Arado Ar 96        W. Nr. ?

 
9.KG(J)6
 
Fw. Rudolf Jüngel
 
Hostivice okr. Praha- západ         7.2.1945
 
 
 
 
Ilustrační snímek cvičného letounu Ar 96 /foto: VHU Praha/. Celkem bylo vyrobeno kolem 3500 kusů, ale jen 224 z nich v továrně Arado. Většina těchto nadčasových a elegantních strojů byly vyrobena v tehdejším Protektorátu -  Letov (550 kusů) a Avia (1825 strojů)
 
 
 
 
 
Koncem roku 1944 a na počátku roku 1945 probíhalo na letištích v Praze - Kbelích, Ruzyni a v Klecanech intenzivní přeškolování personálu bombardovací eskadry KG 6 na, nyní mnohem potřebnější, stíhací jednotku. Obecným úmyslem velení Luftwaffe bylo vytvořit z dříve čistě bombardovacích eskader sílu, která by byla schopna zastavit spojeneckou bombardovací ofenzivu. Konečným záměrem bylo vybavení těchto útvarů stroji Me 262, se kterými by letci byli schopni likvidovat spojenecké bombardéry. Velení letectva nepočítalo s tím, že by se z přeškolených letců snad měla stát stíhací esa. Tito letci  měli v případě potřeby využít rychlost, kterou Me 262 poskytoval a z případných soubojů se spojeneckými stíhači se odpoutat. Nově zformované útvary dostaly do názvu písmeno "J" (Jagd), v případě KG 6 přeškolované v Protektorátu  se tedy označovala jako KG(J)6. Jednotka sestávala ze Stabu a tří Gruppe. I. Gruppe sídlila ve Kbelích, II. Gruppe v Klecanech a III. Gruppe na pražské Ruzyni. Jednotka poskytovala přeškolovací výcvik bývalým "bombarďákům" od píky. Nešlo o to, že by snad tito letci neuměli létat. Museli se ale naučit zvládnout vše sami, tedy bez dalších členů posádky. Zkrátka museli odvyknout tomu, na co byli z dřívější činnosti zvyklí, totiž, že navigaci, obsluhu zbraní  a radiotelegrafii obstarává někdo jiný. Základní výcvik letci prováděli na Bü 181, pak se pokračovalo na Ar 96. Pro stíhací výcvik disponovala I. a II. Gruppe stroji Bf 109, na těch se létalo ve Kbelích a Klecanech. III. Gruppe na Ruzyni cvičila vybrané piloty na Fw 190. Intenzivní výcvik šel v ruku v ruce s mimořádnými událostmi, ke kterým ve zmíněném časovém období docházelo. Drobné nehody, které byly téměř na denním pořádku byly občas proloženy katastrofami, při nichž docházelo ke ztrátám na životech. O řadě z nich již tento web pojednával.
 
Dne 7.2. 1945 v 9:50  došlo na poli nedaleko Peterkova mlýna u Hostivic k nehodě, při níž zahynul 26-letý Fw. Rudolf Jüngel. Letoun po dopadu shořel, tělo pilota bylo nalezeno v troskách. O příčině nehody lze jen spekulovat, mohlo jít o chybu pilota stejně tak jako technickou závadu. Archivní zdroje o příčině nehody nehovoří zhola nic. Pilot byl pohřben o tři dny později v Ďáblicích, dnes se jeho ostatky nachází na německém vojenském  hřbitově v Chebu.
 
 
 
 
Morgenmeldung /Ranní hlášení/ z fondu UŘP  k nehodě / NA Praha/
 
 
 
Verlustmeldung k nehodě dohledal p. Jiří Sašek:
 
7. 2. 1945, 9./KG(J) 6, typ neuveden, 2 km südlich Fl. Pl. Prag-Rusin, Absturz
 
Fw. Rudolf Jüngel + (narozen 1. 4. 1919 v Magdeburgu, leží v Chebu v bloku 8, řadě 6, hrob 251)
 
 
Ačkoliv typ letounu není v německých zdrojích uveden, v minulosti bylo na poli nalezeno několik fragmentů, které napovídají, že oním typem stroje bylo cvičné Arado Ar 96. 
 
 
Prostor nehody v r. 2020
 
   
 
 
 
Pavel Krejčí 12.2020