárii se pilota snažili z trosek vytáhnout a s pomocí hasících přístrojů požár uhasit. To se bohužel nepovedlo, požár sílil a pilot v troskách uhořel. Místo nehody zajistilo místní oddělení VB ze Zbraslavi a postupně si ho převzali vojáci. 

 

 

Výpověď jednoho ze svědků.

 

 

 

 

 

 

 

   
1973 2020

 

   
1973 2020

 

Zákres letu - vyšetřovací spis VUA Praha

 

Situační zákres nehody na katastrální mapě

 

Za příčinu nehody byla vyšetřovací komisí označena chyba pilota, který v nízkém letu přehlédl dráty, které vedly nad řekou. Během pitvy pilota bylo zjištěno, že před letem požil nevelké množství alkoholického nápoje, cca 1 pivo. Tento fakt je ve spise  decentně označen jako "nedodržení předletového režimu". Za vedlejší příčinu byly označena slabá práce letovoda roje, který nezajistil pro účely předletové přípravy mapu s vyznačením umělých překážek, jako jsou právě vedení VN.

Přehlédnutí "drátů" piloty nízko letících vrtulníků je jedna ze stále se opakujících příčin leteckých nehod a patří prostě k rizikům této činnosti. Čtenáři se na tomto webu již setkali s katastrofou vrtulníku  MI-24  u Bezdružic v květnu 1983 , v brzké době bude na těchto stránkách rovněž zpracována nehoda vrtulníhu Lynx AH.9, který zachytil o elektrické vedení v katastru obce Kuroslepy.  Při cvičení Flying Rhino 2004 tehdy  zahynulo šest britských vojáků.

Za poznámku jistě stojí, co to vlastně byl, ten 311. vroj, ke kterému zničený stroj patřil? Odpověď je velice zajímavá. Krátké pojednání o tom zveřejnil "Bob" Čech na svém vebu www.vrtulnik.cz

 

V roce 1961 v Hranicích vznikla 311.těžká dělostřelecká brigáda disponující 2 oddíly po třech palebných bateriích a u každé palebné baterie po jednom kuse pásového odpalovacího zařízení 8U218 pro rakety 8K11. V roce 1962 se kom-pletně celá brigáda přestěhovala do nové posádky Stará Boleslav. Byla v podřízenosti 1. A (Příbram). V roce 1964 byl vytvořen třetí oddíl o stejné struktu-ře jako minulé. Přezbrojení proběhlo v roce 1971, kdy byly zařazeny do výzbroje kolové odpalovací zařízení 9P117M pro raketu 8K14.

Rakety 8K11 a 8K14 nesly jaderné hlavice ale v té době hlavice nebyly ještě k dispozici na našem území. Proto vrtulníkové roje byly předurčeny jako prostředky pro přísun těchto hlavic od Sovětů. Po roce 1968, kdy SA zůstala na našem území, byly hlavice již k dispozici v blízkém okolí a tak vrtulníkové roje už neměly opodstatnění, tak byly zrušeny. Vrtulníky se běžně u brigád využívaly k služebním cestám, při TC k průzkumu terénu a podobně.

MAZ 543 SPU s raketou 8K14. Vrtulníky 311. roje spadaly pod 311. tdb. Jejich původním plánovaným úkolem byla v případě konfliktu přeprava jaderných hlavic od Sovětů k čs. dělostřelecké brigádě.

 

 

 

Prameny:  Vyšetřovací spis- VUA Praha

 

Pavel Krejčí  4.2021