Aero MB-200 Výr. č. 3
Letecký pluk 5
plk.let.Jindřich Maršálek +
npor.Václav Vyskočil +
čet.Otakar Sláma +
Havlíčkova Borová okr.Havl. Brod 24.1.1938
Ilustrační obrázek /zdroj: www.rezava-vrtule.cz/
plk let.Jindřich Maršálek npor.Václav Vyskočil
Letoun měl být dopraven po menší opravě z Prahy do Brna.Posádku tvořili velmi zkušení letci-plk.Jindřich Maršálek měl dle zápisníku letů zkušenosti s téměř vším, co u letectva v třicátých letech létalo.Létal stíhací, bombardovací i transportní stroje.Ani tyto zkušenosti posádku neochránily před fatálním malérem.V prostoru Havlíčkovy Borové se letoun dostal do husté mlhy a nízké oblačnosti.Posádka se zřejmě snažila nízké mraky podletět.Během toho letoun velkou rychlostí narazil do země a byl zcela zničen.Posádka na místě zahynula.
Místo jsem hledal na základě vzpomínek pamětníků z Borové.Podařilo se mi jej najít až na druhý pokus, poté co jsem si na leteckých snímcích z roku 1953 ujasnil,kde byla dřív louka a kde hrana lesa.Podařilo se najít několik drobných fragmentů, asi nejhezčí kus je úlomek vrtulového listu.Dle lomu na tomto úlomku je zřejmé, že vrtule byla v okamžiku kontaktu se zemí v otáčkách.Odpovídá to vyšetřovacímu protokolu-příčinou nebyla technická závada na stroji ale nezvládnutá pilotáž.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 19.3.2017
Příznivce webu, pan Radek Palička přispěl dalším unikátem ze své sbírky fotografií. Je jím pravděpodobně jediná zachovalá fotografie nehody toho letounu. Díky ní je možno určit i trupový kód tohoto letounu- D 3. Díky Radku!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Místo havárie"U cihelny" | Místo havárie | |
Drobné fragmenty z letounu | Špička vrtulového listu |
Svodka počasí 24.1.1938 a protokol/zdroj VUA Praha/
Svodka počasí 24.1.1938 a protokol/zdroj VUA Praha/
Pan ing. Josef Nevole dohledal v archivech zajímavý dokument - hlášení hasičů o průběhu zásahu na místě události po nehodě. Díky!
Npor. Vyskočil má hrob na hřbitově v obci Nalžovice /snímek poskytnul p. Luboš Vinař/
Vzpomínka na plukovníka Maršálka, který vyšla 24.1.1948 v Obraně lidu připomínající přesně desetileté výročí od události.
Dnes Je tomu 10 let, co opustil naše řady plk. Maršálek. Při letu dvou-motorovym bombardovacím letounem, který sám řídil, byl překvapen nad Českomoravskou Vysočinou náhle 6e tvořící mlhou a ztroskotal. V letadle zahynul s dalšími dvěma členy posádky, nadporučíkem Vyskočilem a četařem Slámou.
Plukovník Maršálek byl jedním S našich starých zkušených letců a budovatel našeho letectví. Svoji leteckou službu začal v 1. světové válce, kdy se také účastnil jako italský legionář boje za naši samostatnost. Po návratu domů a ukončení bojů Ba obranu Slovenska věnoval se cele našemu vojenskému letectví a to zprvu jako důstojník učitel a vychovatel ve vojenském leteckém učili-8ti. Po delším pobytu na Slovensku, kde působil jako velitel různých leteckých jednotek, stal se profeso. rem na velitelské škole v Praze a konečně velitelem našeho bombardo-vacího leteckého pluku v Brně.
Každý, kdo poznal plk. Maršálka, ho nikdy nezapomene. Byl urostlé postavy, jemného vystupováni, klidný, dobrá duše, výborný kamarád, ale též tvrdý a poctivý voják a odvážný letec. Jen málokdy bývá v jedné osobě tolik předností jako měl on. Jeho nadřízení si ho vážili, jeho podřízení ho milovali. Zachoval vždy rozvahu a klidně, s milým úsměvem vyřizoval a řešil různé a někdy spletité úkoly.
Byl vvnikajícím pilotem. Létal všechna letadla, od rychlých stíhacích až po těžké vicemotorové a byl vždy příkladem svvm podřízeným. Věnoval se zvláště létání nočnímu. Létání bylo mu vážnou potřebou a druhou přirozeností a tnk také zemřel, svíraje v rukou řídící páku letounu. Brig. gen. Vilém Stanovský
Zdroj: Digitální studovna MO ČR, Obrana lidu 1948 24.1.1948 Číslo 20 via J. Vochyan
Za pomoc při zpracování této havárie děkuji Petru Lukešovi a VUA
Pavel Krejčí 1.2014