MiG-21PF         v.č. 761305

 

" 1305"

 

2. letka / 11. slp  Žatec

 

npor. Viliam Martonka

 

Kadaň okr. Chomutov        29.9.1972

 

 Nácvik na leteckou část květnové přehlídky - Mladá 1970 - (Foto  Zd. Brunclík via Stanislav Vystavěl)

 

 

npor. Martonka /via S. Vystavěl/

 

Dne 29.9.1972 došlo nedaleko Kadaně na Chomutovsku k letecké katastrofě, při které zahynul příslušník 11. slp Žatec npor. Viliam Martonka. Výtečně hodnocený pilot 1. třídy létal u útvaru od 7.5.1967. Na osudný večer měl naplánované dva lety za ZPP. První proběhl bez problémů. Po přistání a doplnění paliva odstartoval ve 22,35 k druhému plánovanému letu jímž byl přepad vzdušného cíle. Po vzletu vypnul přídavné spalování a nasadil na plánovanou trať ŽATEC - KARLOVY VARY - ÚSTÍ nad Labem - ŽATEC ve výšce 2000m. Ve 22,36 hod, 35 vteřin potvrdil přechod na kanál naváděcího stanoviště. Na tomto kanále se však již nikdy neohlásil. O 25 vteřin později totiž jeho letoun narazil do země 700m východně od obce HRADEC, zhruba  4 kilometry jihovýchodně  Kadaně.

Letoun MIG-21PF trupového čísla 1305 vyrobený v r. 1965 byl při nehodě zcela zničen a jeho pilot na místě zahynul.

Stroj vytvořil na místě dopadu asi 3 metry hluboký a 8 metrů dlouhý kráter. Při nárazu došlo k úplnému roztříštění letadla. Stroj vybuchl a jeho trosky byly spolu s tělesnými pozůstatky pilota rozhozeny do vzdálenosti asi 300 metrů od nárazu ve směru 350°. Místo nehody nasvědčovalo, že k nárazu došlo vysokou rychlostí (více než 900km/h).

Panoramatický pohled na místo nehody krátce po události.

 

 

Místo nehody v r. 2020

 

 

   
1972 2020

 Pohled ve směru, ze kterého letoun přilétl.

 

 

Technická expertýza zbytků letounu nezjistila žádnou technickou závadu. Podle ní motor pracoval bez závad, rovněž tak všechny argegáty a systémy řízení. Biochemická analýza pozůstatků tkání pilota prokázala, že během posledních vteřin před dopadem neprožíval zvýšený stres a nepůsobila na něj negativní psychická emoce. To vypovídá o tom, že si havarijní situaci neuvědomoval. Za velmi pravděpodobnou příčinu katastrofy byla označena možnost, že pilot po příkazu na přechod na naváděcí stanoviště pustil řízení, přehmátl a uchopil "knipl" levou rukou. Pravačkou potom obsluhoval radiostanici, kde hledal příslušný kanál.  Příliš soustředil pozornost na tuto činnost a v noční tmě tak nepostřehl, že letoun přešel do sestupného letu. Rovněž tak mohlo během přepínání kanálu dojít k prostorové dezorientaci pilota. Za spolupůsobící příčinu nehody byla označena slabá rozlétanost pilota v roce 1972 a metodické nedostatky při procesu obnovy návyků pilotů pluku při delších přestávkách v létání.

 

 

 

V těsné blízkosti místa dopadu stroje byl vybudován pomník připomínající nešťastnou událost.

 

Prostor nehody je dodnes pokryt množstvím drobných fragmentů "1305"

   
Fragment přístrojové desky Očíslovaná součást konstrukce

 

 

Prameny:

 

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 1.2021