MiG-21MF   9706

 

1. lšp  Přerov

 

pilot: Mohamed Bouchireb / Alžírsko /

 

Kroměříž           1.10.1991

 

 

Dne 1.10.1991 v 15:59 se 4 km jihozápadně od Kroměříže zřítil stroj MiG-21MF trupového čísla 9706 ze stavu 1. lšp Přerov. Pilotem letounu byl alžírský kadet Mohamed Bouchireb, který se u školního pluku v Přerově přeškoloval na "jednadvacítky". /Foto: Airlinefan.com/

Pilot odstartoval v 15:45 z letiště Přerov k plánovanému cvičení 5/8 PLP- prostá technika pilotáže. Po vzletu pokračoval přímo do pracovního prostoru. Po několika prvcích vyklesával na volnoběhu do 3500m a v této výšce převáděl letoun do horizontu za současného přesouvání POM na maximální režim. Po dosažení maximálních otáček zaregistroval ránu  a prudký pokles otáček. Současně se rozsvítila varovná tabla. Pilot ohlásil ŘL vysazení motoru a informoval o výšce a rychlosti. Řídící dal pilotovi rozkaz upravit rychlost na 450 km/h, vypnout akumulátor a provést katapultáž. Pilot se ještě neúspěšně pokusil o spuštění motoru za letu, poté se  ve výšce 2500m z letounu katapultoval. Dopadl na padáku do pole severně od obce Stříbrnice, přitom si zlomil nohu. Opuštěný letoun dopadl v mírně klesavém letu do pole asi 4 km jihozápadně od Kroměříže pod kurzem 118° a po nárazu se roztříštil. Trosky stroje byly rozmetány do vzdálenosti 700m od místa nárazu. ŘL navedl do prostoru místa havárie osádku L-39, která byla právě ve vzduchu. Ta vyhledala pilota a upřesnila, že je živý. V té době již do prostoru havárie směřoval záchranný vrtulník z Prostějova, který pilota asi 15 minut po katapultáži vyzvedl.

 

 

 

 

Místo dopadu MiGu-21MF 9706

   
1991 2020

 

Potahový plech z přídě trupu "9706"

 

Zbytky přístrojové desky

 

Vyšetřování neshledalo  na činnosti pilota, ani příslušníků pozemního zabezpečení žádná pochybení. Technická prohlídka motoru stroje odhalila příčinu jeho vysazení. U původního provedení motorů R-11 a R-13  byl labyrint vysokotlaké turbíny vykovaný společně s diskem turbíny. Při GO motorů v NDR bylo toto řešení nahrazeno rozebíratelným spojem radiálními kolíky, které však při delším provozu (v tomto případě 450 hod od GO) nevydržely a ustřihly se. Soudruzi z NDR zkrátka udělali chybu. Bylo rozhodnuto dočasně provozovat pouze motory, které neprošly GO a ty, které prošly do max. resursu 100 hodin od GO. Ostatní motory byly uzemněny do doby, než VÚ 030 a LOM posoudí další možnosti (svaření a pod.).

 

Další osudy Mohamada Bouchireba se mi nepodařilo zjistit. Vzhedem k tomu, že byl během výcviku hodnocen jako velmi dobrý student je pravděpodobné, že výcvik dokončil. Po návratu do vlasti tedy zřejmě létal na jednadvacítkách verze "bis" , kterých Alžírské letectvo nakoupilo v SSSR celkem 60 kusů  a sloužily  do roku 2003.

 

Alžírský MiG-21bis

 

 

Prameny:

 - vyšetřovací spis - OVL SDK MO, děkuji  plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

 

Pavel Krejčí 11.2020