Aero MB-200  Výr. č. 3     

 

   Letecký pluk 5

 

     plk.let.Jindřich Maršálek +

 

         npor.Václav Vyskočil +

 

          čet.Otakar Sláma +

 

     Havlíčkova Borová okr.Havl. Brod  24.1.1938

 


                                                                                     Ilustrační obrázek /zdroj: www.rezava-vrtule.cz/

 

 

                                                                                           

                                                                    plk let.Jindřich Maršálek                                                npor.Václav Vyskočil

Letoun měl být dopraven po menší opravě z Prahy do Brna.Posádku tvořili velmi zkušení letci-plk.Jindřich Maršálek měl dle zápisníku letů zkušenosti s téměř vším, co u letectva v třicátých letech létalo.Létal stíhací, bombardovací i transportní stroje.Ani tyto zkušenosti posádku neochránily před fatálním malérem.V prostoru Havlíčkovy Borové se letoun dostal do husté mlhy a nízké oblačnosti.Posádka se zřejmě snažila nízké mraky podletět.Během toho letoun velkou rychlostí narazil do země a byl zcela zničen.Posádka na místě zahynula.

Místo jsem hledal na základě vzpomínek pamětníků z Borové.Podařilo se mi jej najít až na druhý pokus, poté co jsem si na leteckých snímcích z roku 1953 ujasnil,kde byla dřív louka a kde hrana lesa.Podařilo se najít několik drobných fragmentů, asi nejhezčí kus je úlomek vrtulového listu.Dle lomu na tomto úlomku je zřejmé, že vrtule byla v okamžiku kontaktu se zemí v otáčkách.Odpovídá to vyšetřovacímu protokolu-příčinou nebyla technická závada na stroji ale nezvládnutá pilotáž.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 19.3.2017

 

Příznivce webu, pan Radek Palička přispěl dalším unikátem ze své sbírky fotografií. Je jím pravděpodobně jediná zachovalá fotografie nehody toho letounu. Díky ní je možno určit i trupový kód tohoto letounu- D 3. Díky Radku!

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

     
Místo havárie"U cihelny" Místo havárie  
   

 

Drobné fragmenty z letounu Špička vrtulového listu
   

 

 

                                                             Svodka počasí 24.1.1938 a protokol/zdroj VUA Praha/                                                                                                                                                                    

                                                                                                Svodka počasí 24.1.1938 a protokol/zdroj VUA Praha/

 

 

 

 

 

 

Pan ing. Josef Nevole dohledal v archivech zajímavý dokument - hlášení hasičů o průběhu zásahu na místě události po nehodě. Díky!

 

 

 

 

Npor. Vyskočil má hrob na hřbitově v obci Nalžovice /snímek poskytnul p. Luboš Vinař/

 

Vzpomínka na plukovníka Maršálka, který vyšla 24.1.1948 v Obraně lidu připomínající přesně desetileté výročí od události.

 

Dnes Je tomu 10 let, co opustil naše řady plk. Maršálek. Při letu dvou-motorovym bombardovacím letounem, který sám řídil, byl překvapen nad Českomoravskou Vysočinou náhle 6e tvořící mlhou a ztroskotal. V letadle zahynul s dalšími dvěma členy posádky, nadporučíkem Vyskočilem a četařem Slámou.
Plukovník Maršálek byl jedním S našich starých zkušených letců a budovatel našeho letectví. Svoji leteckou službu začal v 1. světové válce, kdy se také účastnil jako italský legionář boje za naši samostatnost. Po návratu domů a ukončení bojů Ba obranu Slovenska věnoval se cele našemu vojenskému letectví a to zprvu jako důstojník učitel a vychovatel ve vojenském leteckém učili-8ti. Po delším pobytu na Slovensku, kde působil jako velitel různých leteckých jednotek, stal se profeso. rem na velitelské škole v Praze a konečně velitelem našeho bombardo-vacího leteckého pluku v Brně.
Každý, kdo poznal plk. Maršálka, ho nikdy nezapomene. Byl urostlé postavy, jemného vystupováni, klidný, dobrá duše, výborný kamarád, ale též tvrdý a poctivý voják a odvážný letec. Jen málokdy bývá v jedné osobě tolik předností jako měl on. Jeho nadřízení si ho vážili, jeho podřízení ho milovali. Zachoval vždy rozvahu a klidně, s milým úsměvem vyřizoval a řešil různé a někdy spletité úkoly.
Byl vvnikajícím pilotem. Létal všechna letadla, od rychlých stíhacích až po těžké vicemotorové a byl vždy příkladem svvm podřízeným. Věnoval se zvláště létání nočnímu. Létání bylo mu vážnou potřebou a druhou přirozeností a tnk také zemřel, svíraje v rukou řídící páku letounu. Brig. gen. Vilém Stanovský

Zdroj: Digitální studovna MO ČR,  Obrana lidu 1948 24.1.1948 Číslo 20 via J. Vochyan

 

 

Za pomoc při zpracování této havárie děkuji Petru Lukešovi a VUA

 

Pavel Krejčí   1.2014