MiG-21MF "7804"
6. sbolp - Přerov
mjr. Jiří Ovísek
Dolní Němčí okr. Uherské Hradiště 17.1.1979
Zajímavý snímek zbrusu nových MIG-21MF 6. sbolp při dodávce v r. 1973. Jak vidno, stroje přiletěly ze SSSR bez jakéhokoliv označení státní příslušnosti. Útvar nové "emefky" používal výhradně k protizemním útokům a nikdy nedisponoval protiletadlovými řízenými střelami. Jeden z těchto strojů ukončil svoji leteckou dráhu mrazivého 17. ledna 1979 asi 200m od obytných stavení v obci Dolní Němčí. / sbírka Martin Janoušek/
Leták vytvořený ke čtyřicátému výročí nehody podepsaný pilotem p. J. Ovískem / zdroj - webové stránky obce Dolní Němčí/
17. ledna 1979 ve večerních hodinách došlo v těsné blízkosti severního okraje obce Dolní Němčí ke zřícení letounu MiG-21MF. Stroj náležel 6. stíhacímu bombardovacímu pluku, který sídlil na letišti v Přerově. Pilotem MiGu trupového čísla 7804 byl mjr. Jiří Ovísek, zpravodajský náčelník 6. sbolp.
Znak 6. sbolp / www.valka.cz/
K události došlo podvečer při cvičném letu. Pilot prováděl cvičení č. 113 osnovy výcviku, tedy "let po systému" OSP. ŘL mu však během letu úkol změnil na let do pracovního prostoru pro nácvik létání podle přístrojů. Velitelské stanoviště se pilota dotázalo na stav počasí v zóně. Odpověď pilota zněla " Je tady taková mlhovina, dohlednost asi 6kilometrů". V 18:09 se ohlásil VS se slovy " Mám kabinku, tak mě hlídej, nedívám se ven". V 18.23 vydává VS pokyn pokračovat zatáčkou do kurzu 180° a pokračovat na OB Uherský Brod , odkud měl letět pravou zatáčkou k sestupu na přistání. Poslední radiokorespondence VS s pilotem proběhla v 18:25:37, když VS vydalo pokyn "Nad bodem doleva, náklon 45°". Pilot pokyn potvrdil, o minutu později ale jeho letoun zmizel z obrazovky radaru a dopadl u Dolního Němčí. Mjr. Ovísek později vypověděl, že v době navedení nad Uherský Brod při mírném pohybu řídící páky doleva pocítil škubnutí a zaregistroval náklon téměř 90°. Pilot přestal věřit přístrojům a odkryl záclonku, aby se zorientoval v prostoru. V důsledku špatné viditelnosti se ale pilot nedokázal zorientovat a letoun v prudce stoupavém letu ztrácel rychlost, až na hranici pádu. Pilot postupně zvýšil otáčky až na 100% a zapnul autopilota do režimu "Přivedení". Letoun se v té době pohyboval na pádové rychlosti, pilot proto zapnul přídavné spalování a snažil se letoun srovnat do horizontu, protože se domníval, že "Přivedení" neúčinkuje. Letoun poté přešel do vývrtky, ze které se ho snažil pilot vyvést. Výška ubývala přímo závratnou rychlostí kolem 150m/s , ve 2000 metrech se mjr. Ovísek zcela správně rozhodnul pro katapultáž. K té došlo o několik vteřin později, ve výšce 1000m, 6 vteřin před dopadem letadla na zem. K otevření padáku došlo na poslední chvíli, letec se snesl asi 60 metrů od vraku stroje.
Vyšetřovací komise označila za příčinu nehody nezvládnutí techniky pilotáže podle přístrojů "pod kabinkou" v noci po nahodilé závadě řízení. Je zajímavé, že samotnou závadou v systému řízení se nijak nezabývala. Teprve později, po několika podobných případech se začala hledat příčina v systémech posilovače řízení. Za spolupůsobící příčinu nehody byla označena malá rozlétanost pilota v noci za ZPP a pozdní použití autopilota AP-155 v režimu "Přivedení". Na druhou stranu byla oceněna snaha pilota letoun zachránit a jeho včasné rozhodnutí k provedení katapultáže.
Zeleno- hnědá "7804" tehdy dopadla v těsné blízkosti Dolního Němčí v prostoru zvaném Vinohrady a zcela se roztříštila. Došlo k požáru, který dílo zkáza dokonal. Prostor havárie byl zajištěn příslušníky SNB, lidově zvanými "esenbáky" a příslušníky PS-VB. Ještě před jejich příjezdem se místním občanům podařilo získat z letadla různé suvenýry, mezi jinými rovněž munici do kanonu GŠ-23. To bylo později řešeno právě Veřejnou Bezpečností, kdy bylo obyvatelstvo prostřednictvím obecního rozhlasu vyzváno k odevzdání nábojů.
Snímky 1979/2020
Přední část trupu s kabinou | Překryt kabiny |
V místě nárazu letounu do země se dají dodnes nalézt drobné fragmenty.
Fragmenty "7804" sesbírané autorem webu v r. 2020
Mjr. Ovísek, dnes letecký důchodce, dodnes uchovává madla vystřelovací sedačky KM-1, která mu kritického dne zachránila život. Fotografie pořízená v r. 2019 při návštěvě místa dopadu "7804" u Dolní Němčí. / foto: Slovácký deník- Pavel Bohun/
Prameny:
- vyšetřovací spis- SA Olomouc
Pavel Krejčí 11.2020