C-5 / Zlin Z-26/ Ev. č. 52
"EK-51"
50. letecký kurýrní pluk- Klecany/ 3. letka
por. Václava Maršounová †
čet. Pilliarik Vladimír
Vrdy okr. Čáslav 5.6.1954
Zbrusu nová vojenská C-5, ještě bez plukovního označení.
Jestliže první polovina padesátých let byla u čs. letectva na nehody bohatá, pak červen 1954 byl v tomto směru přímo tragický. Zběžný pohled do archivů říká, že ke smrteným nehodám došlo ve dnech 5., 8., 9., 17 a 30. června.
Nešťastnou sérii zahájila dne 5.6. poručice Václava Maršounová, dvacetiletá pilotka leteckého spojovacího pluku Klecany. Por. Maršounová (nar. 1932 Vrdy) se osudného dne nacházela v Olomouci, odkud měla po ukončení detašmánu dle rozkazu velitele pluku přelétnout letoun C-5 trupové značky EK-51 zpět do Klecan. Na palubu měla vzít mechanika tohoto letounu čet. Pilliarika, který u pluku končil a měl v Klecanech stroj předat novému mechanikovi. Čet. Pilliarikovi se předchozího dne před letem Olomouc - Klecany zmínila, že si během přeletu " odskočí nad svou vesnici".
Start byl naplánován na 9. hodinu ráno, ale mechanik při přípravě stroje zjistil, že jedno z magnet má pokles 70 otáček, což je víc než max. 50 předepsaných. Byla tedy provedena výměna všech svíček a start se posunul na 10 hodinu dopolední. Po vzletu por. Maršounová pokračovala přes VBT Štěpánov ve výšce 1500m na Pardubice. Na úrovni Pardubic pilotka odbočila doleva nad svou rodnou obec Vrdy. Před obcí začala klesat a ve výšce asi 200m zahájila sérii zatáček doleva. Během toho přidávala a ubírala plyn a pokračovala v klesání. Mechanik na ni dle své výpovědi křikl "Neklesej !" , pilotka ale nereagovala. Poslední zatáčku provedla dle výpovědi čet. Pilliarika " jako spirálu" . Během toho stroj zachytil o stromy a těmi byl stržen k zemi. Čet Pilliarik vypověděl, že se po nárazu vyprostil z trosek a všiml si, že pilotka sedí nehybně v kabině s rozbitou a zakrvácenou hlavou a nemůže ji pomoci. Na scéně se objevili další lidé, mimo jiné i matka pilotky a vyprostili por. Maršounovou z kabiny. Jak zjistili, bya již mrtvá. Následně přijelo sanitní auto, které odvezlo mechanika do nemocnice v Čáslavi.
Výpověď mjr. J. Tomana, velitele 50. lkp
Příčina nehody byla v tomto případě zřejmá, šlo o jasnou leteckou nekázeň, za kterou pilotka zaplatila daň nejvyšší. Velitel pluku zaujal nekompromisní a na tu dobu jedině politicky správné stanovisko, rozbor letecké nehody proběhl na členských schůzích KSČ a ČSM. Padala slova o zneužití důvěry velitele i pracujícího lidu a o falešném kamarádství, kterému je potřeba vyhlásit nekompromisní boj. Pro omezení podobných případů bylo do budoucna nařízeno používat při všech mimoletištních letech u pluku barograf se záznamem výšky letu.
Drobný fragment z vrtule letounu C-5 "EK-51" por. Maršounové, který mi před léty věnoval p. L. Šolín
Hrob Václavy Maršounové v rodných Vrdech / foto Ivo Šťastný vets.cz/
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
-os. archiv L. Šolín
Pavel Krejčí 1.2021