MiG-21MF     "9503"

 

6.sbolp - Přerov

 

pplk. Jaroslav Matušů

 

Líšná okr. Přerov           23.11.1989

 

 Stroj "9503" (výr. č. 969503) byl vyroben v SSSR v r. 1974. Po celou dobu, až do  zničení 23.11.1989 byl zařazen k 6. sbolp. /Foto R. van Voezik/

 

 

V dramatických dnech "sametové revoluce" došlo u obce Líšná na Přerovsku k havárii letounu MiG-21MF, který pilotoval pplk. Jaroslav Matušů, příslušník štábu 6. sbolp.

Tento zkušený pilot 1. třídy, který měl v té době na "rourách" nalétáno přes 1300 hodin odstartoval večer  23.listopadu 1989  s kamuflovanou "emefkou" trupového čísla 9503 k plnění úkolu č. 122 osnovy bojové přípravy. Tento úkol zahrnoval nácvik letu podle přístrojů v zakryté kabině, včetně sestupů po systému OSP, jenž byl ekvivalentem civilního systému NDB. Protože však byl přibližovací systém obsazen jiným letounem, byl pplk Matušů převeden do zóny, kde nacvičoval jednoduchou techniku pilotáže. Po skončení nácviku při zbytku paliva 1300 litrů dostal pilot od ŘL povel k návratu a byl naváděn okruhem na sestupovou osu. Po vysunutí podvozku ve výšce 500m při rychlosti 510km/h pilot upravil otáčky na 94% a kontroloval "tři zelené" na signálním table. V tom zahlédl vně letounu v noční tmě záblesk. Následoval drnčivý dvuk a letoun se začal chvět. Kontrola otáček motoru potvrdila pilotovo neblahé tušení. Ručička otáčkoměru padala k nule, bylo jasné, že motor vysadil a protáčí se už jen autorotací.  Na spouštění za letu nebylo v dané situaci ani pomyšlení. Pilot ohlásil tři zelené a vzápětí dodal " A starte vysadil mi motor". Řídícího létání to zaskočilo a požádal o opakování zprávy. Odpověď zněla " Vysadil mi motor, výška 5 po podvozku". Příkaz ke katapultáži, který ze strany ŘL následoval již ani nebyl nutný, pilot v té době již zaujímal předepsanou polohu a za pár vteřin se již houpal pod vrchlíkem padáku. Jelikož k opuštění letadla došlo v malé výšce a ve tmě, pilot si vybírat kam dopadne rozhodně nemohl. Po několikerém zhoupnutí na padáku se pplk. Matůšů ocitl na stromě v rozsáhlém lese jižně od obce Líšná. Po chvíli se pod ním zlomila větev a letec tvrdě dopadl z výšky několika metrů na zem. Jak se později při vyšetření v nemocnici v Olomouci ukázalo, utrpěl zlomeninu  bederního obratle. Trosky jeho MiGu v té době hořely nedaleko. Letoun během pádu přerazil několik stromů, dopadl na dno bývalého rybníka od kterého se odrazil a s výbuchem se rozříštil o stromy na druhé straně. Trosky byly rozhozeny na ploše 70x30 metrů. Zadní část trupu a motor patřily k částem, které se  poměrně dobře zachovaly. Havarijní zapisovač SARPP byl vyjmut zcela nepoškozen, což usnadnilo zjištění příčiny vysazení motoru.

 

 

Zadní část trupu s otevřenou schránkou havarijního zapisovače SARPP.

 

Motor Tumanskij R-13-300.  Fotografie z vyšetřovacího spisu

 

Zákres z vyšetřovacího spisu

 

Vyšetřování ukázalo, že došlo k  ulomení části jedné, nebo i více lopatek čtvrtého stupně kompresoru. Ulomení bylo zapříčiněno únavovou trhlinou, která zřejmě vznikla v době po provedení poslední periodické prohlídky. Jakožto nápravné opatření byl vydán příkaz používat k odhalování únavových lomů modernější prostředky, než pouze vizuální kontrolu "od oka", tedy používat cystoskopy a bronchoskopy. Škoda na letecké technice ve výši 3 629 337 Kčs byla odepsána v souladu se služebními předpisy.

 

Prostor havárie "9503" v r. 2020

 

V místě dopadu stroje byla místními nadšenci umístěna informační tabule, která poskytuje základní informace o události.

 

Na místě dopadu lze dodnes nalézt poměrně velké množství fragmentů stroje.

 

Prameny:

- vyšetřovací spis nehody - za poskytnutí děkuji OVL SDK MO, jmenovitě plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

 

Pavel Krejčí 11.2020